Ne-am obisnuit sa ne dam ochii peste cap cand auzim vorbindu-se de consultanti asociati cu orice tip de promovare online, dar mai cu seama in social media. Poate ca dispretul acesta generalizat se datoreaza si tonului sfatos de care abuzeaza toti pustii care si-au trecut la bio, pe Twitter, “social media consultant” si acum se simt indreptatiti sa traga pe toata lumea de urechi: “brandul X nu stie ca”, “brandul Y ar trebui sa invete sa”, “ia uite, a aflat si brandul Z de Twitter”. Discursul lor devine amuzant cand se dau de gol si ne dam seama ca ei nici macar nu stiu cate agentii lucreaza la o campanie pana ajunge on air si cam care dintre ele detine bugetul de promovare in care ar intra, la o adica, si blogul lor.
Observatiile “consultantilor de twitter” sunt totusi utile intr-o anumita masura. Nu pentru urmarea sfaturilor pe care le ofera aprig, ci pentru a contura modul in care e perceput brandul in social media. Daca pustii care se simt in largul lor in retelele sociale percep brandul ca pe un tip de 45 de ani care si-a pus sapca invers (pentru ca asa obisnuiau pustii ultima data cand a fost el atent) si crede ca pacaleste pe toata lumea, chiar daca vorbeste pe un ton penibil de announcer de teleshopping, cand, de fapt, el vrea doar sa “vanda” ceva si sa plece acasa la 6, ei bine, atunci, ceva trebuie sa se schimbe. Dar nu dupa cum dicteaza Twitalau Blogica, ci dupa nevoile brandului.
Aici intra in joc oamenii mari, consultantii profesionisti, practicieni, care au trecut de nivelul de wishful thinking si care inteleg ca brandurile joaca dupa niste reguli, indiferent de terenul pe care se desfasoara meciul.
Am ales cateva dintre cele mai cunoscute nume de consultanti independenti in marketing online, unii fiind specializati in social media si i-am rugat sa raspunda la cateva intrebari care sa ne lamureasca pentru ce sunt ei platiti efectiv si mai ales de catre cine. Asta ca sa ne gandim de doua ori inainte sa ne dam ochii peste cap data viitoare.
E vorba de: un om care a lucrat 5 ani la Coca-Cola ca Region eMarketing Coordinator: Constantin "Noro" Ferseta; 3 fosti jurnalisti: Cristian Manafu, Iulian Comanescu, Victor Kapra; un om care a lucrat la client, intr-o regie de publicitate online si intr-o agentie de media: Doru Panaitescu si un om de comunicare, Ionut Oprea, care a trecut de stadiul de consultant independent si detine din 2008 o agentie specializata in implementarea de campanii pe bloguri si in retelele sociale.
1. Ce fel de clienti au avut pana acum?
Constantin “Noro” Ferseta (LinkedIn | Twitter | Blog | Ferseta e-Consulting Cabinet) declara ca: “Am avut toate felurile de clienti (n.r. puteti vedea o parte din ei aici). De la clienti minusculi pana la giganti, de la companii romanesti pana la agentii de peste ocean, de la politica la non-profit si televiziuni, de la cabinete de avocatura la firme de consultanta de marketing si banci. Lucrez cu cateva agentii din SUA si cu unele din Romania. Cele de afara sunt mult mai lucrative si inteleg mult mai usor idea de consultanta. In Romania se intelege si se accepta mai usor idea de training decat de consultanta (plus ca vin de pe bugete diferite).”
Cristian Manafu (LinkedIn | Twitter | Blog | Strategist) a avut doua categorii de clienti: agentii de PR si companii mari “cu departamente de PR si marketing puternice”.
Doru Panaitescu (LinkedIn | Twitter | Blog | Marketeer) a lucrat pentru: agentii de media, agentii de publicitate, clienti directi, magazine online, furnizori (publisheri online si de print/online).
Iulian Comanescu (LinkedIn | Twitter | Blog | Comanescu SRL) spune ca a avut cateva tentative de a lucra cu agentii, dar ca “lucrurile au functionat mai bine direct cu clientul”. Prin urmare, tinand cont de faptul ca nu acorda consultanta numai pentru online, “ci si in alte arii”, a lucrat pana acum cu companii, partide politice, politicieni si oameni din zona manageriala.
