Digital Buzz cu Alan "Daddigital" Parker (Head of Digital, GolinHarris UK)
Alan, specialist in comunicare digitala si social media cu experienta de peste 10 ani, a vorbit in cadrul celei de-a cincea editii PR Forum despre experienta sa la GolinHarris UK, despre felul in care vede leadershipul in comunicare odata cu dezvoltarea comunicarii online si a explicat viziunea sa despre cum trebuie sa comunice brandurile cu publicurile in media digitale.
Digital IQads: Ai mentionat in panelul despre “Leadership in comunicare in era digitala” ca la GolinHarris nu mai angajati in termeni de account executive, account manager, pozitiile clasice, ci cautati aptitudini specifice.Care sunt acelea?
Alan Parker: Sunt mai multe specializari de care este nevoie. Avem un analist a carui sarcina este sa se uite la cifre si sa le interpreteze, sa vada care este nivelul de engagement, daca are rost ceea ce facem cu brandul, ne ajuta sa stabilim o strategie.Skill-ul lui este sa interpreteze datele acelea, in unele cazuri foarte rapid. Facem multe monitorizari pentru clienti si el este atent in fiecare secunda si ne anunta imediat ca “hei, trebuie sa ajustam asta in felul asta” pentru ca mesajul nu ajunge unde trebuie sau lumea nu e multumita. Am angajat si pe cineva care stie sa faca design development, de la aplicatii de Facebook pana la site-uri. Am vorbit mult si despre povestitori, tipi care gandesc povestile despre branduri. Acum lucram pentru Toblerone si tipul asta tocmai a realizat 6 luni de content despre povestea brandului, ce anume face Toblerone sa fie Toblerone. Insight-ul legat de acest brand este ca apartine unui produs destul de dificil de mancat, dar este distractiv. Asa ca e nevoie de un set complet diferit de aptitudini decat cele cu care suntem obisnuiti in PR. Cum folosesti o camera video, cum intri intr-o camera si gasesti cel mai bun loc pentru filmat, ce intrebari trebuie sa pui si ce anume inseamna content bun. E vorba de actiuni diverse.
Digital IQads: Ai spus ca brandurile nu au nevoie de campanii, ci de povesti, ca specialistii in PR sunt povestitorii secolului 21. Care sunt sursele voastre de inspiratie atunci cand spuneti povestea unui brand, in afara de istoria lui, sa zicem?
Alan Parker: Totul. Oamenii pe care ii angajam au asta in vedere. Avem un angajat care a fost prezentator de televiziune si care este Community Strategist si Manager, iar el a realizat emisiuni in trecut. Avem un Content Producer care e cantaret amator. Totul, de la un videoclip, la un film care ne place, o carte, o melodie, orice poate fi o sursa de inspiratie. Dar cea mai mare inspiratie o reprezinta oamenii. Ei ne inspira atunci cand cream.
Digital IQads: Si cum ii convingeti pe clienti sa fie indrazneti, sa nu prefere ceva mai simplu si mai sigur?
Alan Parker: Social media nu este pentru toata lumea si unele branduri nu sunt inca pregatite, as spune insa ca sunt tot mai putine si se intalnesc mai rar. Multe dintre brandurile pentru care lucram sunt in top asa ca partea in care trebuie sa convingem sa fie sociali nu mai este necesara. Convingi daca strategia ta este corecta. Ai nevoie sa sustii si cu cifre, de o parte rationala care le arata care sunt beneficiile pentru afacerea lor. S-a vorbit mult astazi despre faptul ca trebuie sa pornesti de la obiective si sunt complet de acord, dar cred ca e vorba de ceva mai mult. Sunt obiectivele, comunicarea rationala si stakeholderii. Care sunt asteptarile pe care le au acestia? Daca ai inteles asta, nu mai e nevoie de nimic altceva pentru a convinge.
Digital IQads: Cat de mult sunt dispusi clientii sa plateasca pentru social media?
Alan Parker: Depinde de proiect, dar vedem bugete care variaza intre 30 de mii de lire si 250-300 de mii de lire.
Digital IQads: Vi se intampla sa mai intalniti inca perceptia cum ca social media ar fi gratuita sau foarte ieftina?
Alan Parker: Inca mai vedem clienti care sunt putin socati in momentul in care spunem cat va costa totul, dar social media face ceva ce nu poate fi obtinut prin intermediul altor discipline, nici macar prin PR. Prin publicitate chiar nu se obtine. Creezi o relatie continua, deci ajungi sa faci un mix intre munca unui om de marketing, un om de la client si un grup de management de comunitate, deci le oferi toate aceste servicii. Cateodata mai exista probleme legate de buget, dar le intampinam tot mai rar si izolat.
Digital IQads: Inteleg ca folositi Radian6 pentru monitorizare, si, din cand in cand, Google Analytics. Care sunt cele mai bune tool-uri de monitorizare in social media pe care le folositi?
Alan Parker: Pentru partea de monitorizare folosim Radian6, care este platit. Este foarte puternic, e bine dezvoltata partea de analiza a sentimentelor despre branduri, putem sa vedem comentariile oferite ca raspuns la alte comentarii, poti sa ai o idee clara despre ce se intampla pe Facebook. Folosim si instrumente gratuite, precum Google Alerts, dar cel mai mult ne ajuta Radian6.
Digital IQads: Ai spus in prezentarea despre “Tendintele anului in relatiile publice si comunicarea corporate” ca cea mai mare provocare nu este cine detine social media, ci a-ti da seama ce componente sa detii acum. Care sunt componentele importante astazi?
Alan Parker: Chiar daca am vorbit in prezentare doar despre Facebook, conteaza sa stii totul despre Youtube si Google. De asemenea, si Twitter, care planuiesc sa deschida un birou in Europa in curand, asa ca oamenii ar trebui sa ia asta in considerare. Si marketingul mobil, cred ca intelegerea tehnologiei mobile este urmatorul pas important pentru PR-isti.
Digital IQads: Ce planuri aveti pentru GolinHarris Bucharesti?
Alan Parker: Cei de aici au angajat deja un Social Media Manager. Daca ne uitam in Europa, este incredibil cat de avansata este piata din Romania. Cand am venit pentru prima oara aici, la sfarsitul lunii noiembrie, am fost uimit sa vad cat de creativi si de pasionati erau cei din echipa si cred ca au toate piesele de puzzle necesare pentru a avea succes. Ceea ce facem noi este sa le sprijinim eforturile si sa ajutam atunci cand putem . Ei stiu deja ce se intampla in Romania, in Bucuresti, noi nu stim. Suntem aici doar pentru a ii sprijini, fie ca e vorba de munca analitica buna sau de minti creative in plus.