Digital Buzz cu Bogdana Butnar (Director of New Stuff, Headvertising)
Digital IQads: Foarte multa lume a pus link pe FB si ti-a dat like la postul "Mi-e frica sa mai stau in tara mea". Care sunt efectele crizei asupra oamenilor din publicitate?
Bogdana Butnar: Postul ala nu era neaparat numai despre publicitate. Cred ca sentimental asta de neputinta si teama e valabil in acest moment in mai toate industriile si am primit comentarii la el de la oameni care nu au nimic de-a face cu publicitatea sau orice alta industrie creativa. Cred ca suntem, la nivel macro, putin descumpaniti de turnura evenimentelor si mai ales de cat de repede am ajuns in groapa asta in care ne aflam. Din pacate criza a scos la iveala doua lucruri care puse impreuna dau ceva extrem de nasol: lipsa de profesionalism generalizata si o teama animalica in legatura cu siguranta zilei de maine. Iti dai seama cum se comporta un om care nu stie ce face si care se teme ca daca zboara maine nu va mai avea cum sa plateasca leasingul la masina scumpa cumparata pe vremea cand economia zburda?
Efectele sunt vizibile peste tot: se improvizeaza, se arunca vina, se analizeaza la nesfarsit ca sa nu fie nimeni raspunzator pentru nimic, sau nu se face nimic ca sa nu se strice nimic, se concediaza oameni, se angajeaza impostori. E valabil si la noi si la client. De 20 de ani ne-am amagit cu ideea ca, fiindca mergea bine, probabil ca noi stiam ce facem. Si l-am mentionat si in post pe Nassim Taleb care a scris o carte senzationala despre coincidente si cum ele sunt deseori interpretate drept rezultatele abilitatilor unor oameni. Cred sincer ca mai e putin si ne vom da cu totii seama ca daca pana acum ne-a fost bine nu e pentru ca suntem noi cea mai tare industrie din lume. E pentru ca s-a intamplat sa creasca totul in timp ce noi faceam ceva. Trist, nu?
Digital IQads: Sunt momentele astea mai dificile pentru cei din online, in comparatie cu cei din publicitatea clasica?
Bogdana Butnar: Nu cred ca e o mare diferenta. In ambele situatii ne confruntam cu necunoscute. Ptr publicitatea clasica, economia de criza e o necunoscuta, crashul financiar al tarii e o necunoscuta. Cum sa vinzi unor oameni carora le scad veniturile? Ca pana acum, incetinel dar sigur, totul cam crestea pana cand a explodat intr-o cornucopie consumerista prin 2006-2007. Atunci era suficient sa spui “iata un produs” si lumea sarea sa il cumpere. Acum, gata. Cumva similar, in digital, necunoscutele sunt de natura tehnica. Social media e o necunoscuta, interactiunea si masuratorile online sunt necunoscute. Deci situatia e aceeasi.
Digital IQads: Ce speri sa-ti aduca intoarcerea la Headvertising dintre lucrurile care iti lipseau la MRM? (sau de ce lucruri o sa scapi cu ocazia asta)
Bogdana Butnar: Am avut doi ani exceptionali la MRM si decizia de a pleca nu are legatura nici cu agentia, nici cu colegii mei, ci este una de parcurs pur personal. Am facut management timp de doi ani in cea mai nasoala perioada din istoria recenta a tarii, am semnat contracte, am stat in sedinte si call-conference-uri, am facut memo-uri, am angajat, am dat afara, am negociat salarii, am taiat salarii. Nu asa ma vedeam la 30 de ani. La nivel pur egoist am vrut sa ma intorc sa fac ce stiu: marketing si strategie pentru ca aici stiu exact ce fac. Poate la 40 de ani ma voi simti mai puternica pentru management, dar acum vreau sa fac ce am invatat sa fac.
Digital IQads: Cum trebuie sa fie cineva ca sa poata fi fericit intr-o agentie multinationala?
Bogdana Butnar: Nu cred ca discutia asta este despre multinationale vs agentii independente. Cred ca oamenii fac agentiile si indiferent daca esti multinationala sau independenta conteaza cu ce oameni lucrezi.
Digital IQads: O sa te ocupi doar de campanii digitale la Headvertising sau o sa faci si strategie pentru campaniile clasice?
Bogdana Butnar: La Headz o sa fac strategie/planning pentru toate conturile agentiei, on si offline. Voi fi activ implicata si in partea de new business si evident ca ar fi absurd sa nu ma foloseasca si pe digital daca tot sunt acolo.
Digital IQads: Veti mai angaja oameni specializati in publicitate online la Head?
Bogdana Butnar: Probabil ca da, desi daca il intrebati pe Serban el va va spune, fara indoiala, ca separarea online offline e arbitrara si ca in cativa ani un om de publicitate care nu stie sa activeze in ambele medii nu e un om bun. Eu am o abordare mai etapizata. Cred ca pana cresc acesti homo universalis e bine sa scoti proiecte bune din toate punctele de vedere si atunci iti trebuie un specialist in tehnologii noi, un om de SEO, un web designer etc.
Digital IQads: Care sunt campaniile cu care te mandresti cel mai mult dintre cele desfasurate la MRM?
Bogdana Butnar: Lansarea Burn Shots, face liftul de la Bookblog, Imposibila Vanda de la Coke Zero, aplicatiile de pe siteul Dorna, sunt o multime de mentionat.
Digital IQads: Ce se va intampla cu echipa de la MRM? Ai luat si oameni de acolo cu tine?
Bogdana Butnar: Cred ca managementul MRM McCann este cel indreptatit sa raspunda la intrebarea despre viitorul echipei MRM. Eu nu am incercat si nici nu voi incerca sa sparg echipa de acolo desi toti sunt oameni exceptionali si ar fi un asset pentru orice agentie.
Digital IQads: Ce ne poti spune despre proiectele personale? In ce segment al marketingului se incadreaza?
Bogdana Butnar: Deocamdata nu vreau sa discut despre asta.