Digital Buzz cu Catalin Tenita (Managing Partner, Treeworks)
Digital IQads: Ai sustinut mai multe prezentari (la Webstock, Social Networks) despre “retele sociale in care oamenii creeaza relatii mai meaningful”, adica retelele care nu sunt Facebook, Twitter, Hi5. Si Bogdana a subliniat in prezentarea ei de la Webstock superficialitatea activitatilor noastre in retelele sociale (dam like tot timpul, dar nu formulam aproape niciodata opinii). De ce crezi ca nu reusim sa cream relatii semnificative in retelele sociale mari?
Catalin Tenita: Hai sa spunem asa:
Sunt doua tipuri de retele sociale. Alea in care esti prieten cu oamenii cu care ai fost la bere/cafea/inghetata si alea in care esti prieten cu oamenii cu care incet-incet ai sanse sa ajungi la bere/cafea/inghetata.
In primele scopul tau este semi-utilitar: vrei sa economisesti timp, sa ramai in legatura cu niste oameni (poate amici, poate potentiali parteneri pe zona profesionala) insa un mic like/raspuns/comentariu e doar un substitut pentru adevarata legatura.
In cele din al doilea grup: incepi prin a sta de vorba cu absolut-necunoscuti si apoi ajungi cu ei la bere. Si ca sa fiu un pic sarcastic, apoi devii prieten cu ei intr-o retea din primul grup (unde dai like/share/comment ca sa semnalizezi ca esti totusi atent).
Uite, pe mine ma fascineaza foarte mult retelele alea bazate pe pasiuni. Am vazut ca forumistii auto fac trip-uri impreuna. Sau motociclistii. Sau noi la Gustos.ro avem o comunitate care isi da intotdeauna intalnire de vreo trei ani la Alba-Iulia (in august).
Digital IQads: Ai spus ca „traim intr-o noua forma de spus povesti in jurul focului” si ca retelele sociale structurate ca sate creeaza comunitati mai inchegate decat cele structurate ca orase. Care sunt caracteristicile unei astfel de retele sociale, care functioneaza ca un sat?
Catalin Tenita: In doua cuvinte: grija si taclaua. Daca vrei sa ai o comunitate inchegata, atunci trebuie sa ai grija ca toti sa se simta bine, sa fie mai degraba legati de o idee (cea a comunitatii) decat de un grup de oameni. Mental, sa asocieze acea idee cu toti membrii comunitatii (desi poate unii nu sunt in mod necesar simpatici). Grija asta duce la raspect reciproc.
Iar taclaua/sueta e esenta povestii. Noi nu citim povesti ca sa aflam lucruri concrete. Citim povesti ca sa ne petrecem timpul. Sa descoperim umanitatea din altii. Sa simtim ce simt altii. Oamenii nu citesc articolele unui anumit jurnalist pentru ca e receptacolul adevarului, ci pentru ca e o persoana calda, cu opinii vibrante. Cu unele sunt de accord, cu altele nu. Insa citesc acele articole pentru ca i le asociaza unei persoane.
Digital IQads: Dintre retelele sociale create de TreeWorks pana acum (Zelist, TPU, Heyo, Gustos.ro, Plimbarescu.ro - premiat cu locul I la Webstock 2010), de ce nu s-au dezvoltat mai mult comunitatile Heyo si Zelist cum iti explici succesul pe care il au TPU (90.000 unici / zi) si Gustos.ro (peste 30.000 unici / zi)?
Catalin Tenita: Acum pot sa vin cu tot felul de teorii smart. Dar adevarul e ca si norocul are partea lui substantiala. Time to market, cum s-ar zice.
Dar daca privesc retrospectiv pot sa spun ca am reusit acolo unde am generat entuziasm. Si unde am simtit ca noi facem ceva in primul rand pentru altii.
La Zelist cred ca nu ne-am propus sa facem o comunitate. Retrospectiv probabil ca trebuia. Probabil ca zona de bloguri ar fi fost un pic mai frumoasa acum (fara falsa modestie). Am gresit. Ne-am impaunat prea mult cu tehnologia si nu am facut niste lucruri de bun simt.
Si apoi iti dai seama e prea tarziu. E greu dupa ce ai croit o pereche de pantaloni sa faci din ei o jacheta. Mai bine o iei de la capat cu alt material. Poate candva o sa o luam. Intr-un fel ma simt atasat de oamenii care inca scriu lucruri in blogosfera. Si mai ales de cei anonimi, care scriu din suflet, lucruri frumoase din viata lor.
La Heyo, nu am gasit un feedback loop. Sau nu era suficient de puternic. Cam asta e explicatia.
Digital IQads: Avand in vedere modul in care sunt structurate retelele ca sate si cat de semnificative sunt informatiile pe care le obtin userii in cadrul lor, cum ar trebui sa fie prezente brandurile in aceste comunitati?
Catalin Tenita: Pai asta e simplu, nu? Care sunt persoanele un pic exogene si in acelasi timp de incredere in sat? Doctorul, invatatorul, preotul, hangiul. Fireste intotdeauna raportarea la polii astia e adesea ambivalenta. Adica nu orice sat isi iubeste doctorul si hangiul. Depinde de calitatea umana a acestora.
In linii mari, un brand trebuie sa ofere utilitate. Si sa vina cu o autoritate pe care apoi sa si-o construiasca incet-incet.
Digital IQads: Ne poti da cateva exemple de branduri care sa fi avut astfel de campanii in retelele sociale, in Romania? Sau poate dimpotriva, inca nu sunt pregatiti oamenii din agentii / de la client pentru asa ceva…
Catalin Tenita: Sincer eu nu prea stiu. Dar e posibil sa imi scape. Faza e ca oamenii din agentii inca au o presiune de la clienti sa raporteze numere mari. Pe termen lung, asta e nasol. E mai important sa interactionezi intens cu 15 clienti azi, 15 maine si tot asa un an (cam 5500 pe an) decat sa te lauzi cu numere de genul "campania mea a fost vazuta de 1 milion de unici". Intreaba-i pe ei cati si-o aduc aminte si cati au fost influentati in decizia de cumparare. E posibil sa nu fie vorba de mai mult de 1000.
Cel mai aproape de genul asta de branduri mi se pare Carturestiul. Prin tot ce fac offline si online ei se pozitioneaza pe zona asta pilon (invatator, si mai nou si hangiu cu cafeneaua) al unei comunitati de oameni cu legaturi foarte stranse. Ii ajuta si produsul, fireste. Dar pe de alta parte, de ce nu face si concurenta la fel?
Sau Starbucks mai merge pe genul asta de abordari. Inclusiv pe internet: faza aia cu "daca faci check-in prin FourSquare iti scadem un dolar din consumatie". Si cred ca si la noi vor sa faca ceva in directia asta. Am vazut ca au demarat o campanie cu niste bloggeri foarte ok ca pozitionare.