"Un site trebuie sa coste cel mai mic pret la care isi face treaba bine"

E simplu, nu? Pana la urma cam asa se ia decizia in business, indiferent de domeniu (achizitionare hartie de imprimanta sau achizitionare rafinarie).

Acum sa comentam partile propozitiei:

1. "Un site": cred ca e un termen prea general. Poate fi o brosura pentru un atelier pantofi din Baia-Mare, sau poate fi o ditamai uzina online (care e business-ul in sine).

In primul caz e o decizie de marketing. Aleg sa imi fac un site care povesteste ce fac eu la atelier si unde pot fi gasit, in loc sa distribui fluturasi, sa dau anunt in ziar, sau sa imi iau un spatiu mai scump, in buricul targului, unde ma vede toata lumea. Si fireste, imi pun si problema de promovare.

In al doilea caz e o decizie strategica: am X lei, pornesc de la zero sau am ceva in offline (sau am sinergii in online) si vreau sa bag X lei in respectivul site, cu asteptarea ca dupa un timp T sa obtin un profit Y (dupa ce am scazut toate costurile cu site-ul, operarea lui, promovarea etc.).

Astea-s extremele: ca sa nu intram in problema site-urilor de campanie, site-uri de promovare a unui produs, etc. De intelegerea diferentei tine, insa, dimensionarea proiectului si a asteptarilor.

2."Cel mai mic pret": e pretul total (total cost of ownership, cum spune englezul). Si aici, cum ar fi spus romanul, trebuie luat in calcul si "lucrum cesans" - adica profitul nerealizat. Daca un site iti strica imaginea, daca iti alunga clientii, atunci e evident ca "cel mai mic pret" platit designerului/firmei nu e chiar atat de mic cum pare la prima vedere. La fel, nici daca acest site se transforma intr-un proiect cu termene intarziate repetat, cu frustrari, etc.

3. "Isi face treaba bine" e pana la urma relativ la brand, la concurenta, la expectantele publicului, la potentialul pietei.

Pana la urma un site + campania de promovare aferenta nu poate sa faca minuni de genul "sa creasca piata de cumparatori de diamante la nivelul pietei SUA". Indiferent cat ai plati pe el.

Cred ca pana la urma intrebarea ar trebui sa fie intoarsa invers: cat nu trebuie sa coste un site? Si aici raspunsurile sunt mai clare:

1. Un site nu trebuie sa coste atat de putin incat sa fie perceput ca peanuts money de catre furnizor. Daca ai un buget de 500E si ala e batut in cuie, mai bine mergi pe un freelancer dedicat si profesionist decat sa contactezi o firma care tipic lucreaza proiecte de 2000E, sa spunem.

2. Un site nu trebuie sa coste atat de mult incat acei bani sa nu mai fie recuperati niciodata, mai ales daca esti un business la inceput.

3. Un site nu trebuie sa te coste la imagine mai mult ca lipsa unui site.

4. Un site nu trebuie sa te coste atat de mult incat sa nu mai ai bani de promovare (online/offline) dupa aceea.

5. Un site nu trebuie sa te coste fericirea, nervii etc. (deci trebuie sa ai o relatie buna si bazata pe incredere cu oamenii pe care ii angajezi).

Cred ca problema nu este cu clientii care vor sa dea 100 E pe un site. E normal sa fie o piata de site-uri de 100 E, ba chiar si o piata de 0E. Cred ca problema ar fi acei clienti care vor sa dea 100 E in locul gresit.

Daca ai un buget mic, un business mic, si necesitati mici, nu e mai bine sa cauti un student care sa rezolve problema in 4-5 zile si sa aiba bani de mers la bere/munte/vama? Sigur, nu o sa fie cel mai tare site din Sud-Estul Europei, dar oricum nu ar fi putut sa fie (buget mic, dupa puteri).

E o problema daca ai pretentii mari, esti high-maintenance si pretinzi sa se faca totul intr-un buget mic si eventual ieri. Pe de alta parte, o anumita negociere de tip oriental tine de specificul natiei si de tineretea domeniului. Cred ca e important ca jucatorii din industrie sa explice de ce anumite lucruri nu se pot (mai gasesti clienti care doresc un 3D mic, asa ca in Carz, dar nu mult - sub un minut - ca animatie de prima pagina) si ca anumite lucruri costa.

Si inca o chestie pentru care poate o sa imi iau injuraturi: Nu suntem neurochirurgi, for God sake. Trimiteti oamenii la freelanceri. Eu asa fac.

Unii dintre ei or sa faca treaba buna, altii nu. Cei care fac treaba buna vor deveni cu timpul mai costisitori, cei care nu - vor scranti proiectul.

Nu moare nimeni, in niciunul dintre cazuri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related