Ca om de comunicare, e important sa stii cat de bine poti sa te faci auzit, indiferent de mediul prin care iti transmiti mesajul. De asemenea, cateva informatii despre cat de bine o duce capra vecinului nu strica niciodata, asa ca e bine sa stii cum sa le obtii. Pentru cei care inca mai orbecaie pe Twitter (si am observat destui), m-am gandit sa aprind o bricheta, in speranta ca va face putina lumina asupra urmatoarelor lucruri:
-cum faci link-urile scurte (ca sa mai incapa si ceva text in tweet-ul in care vrei sa le incluzi);
-cum le personalizezi (ca sa le poti tasta din memorie / populariza prin viu grai);
-cum poti vedea cate click-uri a primit un link scurt (al tau sau al altora);
-cum poti vedea toate tweet-urile care contin un anumit link (indiferent sub ce forma se afla).
Pe parcurs, vei afla si de ce te scuteste aplicatia de Twitter TweetDeck de multe batai de cap.
1.Scurteaza-ti link-urile si pune-le ce nume vrei tu
Sunt mai multe servicii care scurteaza URL-urile ( “URL shorteners”). Cel mai utilizat dintre ele, cu un marketshare de 54%, este http://bit.ly, pentru ca ofera cele mai complexe statistici pentru link-urile scurtate. In mai 2009, bit.ly a devenit serviciul default de scurtat URL-uri al Twitter.com, inlocuind tinyurl.com, care are acum o cota sub 10%, fiind in top 5, alaturi de ow.ly, is.gd, tumblr.com (sursa).
Cum se foloseste bit.ly
Introdu link-ul si apasa Shorten:
Se genereaza un link scurt, pe care il poti personaliza, introducand la “custom name” numele dorit si apasand butonul alaturat:
Ca sa nu deschizi de fiecare data site-ul bit.ly, poti folosi unul dintre cele doua bookmarklet-uri (butonase pe care le poti adauga cu ‘drag and drop’ in bara de bookmark-uri si care vor indeplini functia de scurtare, cand vei da click pe ele): butonul care activeaza “sidebarul bit.ly” sau butonul “shorten with bit.ly”. Ambele se gasesc aici.
Iata cum functioneaza: cand esti pe o pagina pe care vrei s-o "impartasesti" si pentru care vrei sa obtii un link scurt, apasa bookmarklet-ul ales de la bit.ly si fie se va deschide un nou tab cu link-ul scurt:
... fie se va deschide sidebar-ul bit.ly, cu linkul scurt si statisticile aferente,
Pentru utilizatorii aplicatiei TweetDeck, scurtarea URL-urilor se poate face automat, folosind unul dintre cele 4 servicii disponibile.
2. Statistici pentru un link scurtat cu bit.ly
Daca nu ai cont pe bit.ly (care e gratuit, btw), atunci cand vrei sa scurtezi un link, daca nu esti primul, ti se va afisa link-ul scurt "colectiv"corespunzator, pe care l-a generat inaintea ta cineva care nu avea cont. Acest link "colectiv" va centraliza toate click-urile obtinute pentru link-ul lung corespunzator, din toate short URL-urile generate de bit.ly.
Daca ai cont, avantajul e ca ti se genereaza un link scurt unic, pentru care ai statistici separate (poti vedea cate click-uri ai obtinut tu pentru link-ul respectiv).
Statisticile se pot vizualiza in browser, adaugand + la sfarsitul linkului scurt, inainte de a incarca pagina in browser (accesand, de ex: http://bit.ly/numelink+) sau introducand direct “/info/” intre “bit.ly” si “numelink” (http://bit.ly/info/numelink). Numarul de click-uri se poate vedea si in sidebar-ul bit.ly (pe care il activati din bookmarklet-ul aferent).
Utilizatorii de Tweetdeck pot vedea in preview-ul URL-urilor numarul total de click-uri (daca si-l activeaza de la Settings, evident).
Exemplu de monitorizare a caprei vecinului
Sa luam ca exemplu viralizarea pe Twitter a parodiei “Avatarul dupa Oscar”, realizata de HappyFish. Filmul a fost urcat pe 3 site-uri: pe HappyFish (103.000 views), pe Trilulilu (31.000 views), pe Youtube (20.000 views).
Pe Twitter, short link-ul spre Trilulilu a obtinut mai multe click-uri decat cel spre HappyFish (616 vs. 107). La viralizare a contribuit esential Sergiu Biris, link-ul sau scurt obtinand peste 529 de clickuri dintr-un total de 616.
Spre Youtube s-au inregistrat 8 click-uri (http://bit.ly/info/aQA14X), spre Trilulilu - 616 (http://bit.ly/info/cAymPT) si spre HappyFish - 107 (http://bit.ly/info/c7bvv6)
Ce fel de statistici ofera bit.ly:
- numarul de click-uri;
- data si ora la care s-au inregistrat click-urile;
- locul in care a fost accesat link-ul;
- numar de conversatii: pe Twitter, pe Facebook (shares, likes, comentarii), pe FriendFeed (shares);
- referreri: pagini de web, conturi de Twitter, pagini de Facebook, aplicatii etc. unde a fost accesat link-ul;
- tweet-urile care contin link-ul cu pricina, indiferent daca a fost scurtat sau nu.
3. Pentru a vedea cine a pus pe Twitter un anumit link (pentru ca sunt sanse mari ca textul din tweet sa nu contina cuvinte din titlu), poti cauta direct link-ul respectiv pe Topsy.com, motorul de cautare "powered by tweets":
Avantajul e ca obtii, langa avatarul userului de twitter, si gradul lui de influenta, dat de Topsy.
Si Bit.ly are un tool de cautare pentru tweet-urile care contin link-uri scurte generate de el. Acolo mai poti verifica performanta vecinului.
Pe Topsy gasesti, in plus, toate tweet-urile cu link-uri care contin termenii respectivi:
Si acum te las sa incerci tool-urile de mai sus, in speranta ca n-o sa mai pot face glume ca asta in continuare.