Acum ca toate SRL-urile de cartier au descoperit Facebook-ul si au inceput sa-si faca si "campanie" pe el, dovedindu-ne ca nu e chiar atat de complicat sa dai "add as a friend" in masa, pentru ca apoi sa oferi cu generozitate link-uri catre propriul site tuturor prietenilor, poate ca a venit timpul sa ne gandim, ca oameni de comunicare, daca putem aborda retelele sociale intr-un mod mai destept decat "Cosmetica Manichiura Pedichiura Coafor" sau "Coafor Frizerie Bacau - Patrichair Studio".
Marea provocare pentru branduri, in retelele sociale, nu e sa smulga un "Accept" la cererea de prietenie sau un "Follow", ci sa-i mentina pe oameni atenti la ce au ele de spus. Nu e important numarul total de prieteni, ci numarul de prieteni care inca nu ti-au dat "hide" din cauza link-urilor repetate spre pagina de produs de pe site-ul oficial sau din cauza ca ii tot indemni din senin: "cumpara-ma ACUM" (ma rog, ar trebui si sa stii ca exista un buton de "hide" ca sa-ti pui problema calitatii continutului generat pe Facebook).
Un "Accept" se poate obtine usor, folosind alt nume decat cel al brandului pentru contul de Facebook / Twitter (vezi conturile de Facebook "Liga Optimistilor", creat de The Practice pentru pufuletii Gusto sau "Cinci minute de placere", creat de iLeo pentru promotia Yoplait cu acelasi nume). Mai complicat e sa-i tii atenti si dupa ce au aflat ca esti, de fapt, un brand sau un cont de campanie. Cele de mai sus sunt doua exemple fericite: "Liga Optimistilor" vorbeste tot timpul despre veselie, da link-uri spre poze si melodii care inspira buna dispozitie si mai pune, din cand in cand, cate o poza cu product placement amuzant (de exemplu, o punga de pufuleti in mijlocul naturii), ceea ce nu are cum sa fie deranjant pentru prieteni. Contul "Cinci minute de placere" adauga mereu poze cu produse (accesorii, bluze, pantofi, genti) care pot fi "cumparate" in sesiunile saptamanale de shopping gratis, deci isi mentine publicul atent in fiecare zi.
In rest, nu am remarcat (pentru Romania) decat conturi de Facebook corporate, care au scop de informare, deci ofera link-uri spre propriul site. Nu zic ca sunt inutile conturile oficiale, dar nici nu stiu cati dintre prieteni nu le-au dat "hide" deja, pentru ca nu-si schimba abonamentul de mobil in fiecare zi, nici nu-si cumpara un telefon sau un televizor nou o data pe luna. Despre toate astea vor afla oricum dintr-o campanie, din ceva iesit din comun, nu din fluxul de stiri al companiei, indiferent in ce retea sociala e el preluat.
Despre utilitatea social media pentru branduri s-a discutat pe larg saptamana trecuta la Social Media World Forum (la Londra). Pe Viral Blog (I, II, III, IV) gasiti ideile principale din prezentarile care s-au tinut acolo.
Mi-a atras atentia faptul ca unii isi puneau problema: "Ce ne facem cu milioanele de fani Adidas de pe Facebook, ca nu le putem vinde acolo nimic si daca ii trimitem pe site-ul oficial sau in magazin, ii pierdem pe drum".
In replica, iata declaratii de la cativa speakeri care spun ca retelele sociale nu genereaza vanzari si ca ar trebui folosite pentru a stabili relatii de durata intre branduri si consumatori.
Sienne Veit (M&S Direct) a vorbit despre importanta construirii acestor relatii, chiar daca nu ofera beneficii directe. Consumatorii isi vor influenta grupurile de prieteni online si offline si beneficiile vor veni mai tarziu.
Allison Wightman (Virgin Atlantic) a fost si ea de acord ca nu totul trebuie sa duca la beneficii imediate si a subliniat ca e important ca brandurile sa socializeze cateodata cu consumatorii doar de dragul discutiei.
Freddie Laker (SapientNitro) a spus ca, pentru a-si tine fanii aproape online, brandurile trebuie sa le ofere ceva valoros, de substanta: de la continut interesant la reduceri si la cupoane.
Igor Beuker (SocialMedia8) a precizat ca unele branduri se straduiesc sa construiasca aceste relatii, dar au in continuare un mod de gandire orientat spre campanie, iar asta trebuie sa se schimbe.
Iar ca brandul tau sa stea de vorba cu prietenii pe Facebook si ca sa-i distreze conform cu platforma de comunicare in uz, iti trebuie timp si chiar, Doamne fereste, un om dedicat, care sa nu obtina reactia "Asa, si?" la orice pas. Iar asta inseamna bani. Deci marea intrebare este: mai incercam mult sa folosim social media pentru a genera lead-uri de vanzari sau incepem sa intelegem despre ce e vorba de fapt cand te infiltrezi printre pamanteni si incerci sa fii simpatic?