In ultimul an am fost intrebat de mai multe ori de ce nu apar mai multe studii de caz memorabile ale unor campanii online. Motivele sunt mai multe, eu o sa ma opresc acum asupra celui din titlu.
De vreo doi ani, agentiile de interactive au aparut ca ciupercile dupa ploaie. Din mai multe motive: ori ca marile agentii de publicitate au simtit nevoia dezvoltarii de expertiza in zona digital, ori ca vreun publisher s-a gandit sa faca si una si alta, ca sa faca mai multi bani pe prafurile astea, ori pur si simplu pentru ca pe unii i-a prins trendul.
Insa asta nu inseamna ca a aparut si expertiza reala. Locurile de 'seniori' nu au fost ocupate de oameni de comunicare. Prea putini oameni din advertising au facut pasul catre digital.
Pe de o parte, majoritatea celor din interactive sunt oameni cu background mai degraba tehnic, care iti fac capul mare despre un XML sau HTML5. Nu e nimic rau in asta, cineva trebuie sa le stie si pe-astea. Dar nu art directorul, nu copywriterul, nu plannerul.
Spre exemplu, art directorii din online sunt, de fapt, designeri. Si, cum nu da bine ‘graphic designer’ pe cartea de vizita, devin art directori. Prea putini au trecut prin vreun training de brand sau orice fel de training de comunicare. Prea putini au invatat de la seniorii in comunicare.
Studii de caz sau participarea la festivaluri de comunicare?
In ultimii patru ani, am vazut un singur roman din alte agentii de interactive la Golden Drum. Si zero la Cannes. Iar studiile de caz celebre de interactive sunt total necunoscute majoritatii oamenilor din online-ul romanesc.
Lucrurile au evoluat rapid si cineva trebuia sa se ocupe de joburile clientilor, din ce in ce mai multe. Si cine sa le explice clientilor cum e cu comunicarea digitala?
Pe de alta parte, nu e usor sa faci pasul din advertising in digital. Background-ul de advertising e foarte important, dar nu suficient. Trebuie sa faci o schimbare de mindset. Nu multi sunt dispusi sa faca asta.
Din pacate, prea multi seniori din advertising considera inca online-ul un canal media si nimic mai mult. Sau o chestie mai degraba tehnica. De ce cred ei asta? (Si clientii la fel?) Unul din raspunsuri este pentru ca asa i-a obisnuit piata.
Asta e benchmark-ul pe care agentiile de interactive l-au setat in ultimii doi ani. Care, in loc sa considere partea tehnica un suport pentru comunicare, o considera o solutie.
Primul site 3D si care nu ajuta brandul in niciun fel, augmented reality pentru ca e o gaselnita cool pentru agentie (zero beneficiu pentru brand, poate doar in post PR) sau profil de corporatie pe Facebook unde ar trebui sa interactionezi cu persoane, oameni.
Dar atentie: daca acum cativa ani era cool sa fii creativ in advertising, iar pana nu de mult jobul de planner era cel mai sexy, se pare ca fita maxima pentru 'noua generatie' e sa lucreze in digital. Sa fie creativi sau, si mai tare, sa fie digital planneri.
Sa faci campanii de social media. O aplicatie de Facebook sau ceva pe twitter. Neaparat.
Uite un motiv pentru care mai multi oameni din advertising sa faca pasul spre digital :)