Client: ECOTIC
Agentie: THE SECRET SERVICE
Perioada: 15 martie-1 iunie 2010
Media folosite: internet, postere, brosuri, materiale promotionale, profesori, viniluri decorative
1.BACKGROUND
In Romania gradul de renuntare la aparatele electrice si electronice uzate si predarea lor la centrele de colectare sau la comercianti in momentul achizitionarii altora noi este extrem de mic. Romanii obisnuiesc sa depoziteze cu anii in gospodarii aparatele scoase din uz sau le gaseasca diferite utilizari nepotrivite.
Si atunci cand renunta la aceste echipamente o fac in cel mai rau si non eco mod posibil: le arunca la ghena de gunoi sau le abandoneaza la intamplare in natura.
Campaniile nationale initiate de Ministerul Mediului si Padurilor si derulate in parteneriate cu diverse organizatii au rezultate nesemnificative, gradul de educatie in acest domeniu al consumatorilor romani fiind scazut.
2.OBIECTIVE
a) Educarea romanilor intru colectarea selective.
b) Reciclarea deseurilor de echipamente electrice si electronice si colectarea de deseuri din gospodarii.
3.TARGET
5.000 de elevi din 94 de scoli cu clasele I-XII, din Romania.
4.STRATEGIE
Adultii si in special varstnicii se despart cel mai greu de DEEE (deseuri de echipamente electrice si electronice). Totodata ei manifesta si cea mai mare rezistenta la asimilarea informatiilor din sfera eco. Acestea sunt lucruri dovedite de lipsa de interes in colectarea selectiva a deseurilor, precum si de numarul redus de DEEE predate centrelor de colectare sau in cadrul campaniilor de colectare de tipul Marea Debarasare.
Asadar am identificat un alt segment al populatiei, receptiv la nou, caruia sa ne adresam si care sa reactioneze in urma campaniei: copiii.
Cum ajungem la ei?
Mergem in scoli, acolo unde sunt concentrati la un loc un numar mare de copii de absolut toate varstele si unde putem sa-I organizam si sa-I dirijam mai usor.
Am convins copiii sa treaca de partea noastra creand o poveste in care sa ii implicam pentru ca mai apoi sa actioneze ca “inside people” in casele Romanilor detinatori de DEEE. Copiii au cea mai mare putere de convingere in fata parintilor, bunicilor si rudelor lor mai ales atunci cand sunt incurajati de castigarea unor premii in schimbul implicarii lor.
Astfel ca in schimbul fiecarui DEEE predat au primit coduri unice de inregistrare pe o platforma online (vanatoareademonstri.ro) unde puteau castiga premii tentante in fiecare luna din cele trei de campanie.
Aceeasi platforma online a constituit si suport pentru educarea in spiritul eco friendly a elevilor.
Plecand de la ideea generala promovata de Ecotic ca DEEE abandonate la intamplare sau depozitate in gospodarii se transforma in timp in monstri toxici care atenteaza la sanatatea si integritatea oamenilor, am creat cea mai mare Vanatoare de Monstri si i-am transformat pe elevii din 94 de scoli din Romania in vanatori trimisi sa caute monstrii ascunsi in casele lor, ale rudelor, vecinilor si prietenilor. Ba mai mult i-am invatat sa se organizeze in grupuri pentru a vana si a preda apoi la scoala o prada cat mai consistenta in schimbul careia puteau castiga credit pentru mobil, linii home cinema sau laptopuri.
De asemenea, i-am provocat pe copii sa inchipuie poevsti multimedia despre monstrii predati (constientizand astfel pericolul pe care il reprezinta DEEE) pe care sa le uploadeze intr-o galerie pe VanatoareDeMonstri.ro si le-am dat, intr-un kit, unelte necesare autopromovarii in randul colegilor lor atat on cat si off line pentru a strange voturile care le puteau aduce alte premii.
Aplicatii interactive precum Fabrica de Monstri (upload de poza a unui coleg/professor/prieten si transformarea sa in monstru si distribuirea pe mail, mess, twitter, fb) si Exterminatorul (un shooter care a facut apel la atentia si insusirea informatiilor oferite in timpul campaniei pentru a putea discerne ce trebuie lichidat si ce nu) au contribuit la componenta de educare interactiva.
Am distribuit in scoli "Ghiduri de lupta impotriva monstrilor", am reclamat vanatoarea prin postere si, in premiera in scoli, am decorat peretii cu monstri din vinil.
