Viata femeilor care stiu sa foloseasca un calculator (si da, sunt o armata intreaga, una bine antrenata si cu spirit de invingator), se imparte acum, in mod oficial, intre activitatile de toate zilele si brb, lol, ms, nb si np. Adica intre asa numita viata reala si marele univers virtual, unul la fel de important si de palpabil, unde ele abia asteapta sa intre de la job, de acasa sau din trafic.
Despre comunicarea destinata femeilor s-a scris deja un vraf de carti. Marii publicitari si-au dat seama ca femeile sunt o forta care, neglijata sau abordata cu reteta nepotrivita, refuza sa genereze beneficii din categoria wow. Profesionistii inteleg ca, incepand de ieri, nu isi mai pot permite sa stea deoparte, cu mainile in san. Trebuie sa iasa curajosi la vanatoarea virtuala si sa le atinga pe femei cu sageti bine ascutite si in alte locuri decat la supermarket, in reviste si la televizor.
Sa o spunem pe sleau: femeile petrec felii generoase de timp pe internet, este suficient sa va spionati colegele de birou. Cei care indragesc stereotipurile, spun ca ele sunt de gasit doar pe forumuri unde sporovaiesc despre retete, copii si pantofi. Dar, daca ne uitam indeaproape la ce se intampla pe internet, intelegem ca acolo ele se informeaza, se distreaza, se imprietenesc si, cel mai important, iau decizii.
Si totul indica faptul ca nu avem de-a face cu o moda trecatoare, care nu o sa se mai poarte in primavara. Ne uitam la un trend ascendent: femeile traiesc si vorbesc pe net, intr-o mare varietate de formule. Sunt activiste infocate, sustin idei si se identifica entuziasmate cu diverse cauze sau fac targuieli. Este momentul ca firmele sa-si extinda comunicarea comerciala si sa arate flexibilitate. Acum trebuie sa devina si ele vorbarete, ca sa castige acest public pretios de partea lor.
Este important sa folosim istet prezenta aceasta cotropitoare a femeilor in spatiul virtual. Este esential sa ochim grupurile relevante de femei si sa le trimitem ravase internetice bine impachetate. Femeile abia asteapta sa vorbeasca pe limba lor virtuala.
Iar femeile sunt de gasit astazi intr-o gramada de gradini virtuale, unde sunt relaxate si deci permeabile mesajelor de marketing inteligent. Femeile care vor sa se casatoreasca petrec ani de zile logate pe www.miresici.ro. Bloggeritele si alte femei cu un stil de viata activ si urban se intalnesc pe www.hotcity.ro. Multe dintre ele sunt key opinion leaders, cu bloguri proprii ce functioneaza ca niste sufragerii virtuale. Mamicile sunt pe www.desprecopii.ro, iar femeile care vor sa slabeasca (adica toate) sunt de gasit pe www.idieta.ro. Clubul Femeilor se bucura de peste 24.000 de membre pe Facebook, iar femeile de business se intalnesc pe http://femei-in-afaceri.ro/.
Bloggeritele, in special, gestioneaza grupuri active de cititoare educate, independente si bine informate. Si-au creat mici comunitati care le sunt fidele si prin urmare pot influenta publicurile care se intorc pe siteurile lor. Deci inca si mai mare este numarul femeilor ca nu au blog dar consuma zilnic duzini de asemenea jurnale, cu exactitatea unui ceasornic elvetian. Pentru publicul feminin, blogul pe care aleg sa-l citeasca e sursa de inspiratie, sueta la cafea, uneori flirt si reprezinta zona de siguranta de fiecare zi. Este piateta unde se aduna sa discute despre o suma de topicuri actuale. Blogul este exact terenul propice pe care o companie cu o comunicare coerenta poate sa arunce seminte-mesaje catre publicul feminin. Mesaje care, gestionate cu atentie de catre un gradinar specializat, pot genera concepte si campanii de succes.
Pe www.facebook.com gasim toate femeile stranse la un loc. Aici ele sunt cu antenele ridicate, active si avide de informatie. Nici ca putem spera la un context mai potrivit pentru diseminarea de informatie specializata. Din ce in ce mai popular este conceptul de microblogging. Pe twitter.com sunt de obicei prezente femeile mai tinere, activiste in diverse cause sociale si care se bucura de recunoastere in comunitatea virtuala din care fac parte.
Toate acestea inseamna o veste buna pentru cine e interesat sa interactioneze cu femeile. Sigur ca o comunicare pertinenta adresata femeilor intalnite online presupune si cateva particularitati. Companiile mari tind sa aplice aceleasi principii de comunicare folosite in activitatea lor de promovare offline si asta e motivul pentru ca lucrurile ies uneori schioape sau nu ies deloc. Potul castigator pentru a fi eficient online presupune sa delegi comunicarea celor care petrec mult timp in mediul virtual si se pricep sa rezolve toate chichitele cu care acest canal de comunicare, mai liber de constrangeri dar care ofera feedback instantaneu, vine la pachet.
Daca barbatii decid sa actioneze in functie de credibilitatea surselor din care isi iau informatia, femeile se incred mai mult in experienta prietenilor, fie si ei virtuali. Prin urmare, un mesaj publicitar postat intr-un mediu virtual pe care femeile il frecventeaza e la fel de oportun ca o discutie. E ca si cum ai vorbi cu ele, fata in fata. Si pe limba lor.
Interesul pentru vocile feminine online este mare, astfel incat tocmai a aparut un top al celor mai influente femei in social media, elaborat de wall-street.ro si Evensys. Tot Manafu a lansat si o serie de evenimente dedicate publicului feminin proeminent online. Initiativa se numeste WOW womenonweb.ro/2010/ (WomenOnWeb) si prima intalnire a avut loc pe 14 octombrie. Sala a fost plina ochi iar vorbitorii si publicul au fost in egala masura barbati si femei.
Concluzia este evidenta: pagina de facebook sau contul de twiter al unei companii care stie sa ramana pe val nu e ceva de luat in calcul pentru maine. Trebuie facuta azi si gestionata cu grija, ca o mladita, in fiecare zi. Compania care vorbeste cel mai bine cu ele castiga.