Cat de greu e sa castigi un loc in Top Social Brands 2010?

Digital Buzz cu Cristian Manafu (Social Media Consultant, Prodigy)

Digital IQads: In ce mod ai contribuit la realizarea Top Social Brands (clasament realizat anual de revista Biz; editia a II-a, din 2010 se gaseste aici, 43/84)?

Cristian Manafu: Inspirat de un top international al "brandurilor sociale" realizat de Vitrue, am lansat pe blogul meu, in urma cu un an, ideea unui clasament local. Cei de la Biz pregateau in acel moment un numar special despre Internet si mi-au propus sa punem in aplicare ideea. Am oferit si atunci si acum sfaturi privind metodologia.

Digital IQads: Topul a fost alcatuit pe baza a 3 clasamente preliminare (cf. Biz, nr. 194, nota subsol pg. 41 - pe isssuu.com la 43/84):

- topul realizat de revista Biz - 45%

- topul rezultat in urma voturilor exprimate de un grup de specialisti online - 35%

- topul mentiunilor pe Zelist in 2009 - 20%.

Cum a fost ales grupul de specialisti, cati au fost si cum a fost sistemul lor de votare?

Cristian Manafu: Intr-o prima faza, au fost solicitate agentiilor interactive de pe piata informatii despre brandurile pentru care au desfasurat campanii sau actiuni in social media. In paralel, Biz a realizat un research propriu pentru a identifica cat mai multe initiative. In final, la votare au intrat 45 de branduri. Au fost invitati sa voteze oameni cunoscuti in mediul online: sefi de agentii interactive, consultanti independenti si bloggeri. Au raspuns invitatiei revistei Biz 38 de persoane. Din lista propusa, acestia trebuiau sa aleaga cel mult 5 branduri pe care le considerau active in social media la nivelul anului 2009.

Digital IQads: S-a tinut cont de calitatea mentiunilor inregistrate de Zelist? Daca un brand are multe mentiuni, dar sunt negative, isi mai merita locul in Top Social Brands?

Cristian Manafu: S-a tinut cont de datele cantitative oferite de ZeList. Si cred ca indiferent ca se vorbeste de bine sau de rau de un brand, acesta ramane la fel de "social". In plus, nu e un top de frumusete. Un brand este vizibil in social media prin initiativele pe care le are si discutiile pe care le genereaza indiferent de natura lor.

Digital IQads: Pe de alta parte, inteleg ca nu avem instrumente de monitorizare calitativa in .ro. Din cele existente si relevante pentru .ro, ce instrumente de monitorizare pentru social media le-ai recomanda celor interesati?

Cristian Manafu: Exista motoare de cautare si solutii de monitorizare care analizeaza "brand sentiment", insa este foarte greu sa pui un "robot" sa iti determine cu acuratete "tone of voice". De aceea recomand tuturor sa foloseaza ZeList Monitor, versiunea avansata a motorului de cautare de pe ZeList.ro care ofera o buna cautare pe bloguri, Twitter, online media si in comentarii, oferind mai multe optiuni pentru afisarea datelor cantitative. Din acest moment, o agentie de PR sau una interactiva poate interpreta datele pentru a oferi un raport saptamanal relevant.

Digital IQads: Cum au evoluat pozitiile brandurilor in top fata de cel de anul trecut si caror actiuni ale brandurilor li se datoreaza schimbarile?

Cristian Manafu: De cele mai multe ori, brandurile fac un pas in social media, vad cum e si apoi se retrag. Cel putin asa am vazut eu la noi in ultimii doi ani. Putine sunt brandurile care au initiative constante. Daca ne uitam la varful celor doua editii ale Top Social Brands, vedem trei branduri care au ramas active in social media: Vodafone, Microsoft si LG. Si vor ramane daca ne uitam la cele mai recente actiuni: Microsoft a lansat "Calatoria spre centrul Internetului", LG are acum un teaser pe YouTube pentru o campanie programata in luna mai, iar Vodafone sustine noua campanie pentru Internetul mobil prin social media.

Revelatia anului a fost insa BCR, cu campania "Scoala de bani", o data prin surpriza facuta de cea mai mare banca, de la care probabil nu te asteptai si apoi prin complexitatea campaniei si impactul avut.

Este asadar de la sine inteles ca daca ramai constant in social media, ramai si in mintea celor care pur si simplu fac social media sau o urmaresc.

Digital IQads: De ce crezi ca nu s-au inscris brandurile din top si la Roblogfest, in sectiunile de social media, unde au fost destul de putine inscrieri de la branduri mari?

Cristian Manafu: Este prea devreme! Cele mai multe au avut actiuni punctuale sau se acomodeaza cu mediul. Anul viitor, cu siguranta se va simti o crestere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related