Victor Kapra (LinkedIn | Twitter | Blog): „Anul 2009 a fost primul in care am lucrat independent – in afara unei organizatii mari - si am acceptat cu interes orice solicitare, de oriunde ar fi venit, mai putin din zona politica. Astfel ca am lucrat si pentru organizatori de evenimente, si pentru un festival international de film, si pentru telecom, si pentru companii IT&C, si pentru publisheri online. Am lucrat si direct, si prin agentii.”
Ionut Oprea (Manager Standout | LinkedIn | Twitter | Blog | Standout) desfasoara la Standout, din 2008, “campanii in social media cu focus principal pe bloguri impreuna cu agentii de publicitate, mai exact impreuna cu departamentele/agentiile lor dedicate de online, dar si cu agentii independente si cu clienti directi.” Campaniile desfasurate de Standout in 2009 sunt: componenta de bloguri a campaniei Zapp Buzz, conferinta Dove pe Facebook, widgetul Germanos cu telefoanele preferate pentru comunicarea serviciului de precomanda, campania Cosmote Samsung Omnia 2, componente de bloguri pentru campanii Nestle - Joe si Nscafe, Orange, AXN, Ursus, Puma, BCR, Maretti, Romtelecom.
2. Ariile lor de expertiza
Constantin “Noro” Ferseta: “Eu ofer solutii pentru tot ce inseamna e-marketing, datorita experientei mele foarte vaste (n.r. 10 ani). Am facut cele mai mari promotii mobile, am facut marketing la cele mai mari situri din Balcani, am relatii excelente cu blogosfera, am lucrat pentru cel mai mare brand global, etc. In general clientii vin la mine cu o problema care necesita solutii complexe. Implica si strategie, si dezvoltare, si promovare, si dezvoltare comunitati, si optimizarea sitului actual, si SEO, si mobile, si training, etc. In functie de banii pe care ii au de investit, le recomand cel mai bun mix. In Romania este foarte greu sa dai DOAR consultanta, pentru ca oamenii au tendinta sa considere consultanta inclusa in pretul dezvoltarii, ceea ce este o prostie. Intotdeauna dezvoltatorul are interes sa dezvolte cat mai mult, nu neaparat ca banii investiti sa aiba ROI”.
Cristian Manafu si-a pus la punct o serie de instrumente: “‘Social Media Brand Audit’ (afla ce se spune despre tine, cum esti vazut etc. inainte de a intra in social media), ‘Social Media News Release’ (sau comunicatul de presa 2.0, vezi lansarea modu in Romania: http://modu.strategist.ro/), ‘Blogger Outreach’ (o platforma de intermediere a relatiei clienti cu social media pe diverse directii: campanii, teste, comunicari, evenimente; prin Sampler.ro), ‘Social Spaces’ (crearea prezentei in social media, inclusiv crearea de bloguri - asta in parteneriat cu Zoom-Studios), ‘Evenimente speciale ‘(cum am facut pentru Dacia, Toyota, CERF, GSK in colaborare cu Eventive), ‘In-house Trainings’ (pentru agentii de PR si companii care vor sa aprofundeze intr-un timp scurt oportunitatile din social media) si ‘Online Monitoring’ (in colaborare cu Tree Works pentru nou lansatul ZeList Monitor).”
Doru Panaitescu ofera: “strategie digitala, mediaplanning online, campanii integrate, social media, training, servicii de realizare de mediakit (pentru publisheri), reprezentare pentru preluari de vanzari, negocieri, vanzare si cumparare de site-uri”.
Iulian Comanescu este specializat in “web 2.0 si continutul in general, analize de brand pe online, branduri personale”.
Pentru Victor Kapra, ingredientul principal este social media, in "mixul pe care il considera eficient intr-o situatie data". A fost de asemenea si trainer de New&Social Media pentru managementul unor companii.
Victor spune ca in timpul celor 20 de ani de jurnalism, in mare parte in zona economica, s-a lovit adesea "de limitele PR-ului si marketingului, asa cum sunt facute in Romania. Cand am trecut de partea cealalta, am stiut ce sa evit, ce sa nu fac si ce trebuie neaparat sa fac. Plus ca mergand des la evenimente internationale, aveam experienta PR-ului si marketingului de la casele mari. De pilda, am vazut cat de serios este adesea tratata in economiile dezvoltate Social Media si New Media de catre oficialii unor companii”.
