Sa nu tulburam linistea sarbatorilor pascale cu panouri pacatoase

Cum ar trebui sa arate un ad contra homofobiei astfel incat sa nu starneasca revolte vii in sufletele romanilor, care se arata scarbiti de ideea de homosexualitate, mai ales cand suntem si in postul Pastelui? Probabil ca ar trebui sa fie invizibil.

PSI Romania (Population Services International Romania) a initiat la inceputul lunii aprilie o campanie outdoor pentru combaterea atitudinilor homo-negative. Vizualul, prezent in Bucuresti, Timisoara, Iasi, Brasov, Craiova si Constanta, arata un bebelus cu o bratara la mana pe care este scris, in locul numelui, cuvantul “homosexual”, si avand mesajul “Orientarea sexuala nu este o boala, nu este o alegere”.

Panoul este o adaptare dupa doua vizualuri folosite prima oara in 2006 de organizatia canadiana Fondation Emergence intr-o campanie anti-homofobie, a explicat Cristian Branea (New Programs Manager, PSI Romania).

Mesajul isi propune sa atraga atentia asupra a doua dintre cele mai des intalnite stereotipuri despre homosexualitate: "Prin demararea acestei campanii sociale, ne dorim sa atragem atentia asupra doua dintre cele mai comune erori despre homosexualitate, si anume perceptia gresita ca aceasta orientare sexuala este fie un moft, o decizie individuala, fie o boala", a afirmat Cristian Branea intr-un comunicat din partea PSI.

In doar cateva zile, campania a starnit reactii dintre cele mai vehemente. Nu doar in randul Bisericii si a Noii Drepte, de la care ar fi fost impotriva firii sa nu raspunda agresiv, ci si in randul presei.

Adevarul spune despre “afisul de bebelusul homosexual” ca “promoveaza comportamente homosexuale” si ne invita sa vedem ce spune Biserica despre “panourile cu bebelusi folositi ca agenti de marketing pentru homosexuali” (http://bit.ly/dLDoaz). EVZ se refera la reactiile timisorenilor la vederea anuntului prin titluri precum “Panou publicitar imoral in centrul Timisoarei” si “Bebelus folosit intr-o campanie pro-homosexuali” (http://bit.ly/eNO3ac). Un articol din Opinia Timisoarei spune ca aparitia panoului este cu atat mai scandaloasa cu cat “in apropiere sunt mai multe scoli si institutii” (http://bit.ly/eT7ujz).

Mai toata presa pare ca ii plange de mila saracului bebelus, care a fost ponegrit prin asocierea cu spurcaciunea si depravarea “nenaturala”, si e revoltata de lipsa de reactie a autoritatilor, care nu fac nimic sa ii protejeze pe cetateni de astfel de campanii incomode.

Dar autoritatile nu sunt chiar indiferente. Autoritatile din Iasi au trimis o scrisoare oficiala catre PSI in care se cerea oprirea campaniei pe motiv ca incalca prevederile art. 16 din Legea 148/2000, articol care se refera la publicitatea pentru produsele si serviciile destinate minorilor (http://bit.ly/dLSbMx). Cristian Branea a declarat ca au fost facute presiuni si amenintari si de la Craiova pentru ca panourile sa fie inlaturate. De altfel, mai multe panouri au fost deja inlocuite inainte de finalizarea campaniei. Ceea ce, in final, va avea ca efect prelungirea perioadei de afisare cu un numar de zile egal cu numarul de zile in care panoul nu a fost vizibil.

Sa se revizuiasca primim, dar... sa nu se schimbe nimic
Politicienii nu au ratat ocazia de a le reaminti alegatorilor de principiile lor morale solide: “Eu le recunosc drepturile, insa sa si le tina in spatiul intim, nu in spatiul public, in centrul Timisoarei. Eu am ramas stupefiat de acel afis, din care vad un copilas purtand acea inscriptie ca si cand ar avea catuse. In timp ce toti crestinii se sfintesc si se pregatesc de Paste, aceasta minoritate imprastie mizeriile in spatiul public. Eu nu agreez promovarea de acest gen inaintea praznicului Invierii Mantuitorului”, a spus  Marius Dugulescu (deputat de Timis si vicepresedinte al Comisiei pentru Drepturile Omului, din Camera Deputatilor), citat de Opinia Timisoarei (http://bit.ly/eT7ujz).

