Digital Buzz cu Dragos Stanca (Managing Director, F5)
IQads: Tocmai ai publicat topul complet al regiilor de vanzari pe ianuarie 2010, in functie de trafic, incluzand si site-urile care nu sunt auditate de SATI. Cum ai realizat acest clasament?
Dragos Stanca: Metodologia este explicata in postare si nu este deloc complicata: e vorba de colectarea datelor si agregarea lor, demers in care am fost ajutat de Dragos Cerbu (Research Manager, F5). Sursele sunt SATI, Google Analytics, trafic.ro si declaratiile regiilor si publisherilor luati in calcul.
IQads: Cui ii este util acest clasament?
Dragos Stanca: Cred ca ne este util tuturor, din cand in cand: o privire asupra pietei regiilor de vanzari. E utila, cred eu, si agentiilor de publicitate, si playerilor, si clientilor care trebuie sa stie cum se invart banii, care sunt partenerii de discutie.
IQads: In top 5 se afla:
- in functie de unici: 1.ARBOinteractive (29,1 milioane unici); 2.DigitalAds (22,5 milioane unici); 3.AdEvolution (20,8 milioane unici); 4.F5 X-Media (12,6 milioane unici); 5.Apropo Media (9,9 milioane unici);
- in functie de afisari: 1.ARBOinteractive (2,7 miliarde afisari); 2.Mediacafe (973 milioane afisari); 3.ThinkDigital (483 milioane afisari); 4.DigitalAds (334 milioane afisari); 5.Neogen (293 milioane afisari).
Ce au de pierdut regiile care nu au toate site-urile in SATI si nu figureaza pe locul meritat in clasamentul SATI?
Dragos Stanca: SATI este, deocamdata, unicul instrument independent, agreat de o industrie. Partea de trafic e doar cea mai vizibila. Partea de audienta si demografice va conta din ce in ce mai mult. Toate celelalte instumente apartin unor playeri (inclusiv Google AdPlanner "? mai nou, Doubleclick AdPlanner).
E o chestiune care tine de normalitate: vi s-ar parea normal ca Antena 1 sa detina o companie care sa masoare audientele TV, inclusiv a ProTV etc?
Eu cred ca orice publisher serios isi permite o taxa modica prin care sa aiba date clare, auditate dupa o metodologie unica, si sa poata oferi clientilor o imagine cat mai clara asupra audientei si traficului.
Pe termen scurt, nu cred ca are nimeni nimic de pierdut, depinde cum se face vanzarea, ce argumente se pot aduce si cum se pot proba cifrele.
IQads: Am remarcat ca acest post, cu clasamentul regiilor, face parte dintr-o serie: "Piata de publicitate online in 2010". Cui ii este util acest demers de educare, in afara de jurnalisti?
Dragos Stanca: Ideea mi-a venit dupa discutiile de inceput de an, cu clienti si agentii, cand adesea am primit si intrebari mai ciudate... dar mai ales in urma unor articole de presa in care jurnalistilor "de specialitate" li se invarteau in cap notiuni: de exemplu, care e diferenta dintre regie si agentie etc.
Cred ca suntem intr-o etapa in care e nevoie si de abordari mai "didactice". Cei care stiu nu au de ce sa fie deranjati, cei care nu stiu "? afla ceva util in munca lor, legat de structura pietei, playeri etc.
Nu vad nimic rau, ci din contra, in a fi transparenti, in a lansa teme de discutie si, mai ales, cred ca e extrem de util sa vorbim pe cifre. Nu pe impresii, pareri si perceptii.
IQads: Primele doua posturi din aceasta serie includeau topurile site-urilor de business si al celor de stiri, conform SATI. Ce regii isi vor disputa bugetele de display anul acesta in cele 2 sectoare?
Dragos Stanca: In opinia mea, top 5 SATI pe fiecare segment va lua 80% din bugetele existente pe aceste zone.