Ionut Oprea ofera “consultanta de marketing online cu focus pe social media si in principal pe bloguri. Serviciile noastre includ si consultanta, dar si implementare - construirea de interactiuni, realizarea de continut, si derularea de campanii”.
3.Ce fel de probleme rezolva in general si sub ce forma sunt solutiile oferite de ei?
Doru Panaitescu: “in general probleme de vizibilitate (pentru clienti) sau de reprezentare in piata (pentru publisheri sau regii), mergand de la directii generale pana la chestiuni concrete (mediaplanuri, proiectari de campanii online etc)”.
Iulian Comanescu: “Am lucrat pe branduri personale, wiki-uri, bloguri, campanii virale, analize media. De multe ori preiau si executia, pe care o asigur cu oameni dedicati. Dau doar directiile in cazul blogurilor, de pilda, unde e evident ca nu ma pot substitui autorului de drept. Nu cred in ghostwriting pe net.”
Victor Kapra: „Imi place sa experimentez foarte mult, iar primul lucru pe care il fac este sa incerc un ‘diagnostic’: adica, sa arat cum sta compania in perceptia publicului, ce a facut bine/rau, ce n-a facut pana acum si sa propun solutii pentru atingerea scopurilor propuse. Am avantajul, cred, al unei priviri proaspete, din exterior. Apoi vin cu planul de actiune, cu imaginarea unor actiuni cat mai originale, care sa creeze obligatoriul buzz si le sustin utilitatea si eficienta. Odata planul facut si acceptat, e treaba companiei daca il duce mai departe sau nu. Eu spun doar ce trebuie facut. E ca la doctor: prescriu o procedura, un „tratament”, e treaba „pacientului” daca il urmeaza sau nu. Bineinteles, daca mi se cere si implementarea, apelez la specialistii cu care colaborez si cu care pot negocia tarife avantajoase in executie, productie, cumparare de spatii etc.”.
Ionut Oprea “STANDOUT e un furnizor de solutii complete pentru derularea campaniilor de comunicare pe bloguri si alte canale de social media, dar si pentru activitati permanente de folosire a acestor canale. Putem implementa si campanii deja construite, putem gandi componente dedicate care sa maximizeze expunerea si implicarea utilizatorilor in aceste canale, sau putem construi campanii de la zero, si am avut in 2009 cateva astfel de campanii care au functionat foarte bine. In 2010 lucram deja pentru companii care si-au construit bugete dedicate de social media”.
4. Ce fel de companii/agentii isi permit consultanti in .ro?
Constantin “Noro” Ferseta: “Cei care isi permit consultanti sunt foarte multi. Doar ca nu stiu asta inca. Si inca un aspect interesant: nu toti merita sa aiba consultanti. Pentru ca majoritatea clientilor cred ca daca au auzit de Twitter sunt experti in marketing online, ei stiu mai bine ce trebuie facut. De aceea de mult ori primesc cereri specifice despre care le zic din start ca nu se justifica pentru ei, chiar daca asta inseamna ca eu sa nu castig respectivul buget. Consider ca onestitatea este cea mai buna politica. De aceea, 99% din clientii mei sunt din recomandari, nu din abordari directe. In general firmele mari, care au experienta multinationala vor consultanta, cel putin la nivel declarativ. Si toate agentiile de marketing ar trebui sa aiba (multe au deja) astfel de componenta de consultanta online. Genereaza o plusvaloare mult mai mare pentru clienti si automat incasari mai mari”.
Cristian Manafu: “Orice companie care desfasoara actiuni de PR ar putea colabora cu un consultant. Nu iti trebuie deocamdata un angajat dedicat, ai nevoie de cineva alaturi. in general este vorba de companii cu produse si servicii de masa, care au identificat ca multi din clientii lor sunt acum in mediul online nu doar prezenti, ci si activi”.
Doru Panaitescu:: “nu depinde de buget sau de marime, ci de deschiderea lor pentru ajutor extern si de flexibilitatea decidentului”.
Iulian Comanescu: “Cele inteligente si deschise. La fel si oamenii. Valoarea deal-urilor pe care le fac prin Comanescu difera mult de la caz la caz, deci nu e o problema de dimensiuni”.
