Digital Buzz cu Costin Radu (Managing Partner, The Geeks)
Digital IQads: In cat timp ati obtinut 26.000 de fani pentru Doncafe pe FB si cum ati reusit sa faceti asta?
Costin Radu: In principal, am reusit cu ajutorul unei aplicatii bazate pe horoscop in numai 2 saptamani. Din data de 22 decembrie 2010 pana pe 7 ianuarie 2011. Inainte sa lansam aplicatia, pagina de profil avea in jur de 350 de fani, obtinuti in urma unei aplicatii dezvoltate anterior. Acum pagina de brand Doncafe are peste 26.000 de fani. Practic, cu ajutorul aplicatiilor am reusit sa ajungem la cei care au profile pe Facebook si iubesc Doncafeul. Nu spun doar asa, ci se poate vedea ca se intampla asta din lucrurile pe care acesti oameni le scriu pe fan page-ul Doncafe. E bine de stiut ca aplicatia “Horoscop 2011 la o cafea cu gust bogat” nu a conditionat in niciun fel utilizatorii sa devina fani. Nu primeau nimic in plus daca faceau asta. Au facut-o pur si simplu pentru ca a fost creat contextul in care sa-si manifeste aprecierea pe care o au pentru brand. Cred ca se datoreaza si faptului ca am reusit sa identificam impreuna cu echipa de marketing de la client un punct de interes major pentru target, horoscopul, si sa-l valorificam intr-un mod potrivit.
Digital IQads: Cat timp a fost valabila aplicatia „Horoscop 2011 la o cafea” (si de ce nu mai e daca nu mai e - mie nu mi-a postat predictia in pagina de profil 6 zile consecutiv, doar in prima; apoi am intrat din nou si mi-a mai generat o predictie) si cati useri a generat? Puteti sti daca si-au taguit prietenii in poza, la masa, asa cum se sugera in poza cu predicitia?
Costin Radu: Aplicatia a fost activa in cele doua saptamani (22 dec - 7 ian).
E posibil ca tu sa fi folosit aplicatia chiar in momentul in care aceasta a fost oprita de Facebook. S-a intamplat pentru cateva zile de sarbatori din princina unei neintelegeri. Aplicatia a fost repornita de Facebook dupa ce am explicat cine suntem, cum functioneaza si ca totul se intampla conform regulilor lor. Din pacate, tehnic nu se poate monitoriza numarul de persoane care au fost tag-uite in fotografii de utilizatori. Ne-ar fi placut sa se poata. Probabil am fi ajuns la o cifra si mai mare de oameni atinsi decat cea pe care o stim. In total, aplicatia a strans peste 65.000 de utilizatori in numai 2 saptamani. Din acestia, cum spuneam, peste 26.000 de persoane au ales sa devina fani.
Digital IQads: Este aplicatia “Cana ta preferata” conforma cu regulamentul de promotii Facebook (intrucat implica si strangerea de like-uri pentru calificarea pentru un anumit premiu)? Ati intampinat probleme din punctul acesta de vedere? E adevarat ca e nevoie sa fi cumparat social ads pe Facebook de o anumita suma pentru a primi acordul scris de a desfasura o promotie de la Facebook?
Costin Radu: In principiu, Facebook nu admite aplicatii bazate pe mecanisme care implica Like. Este scris clar in termenii lor. Insa in anumite cazuri (cu acordul lor), da. La fel s-a intamplat si cazul nostru. Facebook a aflat de aplicatie (am avut notifcari de la ei despre asta), insa nu a oprit-o. S-ar putea sa fie de la social ads, s-ar putea sa fie pentru ca mecanismul de concurs nu cerea obligatoriu un numar de Like-uri. Era suficient un Like ca sa ai sanse de castig. Deci, se pastra naturaletea. Nu era necesar ca utilizatorii sa alerge dupa like-uri fortate. Oricum, din punctul meu de vedere, orice aplicatie pe care Facebook nu o opreste este acceptata. :)
Digital IQads: „Cana ta preferata” cati useri a avut, in ce perioda i-a obtinut si care a fost numarul maxim de like-uri stranse in concurs?
Costin Radu: „Cana ta preferata” a avut peste 8000 de utilizatori si aproximativ 40.000 de vizitatori, persoane care au interactionat cu noul ambalaj al Doncafe. Interesant a fost ca s-au trimis peste 1300 de fotografii in concurs. Ceea ce ne-a suprins placut. A aratat ca, intr-adevar, multi oameni au cani preferate. Si ce cani! Numarul de like-uri stranse de fotografiile din concurs, care au continut branding Doncafe, a depasit 18.500.
