Digital Buzz cu Dragos Novac (Managing Director, Metropotam Group)
Prin traditie, dupa Roblogfest, au aparut si reactiile nemultumitilor (asa cum se intampla dupa toate festivalurile, de altfel), asa ca l-am invitat pe Dragos Novac sa traga linie si sa ne spuna care crede el ca e miza discutiilor post-event, care sunt avantajele pe care le ofera detinerea unui premiu la Roblogfest, precum si daca a cules anul acesta si ceva critici constructive, pe care sa le foloseasca pentru a imbunatati editia viitoare a festivalului.
IQads: Cum percepi ca se ia, in general, decizia cand se aleg blogurile pe care se cumpara publicitate in .ro: se tine cont de profilul blogului, de o eventuala categorie in care s-ar incadra (bunaoara, cea de la Roblogfest) sau problema categoriilor incepe sa apara de-abia in preajma (si mai ales dupa) Roblogfest?
Dragos Novac: Pai decizia se ia simplu, ca in orice mediaplan, in functie de reach, demografice si obiective. Atunci cand sunt tratate ca si medii de display advertising, nu cred ca se face o diferenta in comunicare pe bloguri fata de alte siteuri.
Miezul insa in comunicarea pe blog este un mod neconventional de a iesi in evidenta si implicit conteaza foarte mult natura blogului, autorul si alte lucruri specifice - adica detalii ce nu pot fi tratate similar unor cifre dintr-un mediaplan.
Roblogfest incearca sa scoata in evidenta cat mai multe bloguri scrise bine, de oameni cu o calitate buna a comunicarii lor via blog si implicit cu o segmentare ce permite spenderilor sa aiba cat mai la indemana un profil clar atunci cand se gandeste la comunicare pe bloguri.
IQads: Sunt blogurile suficient de nisate in .ro ca sa se poata incadra strict intr-o anumita categorie? Adica mai e vorba si de nivelul blogosferei din .ro atunci cand se aleg blogurile doar in functie de trafic pentru a cumpara spatii de bannere sau posturi platite?
Dragos Novac: Da, exista in .ro din ce in ce mai multe bloguri nisate, scrise bine si cu trafic decent,care ar justifica un buget de comunicare. Care comunicare, in functie de agentia cu care lucrezi, poate insemna display advertising, posturi platite sau ceva mai destept.
IQads: Apropo de cat de nisate sunt blogurile sau de cat de bine se incadreaza intr-o categorie sau alta, cum comentezi faptul ca Tolo a iesit anul acesta pe locul 1 la categoria "Media&advertising" (jurizata de Luminita Bostinaru, Oana Solca, Diana Tulbure, Stefan Liute, Bogdan Naumovici, Petrisor Obae)? Am remarcat mai multe comentarii pe Twitter si pe bloguri legate de incadrarea lui gresita, probabil pentru ca unii o percepeau drept categoria de "bloguri de publicitate" si se asteptau sa castige un om sau o agentie de publicitate. Sunt justificate aceste comentarii?
Dragos Novac: Pai daca vorbim de incadrare, media si publicitate sunt doua domenii complementare ce se suprapun destul de mult - de aceea am preferat sa facem o sectiune care sa le ia pe ambele in considerare.
Apoi, daca vorbim de incadrarea tolo.ro, cel putin unul din doua posturi sau chiar mai multe ale lui Tolontan trateaza subiecte legate de industria de media si/sau advertising, deci este o incadrare corecta. As pune pariu, de altfel, ca audienta blogului lui este in egala masura din industria de media si din cea de publicitate, poate el poate sa va spuna mai exact :-)
Daca vorbim de cum de a castigat Tolontan si anul acesta (a mai castigat acum doi ani, acum un an a fost in juriu si n-a participat) - parerea mea subiectiva este ca e unul dintre cele mai bune bloguri din Romania la ora asta, iar Tolontan este unul din cei mai buni jurnalisti.
Decizia de castig a blogului tolo.ro, insa, nu a fost a mea, ci a unui juriu format din oameni care stiu mai bine decat mine cu ce se mananca media & publicitate.
IQads: Tolo a iesit pe locul 2 in categoria "blog de jurnalist" (jurizata de Simona Tache, Costi Rogozanu, Mircea Vasilescu, Edi Darvariu), unde pe locul 1 s-a aflat Iulian Comanescu. Iulian a precizat in postul intitluat ironic "Mersi, Roblogfestule", faptul ca nu mai e jurnalist de vreo 3-4 ani, si ca a trecut la consultanta in comunicare politica. Faptul ca nimeni nu si-a dat seama (nici dintre voi, dintre organizatori, nici dintre membrii juriului) ca el nu mai e jurnalist, mie imi spune ca el are o problema de imagine si ca nu e perceput exclusiv drept consultant independent (plus ca daca ai blog in subdomeniu la Hotnews, oamenii sunt tentati sa creada ca faci parte si din redactia Hotnews). Acum: de ce crezi ca nu si-a dat nimeni seama ca blogul lui nu e bine incadrat? Cum iti explici aceasta scapare?