Victor Kapra: „Palierele de tarife si costuri in consultanta online sunt atat de variate si de generoase incat oricine are un produs/serviciu de vanzare poate sa-si angajeze un consultant. Mai ales ca economia s-a contractat, iar oferta de consultanta depaseste cererea. Ai de unde sa alegi… Asta nu inseamna insa ca poti sa cumperi servicii cu doi lei sau sa lucreze cu cineva 'pe degeaba', asa cum isi doresc multi in Romania, din pacate”.
Ionut Oprea: “Noi avem la STANDOUT doua tipuri de clienti pe zona de consultanta: fie companii de online care realizeaza nevoia unei expertize de marketing online si vor sa isi extinda prezenta si in social media, fie companii mari, multinationale sau cu legaturi internationale care ne abordeaza pentru a-i asista in activitati permanente si in campanii de social media”.
5.Ce fel de companii/agentii ar avea nevoie de consultanti in .ro, avand in vedere nivelul industriei de online?
Constantin “Noro” Ferseta: “Orice firma care vrea sa vanda ceva celor cu bani care folosesc internetul. Este mult mai rentabil sa folosesti web-ul ca sa cresti. Tot modelul de inter-relationare a schimbat modul in care se face marketing”.
Cristian Manafu crede ca “sectoarele care nu ar trebui sa ocoleasca social media acum sunt: banking, telecom, retail, electro (nice & casnice), FMCG”.
Doru Panaitescu: “multe magazine online si multi clienti ar beneficia de experienta consultantilor, care pot gasi solutii de eficientizare a afacerilor legate de zona digitala. Daca in 2007-2008 publisherii si agentiile apelau la consultanti, in 2009-2010 cererea a fost mai mare din partea clientilor de publicitate si a magazinelor online”.
Iulian Comanescu: “Cred ca in primul rand cele cu o interfata directa cu persoanele fizice. Brandurile acestora sunt afectate de perceptia pe net intr-o masura mai mare decat cred marketerii clasici. Desigur insa ca online-ul a ajuns sa dubleze realitatea 'concreta', deci in virtual se petrec tot atatea cat si dincoace”.
Victor Kapra: „Nu cred ca exista companie care sa nu-si permita consultanta in online. Prezenta online a devenit – dati-mi voie sa folosesc un truism – obligatorie, indiferent daca vinzi masini, bilete de avion, carnati sau apartamente. Mai devreme sau mai tarziu, orice manager va ajunge la concluzia asta, atunci cand se va compara cu concurenta directa”.
Ionut Oprea: “Cred ca nu avem suficienti consultanti specializati pe cata nevoie e, in fiecare din zonele publicitatii si comunicarii online. Ca sa raspund la intrebare, orice companie care vrea sa optimizeze din activitatile online, poate incerca sa apeleze la agentii specializate sau la consultanti.”
5. Alte nume de consultanti
Constantin “Noro” Ferseta: “Cred ca suntem sub 10 consultanti buni, cu experienta vasta pe piata. Si multe mii de oameni care au oarecare experienta intr-un domeniu si care isi sfatuiesc cunoscutii, dar nu traiesc doar din asta”.
Cristian Manafu i-a numit, dintre cei independenti, pe: Sorin Tudor, Victor Kapra, Bobby Voicu, Iulian Comanescu, Veronica Nicolae si Adrian Soare. Manafu a adaugat “Si as putea spune ca anul acesta ar putea intra in acest business si Dan Dragomir, Costin Cocioaba, Cristi China Birta si Vali ‘Zoso’ Petcu”.
Iulian Comanescu: “Doi oameni care cred ca stiu ce spun sunt Victor Kapra si Cristi Manafu”.
Victor Kapra: „Sunt destui. Nu doresc sa fac nominalizari acum, e posibil sa nedreptatesc pe cineva prin omisiune. In orice caz, regula este sa selectezi consultantii solicitandu-le portofoliul de clienti cu care a lucrat si exemple de campanii/strategii care si-au dovedit eficienta. Altfel spus, consultantul trebuie sa dovedeasca mai intai ca are o istorie a eficientei. Am vazut anul trecut proiecte online gandite foarte bine, spectaculoase in proiect, dar a caror eficienta s-a dovedit minima la final din cauza unor greseli in aplicare”.
Ionut Oprea i-a numit pe: “Doru Panaitescu, un consultant in publicitate online, pe Ionut Munteanu, specialist in PPC si Olivian Breda specialist in SEO, pe Cristi Parvan ca specialist in cercetare online, pe agentiile romanesti acreditate de Google in Adwords”.