Unora dintre cei mai vrednici vanatori le-am oferit “unfiorme” cu insemnele campaniei.
Am incurajat si “propagandistii” (profesorii) cu premii in functie de performantele masurate in cantitati ale vanatorilor aflati in subordinea acestora, dar am recompensat si scoala care a colectat cea mai mare cantitate de DEEE in decursul celor 3 luni de campanie cu o suta de kg. de echipament pentru doatarea completa a unui laborator multimedia.
Totodata, constant, am relationat cu toti vanatorii si profesorii inregistrati pe platforma online prin mailuri cu mesaje specifice.
5.CREATIE
Pentru ca elevii sunt satui de educatie demagogica de genul “copii, nu aruncati hartii pe jos ca nu-I frumos” si nu reactioneaza la astfel de mesaje si pentru ca sunt sceptici si ignoranti si se lasa greu convinsi sa se prinda in vreun demers initiat de scoala/profi, am imbracat campania de educare si colectare intr-o haina comerciala, sexy pentru ei si familiara atat ca mecanica, dar si ca executii.
Am creat o poveste credibila pentru cei mai mici dintre elevi si haioasa pentru cei mai mari dintre ei. O vanatoare de monstri pe care unii au luat-o in serios dobandind si bagajul de informatii eco venit la pachet fara de care nu puteau activa, si pe care altii au primit-o ca pe o conventie comerciala, interesanta si aducatoare de recompense, asesonata cu informatii eco digerabile datorita consistentei si formei in care au fost livrate.
Stilul grafic al executiilor, inspirat din cel al comic bookurilor, este unul cool si modern, surprinzator pentru o astfel de campanie, care ii agata usor pe pusti pentru a le livra apoi un mesaj serios.
6.REZULTATE
S-au colectat 70,53 tone de DEEE de la 5.000 de elevi.
(In comparatie, Marea Debarasare, o campanie nationala initiata de Ministerul Mediului si Padurilor si desfasurata in parteneriat cu o serie intreaga de organizatii si colectori abia a reusit, cu un efort incomparabil mai mare si cu o acoperire media substantiala, sa stranga din toata zona rurala nationala aproape 80 de tone de DEEE.)
Au fost vanate si predate 11.496 de DEEE.
VanatoareaDeMonstri.ro, platforma online care a asigurat suportul tehnic al campaniei, a inregistrat 11.153 de vizitatori unici (la un target fix de 5.000 de elevi), 66.766 de vizualizari unice ale paginilor, un timp mediu petrecut pe site de 5,31 minute, peste 7.000 de coduri unice activate, 155 de monstruozitati (creatii multimedia) care au insumat 23.000 de voturi, 53% trafic direct si aproape 20% trafic venit din retele sociale hi5 si fb.
Chiar si dupa ultima tragere la sorti din 1 iunie, elevii au continuat sa inscrie coduri unice pe site si sa predea DEEE la scoala.
S-au acordat premii constand in 300 de cartele telefonice de reincarcare, 3 linii home cinema, laptopuri, camere foto, tricouri, stickere.
Marele premiu (o suta de kg de echipament multimedia) a fost acordat Liceului Teoretic German din Satu Mare pentru colectarea cantitatii record de 9.139 de kg de DEEE.
Obiectivele de comunicare si educare precum si cele de colectare au fost indeplinite si depasite cu mult.
(Targetul de colectare propus la demararea Vantorii de Monstri a fost de aproximativ 30 de tone de DEEE si s-a colectat o cantitate de 2,35 ori mai mare)
Datorita succesului repurtat, ECOTIC a decis sa repete campania si la anul, intentionand sa extinda substantial numarul de scoli participante din intreaga tara.
7.CREDITS (agentia / echipa)
THE SECRET SERVICE: Adina Sorescu – strategy , Mihai Ene – copywriter, Dragos Gheorghiu – art director + illustrator, Adrian Lulciuc – graphic artist, Andrei Bogdan – project manager
ECOTIC: Valentin Negoita-presedinte, Dragos Calugaru-director general, Catalin Butolo-director de marketing si comunicare, Claudia Nicolae-coordonator proiecte marketing.
Junior Achievement Romania, care a jucat un rol important in creearea retelei de profesori coordonatori din scoli si gestionarea relatiei cu acestia.