Dragos Novac: Comanescu este jurnalist, fara doar si poate; acum, insa, isi castiga painea din consultanta si tot felul de colaborari. Ca majoritatea altor jurnalisti inscrisi la aceeasi categorii care fac si una, si alta. Iar cand el a descoperit blogul, acum cativa ani, a facut-o din calitate de jurnalist care, incet-incet a inceput sa faca bani si din
alte chestii. La fel ca alti jurnalisti, repet.
Mai mult, daca juriului i se parea ceva nepotrivit sau in neregula, putea oricand sa ceara scoaterea lui din competitie pe motiv de nepotrivire, asa cum s-a mai intamplat in alte cazuri. Iar faptul ca un juriu format din jurnalisti de la diverse trusturi de presa a decis ca blogul lui Comanescu este cel mai bun la categoria 'jurnalism' este inca o confirmare, de fapt, nu?
Faptul ca exista contestatii de detaliu, fara sa ia in considerare fondul (e o competitie unde un juriu calificat a dat niste note) inseamna ca, intr-adevar, Roblogfest a starnit orgoliile care trebuie.
Exista un singur loc 1, din pacate, iar scorurile au fost stranse totusi. Iar in orice competitie, ca si in viata, de altfel, mai conteaza sa si stii cum sa pierzi :-)
IQads: Tot la "Media&advertising", pe locurile 2 si 3, sunt refresh.ro si manafu.ro. Probabil ca, indiferent care dintre cei 3 ar fi castigat, tot ar fi existat critici, pentru ca refresh.ro si manafu.ro sunt mai mult despre new media decat despre "Media&advertising". Sau probabil ca si incadrarea lor depinde de cine vorbeste si de cat de des citeste aceste bloguri. Cat de diversificate ar trebui sa fie categoriile la Roblogfest? Ar fi justificata o categorie de "new media" sau una de "publicitate online"?
Dragos Novac: Pai new media este media, nu? Doar nu e culinar... :-) Serios vorbind, nu poti sa creezi categorii doar pentru ca exista doar cateva bloguri scrise pe o anumita tema, este foarte important numarul de bloguri din acel univers pe care noi il definim drept categorie la Roblogfest.
In alta ordine de idei, mie, sincer sa fiu, mi se pare remarcabil, de exemplu, ca un blog scris despre un domeniu atat de nou cum este new media/online-ul in Romania, a iesit pe locul 2 la o categorie destul de complexa (si media, si advertising). Inseamna ca un blogger nou, tanar, care, apropo, scrie in timpul liber si nu o face pentru ca vrea sa invete cum sta treaba cu blogul, ca sa aplice la job, face o treaba foarte buna care, iata, este foarte apreciata.
Nu cred insa ca acesta este un motiv suficient de bun ca la anul sa facem o categorie de new media - daca numarul acelor bloguri scrise pe tema asta este suficient de mare (sa zicem 15-20) o sa luam in calcul si optiunea asta.
IQads: In categoria 3, Comunicare si Social Media, la "Campanii pe social media" si "Best use of social media intr-un mix de comunicare" sunt destul de putine nominalizari. De ce au fost reticente agentiile in a se inscrie in aceste categorii?
Dragos Novac: Chiar daca inca este un mediu la inceput, unde nu prea
sunt companii implicate si implicit campanii, noi incercam sa scoatem in evidenta ce s-a facut, precum si oportunitatea pe care o reprezinta social media. Anul acesta toate companiile cer agentiilor lor campanii pe Facebook, desi nu prea stiu de unde sa o apuce - noi am vrut sa evidentiem ca sunt totusi si clienti/agentii care au inceput sa exploreze in acest mediu.
Iar la nivel de comunicare pe bloguri si pe social media s-a facut atat de putin si slab, incat eu chiar m-am bucurat ca am reusit sa punem cap la cap vreo cateva initiative de care sa se vorbeasca.
IQads: Ce concluzii ati tras din comentariile legate de castigatorii de anul acesta? Va propuneti sa imbunatatiti ceva la editia viitoare Roblogfest?
Dragos Novac: O sa avem debriefingul azi - impresia mea e ca a fost bine, lumea s-a simtit foarte bine, a ramas dupa ceremonie, a consumat, a dansat. Si anul acesta a fost foarte multa lume, in jur de 1000 de persoane, ceea ce este mult avand in vedere ca este totusi un mediu foarte la inceput. Mai mult, este primul an in care nu s-a huiduit (n.r. vezi interviu post-RBF 2008) - iata, mi-au trebuit 5 ani ca sa pot sa ridic nivelul, poate si pentru ca accentul anul asta a fost pe bloguri de nisa, scrise de oameni care poate ca nu au tendinta sa se comporte ca in turma.
Singurul punct in care am avut probleme si care imi reprosez ca nu l-am putut anticipa: in club nu s-a putut da accesul persoanelor sub 18 ani (n.r. pentru participantii la categoria "Blog sub 18 ani"). Pentru ca asa este legea si unde e lege nu e tocmeala. Si au fost cazuri de copii sub 18 ani care au batut drumul si carora imi cer scuze public pentru asta - incercam la anul sa gasim o solutie, chit ca o sa trebuiasca sa facem un mini party la McDonalds special pentru ei. :-)