Grupul ProRomania, care a realizat isi "Operatiunea Picasso", prin care a distrus un panou de promovare din campania Radio 21 - "Asta e Romania", a postat si un clip in care modifica panoul din campania desfasurata de PSI, avand titlul "Operatiunea Aparati Copiii de propaganda homosexuala. Panoul pedofililor din Piata Unirii a fost corectat. Bucurestiul spune 'Orientarea homosexuala este boala grea'". (http://bit.ly/hDVKfz).

Cristian Branea: "Reactiile arata adevarata dimensiune a homofobiei de la noi"
Surprinzator e ca panoul este creat tocmai pentru a nu trimite la ideea de sexualitate, imaginea copilului nu isi propune sa agreseze, sa socheze, ci sa arate intr-un mod cat mai usor de acceptat cele doua probleme majore de imagine cu care se confrunta comunitatea LGBT.

"Conceptul grafic ilustreaza printr-un mod de-sexualizat exact aceste erori. Desi identitatea sexuala umana, fie ea homosexuala sau heterosexuala, ajunge sa se manifeste mai tarziu ii viata, orientarea sexuala este totusi conditionata inca de la nastere. Nimeni nu isi poate alege sau schimba orientarea sexuala oricum si oricand doreste. Mai mult, persoanele apartinand minoritatilor sexuale sunt persoane obisnuite, perfect capabile sa duca o viata normala si productiva", a explicat Branea.

Daca o imagine cu un bebelus este considerata scandaloasa, care ar fi fost reactiile in cazul unei campanii care arata cupluri, precum campania desfasurata in 2003 tot de Fondation Emergence, organizatia care a creat si campania din 2006?

Cristian Branea comenteaza ca exista si o parte buna in toate comentariile aprige de pana acum, si anume ca "reactiile primite arata adevarata dimensiune a homofobiei de la noi".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune


Comentarii

HORNEA IONEL
acum 13 ani
Intr-o asa tara, in care dezorientarea in toate sferele de activitate este caracteristica de baza, cred ca a vorbi despre orientarea sexuala la nivel de propaganda este un semn de lipsa totala de responsabilitate. Poate nu ati mers in ultimul timp sa vedeti cum se comp[orta liceienii panchisti si de orientari similare, care-si baga limba pe gat fara nici un pic de jena. A mai venit si Vodafone cu reclama "Sarutul gratuit". Mai avem puti si vom asista la orgii secsuale pe starda, acoperite de aceasta propaganda nesimtita, care spun ca "homosecsualitatea nu este o boala" Dar ce este? O trasatura pozitiva de caracter? O caracteristica de noblete intelectuala, o expresie a puritanismului care trece prin sex si se rezuma la sex? Poate ne raspunde Sonia Ardelean intr-un viitor articol. Pana atunci sa privim cu rezerva activitatea ce s-a desfasurat in Poiana Brasov. De ce nu s-a facut intr-o statiune din Grmania sau din Austria?!
Catalin Tugurlan
acum 13 ani
Intr-o tara cu multe probleme sociale si economice, cu zeci sau sute de mii de someri, cu imprumuturi care nu au un plan expus public de rambursare dar care urmeaza a fi platite si peste doua generatii... "baetii dastepti" de la varf au decis sa ne ia ochii si mintile cu ceva gen "paine si circ" scotandu-i la inaintare in ochii opiniei publice pe cei aflati "pe contrasens" d.p.d.v. sexual.

Iar romanul evident ca nu rabda, oricat de acceptare de ardelean are ...

Drept e ca si asta trebuie rezolvata... dar nimeni nu mai face distinctie intre urgent si important in tara asta.

Poponautii si divortul Columbenilor si a salbaticei Zavorance, devin astfel prioritatea si grijile multor muritori de foame din amarata asta de tara, care incepe tot mai mult sa arate ca o gaina fara pene "calcata" de prea multi "cocosi" cu tupeu.

Bravos natiune... Dormi in pace, pt ca in curand vei trai ca-n rai... desculta si goala, acoperita cu ce gasesti prin tomberoane cand faci "shoping" la ceas de seara.



Branded


Related