Digital IQads: Ce reach a avut fiecare aplicatie si cum l-ati estimat? (In caz ca nu considerati relevant si nu dati la client decat numarul de useri)
Costin Radu: Reach-ul exact al fiecarei aplicatii dezvoltate este destul de greu de estimat. Insa, hai sa facem urmatoarele exercitii, sa vedem ce ne iese.
Cana ta preferata a avut 1360 de fotografii postate pe wall-urile participantilor. Fiecare fotografie a fost vazuta de prietenii celui care a postat-o. Evident, nu de toti. Dar exista un procent pe care il putem aplica numarului mediu de prieteni pe care ii are o persoana pe Facebook. Si inmultim 1360 de fotografii cu numarul de oameni care au vazut in medie noul ambalaj de Doncafe. Nu vreau sa dau public o cifra exacta pentru ca sigur cineva se va gandi la alt calcul. Fiecare sa faca inmultirea proprie.
„Horoscop 2011 la o cafea cu gust bogat” a avut aproximativ 65.000 de utilizatori unici, care au postat pack-ul de Doncafe la ei pe pagina. De 6 ori. Inmultind numarul de unici cu numarul mediu de prieteni pe o pagina si aplicand o rata de oameni care au vazut din numarul de prieteni mediu, vom ajunge la un reach estimat. Nici aici nu vreau sa ma hazardez la o cifra. Fiecare sa faca inmultirea in functie de cati prieteni crede ca au vazut, din numarul de prieteni mediu al unei persoane pe Facebook. Eu mi-am facut un calcul si nu arata rau.
Sigur, la acest reach se mai poate adauga numarul de persoane unice expuse la campaniile de social ads, in cazul ambelor aplicatii, sau la bannerele care au existat online in timpul “Canii tale preferate”. Insa ce este relevant la final este faptul ca cifrele ne vorbesc despre o crestere a notorietatii noului ambalaj in randul utilizatorilor de Facebook si de faptul ca Doncafe a ajuns pe primul loc pe socialbakers.com intre paginile de brand din Romania.
Digital IQads: Este scopul celor 2 aplicatii doar acela de a strange fani pentru pagina Doncafe? Veti face in timp si promotii pe Facebook care sa implice vanzarea produsului?
Costin Radu: Obiectivele Doncafe au fost legate in principal de brand si de comunicarea noilor ambalaje ale produselor. Secundar, obiectivul a fost si de a strange fani. Practic, un fan pe Facebook inseamna o persoana cu care brandul poate intra oricand in dialog. Ceea ce poate fi mai bine chiar decat o inregistrare a unei adrese intr-o baza de date. Aproape orice brand FMCG cred ca isi doreste asta acum. Cu siguranta, urmeaza actiuni care vor presupune intrarea in dialog cu persoanele care au devenit fani pe Facebook. Nu va fi neaparat vorba de promotii, desi nici asta nu este exclus. Exista un plan care include mai multe actiuni. Ramane de vazut pe care le vom implementa.
Digital IQads: Ce fel de continut veti posta in contul de Facebook Doncafe si cine se va ocupa de el de la voi din agentie?
Costin Radu: Structura The Geeks difera putin de structurile clasice ale agentiilor de online (daca putem vorbi despre asa ceva). Aici, noi punem foarte mare accent pe cercetare si strategie si, de aceea, nu avem doua departamente, unul de strategie si unul de creatie, cum se poarta. In mod bizar, avem un singur departament si culmea, nu este de creatie. Ci este de strategie. Pentru ca noi credem foarte mult in strategie. Avem o echipa de planneri care sunt implicati in proces din faza de cercetare, pana in faza de creatie si generare de continut. E un model de agentie care exista si in alte tari. Prin urmare, tocmai pentru ca inteleg mai bine oamenii cu care stau de vorba, echipa de planning se ocupa direct cu generarea ideilor relevante de continut pentru social media. Insa nu vom fi singurii care vom genera continutul. Acesta va putea fi vazut in scurt timp pe pagina de brand Doncafe. Va sfatuiesc sa dati Like ca sa fiti la curent. Eu nu pot sa spun mai multe.
Digital IQads: De cat timp sunteti titularii contului Doncafe pe online, pentru cat timp, cu cate agentii v-ati duelat in pitch si ce ati facut pana acum pentru Doncafe? Doncafe.ro, de exemplu – ce agentie l-a facut si cine se ocupa de mentenanta, de updatare?
Costin Radu: Am inceput sa lucram pentru Doncafe in toamna acestui an in urma unui pitch la care au mai participat alte doua agentii. De atunci, am dezvoltat pentru Doncafe aceste doua aplicatii de Facebook cu rezultatele pe care le stiti si am realizat creatia pentru comunicare online a noilor pachete de Doncafe. Speram sa urmeze si alte lucruri frumoase. Versiunea actuala a doncafe.ro nu este creata de The Geeks. In prezent, noi doar am preluat mentenanta site-ului de la o alta agentie.