Cat costa un site? Dar un teleportor?

Cat costa un film? Cat costa un tablou? Cat costa o excursie ? Cat costa un apartament? Si, nu in ultimul rand...cat costa un implant?

Cu toate ca n-am inteles niciodata o intrebare atat de generala, incep sa pricep ratiunea pentru care o astfel de intrebare apare din ce in ce mai des. Daca maine ar iesi pe piata un teleportor – despre care nu stiu mai nimic – cu siguranta m-ar interesa cat costa. Poate ca nu e tocmai acelasi lucru insa daca teleportoarele ar fi diferentiate in functie de distanta, culoare, capacitate (numar de persoane ), viteza, siguranta – asocierea nu mai e chiar atat de deplasata.

Nu stiu raspunsul la intrebarea “Cat costa un site?”. Nici nu incerc sa-l caut. Poate el exista asa cum exista extraterestrii pe planeta X34FV. Ma intereseaza mai de graba o usoara “mutatie” adusa intrebarii. “Cat costa site-ul meu?” – e probabil intrebarea la care as putea sa raspund daca, mai intai, as afla cine este acel “meu” – adica, altfel spus, cine este clientul care-si doreste un site.

Pana la urma intrebarea “Cat costa un site?” venita din partea unui potential client e cat se poate de justificata. Da, pare cel putin aiurea, dezarmanta, usor stupida si fara sens...insa doar “pare”. Pentru ca scopul nostru, ca jucatori in industria online, e sa aflam, de fapt, ce-si doreste clientul cu adevarat si, inainte de “Cat costa?”, sa putem sa-i raspundem la intrebarea “Am nevoie de un site?”.

Noi vindem servicii – de creatie, programare, design, etc. – si aparatia unei astfel de intrebari trebuie sa fie un semnal de alarma pentru ca “in afara” suntem vazuti ca niste furnizori de produse. De-asta, la fel ca la un ghiseu unde se vinde falafel suntem intrebati adesea “Cat costa un site?”. Presupunem ca omul care sta in fata noastra putin crispat dupa ce a pus o astfel de intrebare (pentru ca-si face diverse calcule finaciare) e un neavenit si habar nu are ce vrea. Probabil ca da, habar nu are ce vrea , insa, de cele mai multe ori nu este un neavenit. Vrea mai intai o opinie din partea noastra. Nu stie cum s-o ceara si, in lipsa de ceva clar, pune intrebarea “Cat costa un site?”. Daca raspunsul vine rapid si e undeva pe la “5000 de euro” s-ar putea sa ramanem cu o strangere de mana. E totusi ceva...Daca, pe langa cafea, apa, cola si piscoturi, il invitam la o discutie din care in primul rand sa inteleaga el daca vrea un site, atunci avem sanse sa-i vindem unul.

Am facut site-uri de 1000 de euro si am facut site-uri de 100 000 de euro. La final, dupa ce site-ul a fost online, dupa ce s-a terminat o promotie sau dupa un an de functionare apare aceeasi intrebare “Cat a costat site-ul?”. Si aici lucrurile stau putin diferit pentru ca rezultatele vorbesc. Si rezultatele determina raspunsul – iar raspunsul poate fi “Mult”, “Putin”, “Prea mult”. Mai sunt si unii clienti ce spun “Nu conteaza...ne-am atins scopul” – asta insa se poate traduce prin “putin”.

Trebuie sa stiu raspunsul la intrebarea “Cat a costat site-ul?”. Il caut de cand fac site-uri si sunt sigur ca trebuie sa-l dau ori de cate ori duc la bun sfarsit un proiect online.

Poate o sa caut si raspunsul la intreabarea “Cat costa un site” dar numai dupa ce-mi cumpar un teleportor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info
Sectiunea Insider cuprinde opiniile profesionistilor din marcom despre knowhow, experiente, observatii, schimbari, dificultati, oportunitati si tendinte din activitatea lor profesionala.
Opiniile exprimate in articolele Insider reprezinta exclusiv punctul de vedere al autorilor lor.
Daca esti specialist in comunicare, PR, marketing, digital, research si vrei sa publicam opinia ta in aceasta sectiune, ne poti contacta aici.


Sectiune

Dictionar



Branded