Ma bucura cu adevarat sa vad ca porcul sau, daca preferati, Porcul, ocupa un loc din ce in ce mai proeminent in reclamele din Romania. L-am vazut putin manipulat genetic in spotul pateului Antrefrig, apoi manipulat cultural in spotul MTV, iar de curind m-am bucurat sa-l reintilnesc in ultimul spot Bancpost.
Eu ii doresc o cariera cel putin la fel de stralucita precum cele ale ciinelui sau pisicii. Sa fie primit.
Unu la mina
Vreau, in primul rind, sa salut Bancpost pentru reclama cu Marele Alb. Mi se pare un act curajos pentru o banca si stabileste un precedent de care mi-as dori sa profite si alte agentii / banci.
In fond stim cu totii cum sint reclamele la banci. Cum totul e soft, e family, e safe, e positive si altele asemenea. Nici prin tari straine nu imi aduc aminte sa fi vazut altceva.
Altfel, spotul are o idee foarte buna, sa personalizeze intr-un mod amuzant contul, dar o executie jenanta, nepotrivita cu valoarea ideii.
Doi la mina
Sa fiu bine inteles. Nu e usor si nici nu cred ca are cineva aceasta impresie. Sa faci o reclama buna presupune concursul unor imprejurari de multe ori imposibil de suprapus. In acest caz, avem o idee promitatoare, personificarea contului, dar care este diminuata sub toate aspectele de o regie slaba si de un joc fals si mult prea studiat. Ca e vina bancii, a regizorului sau a agentiei e prea putin important pentru omul obisnuit care vede spotul la televizor. Si nu cred ca trebuie sa fie vreun specialist, cum de altfel nu sint nici eu, ca sa fie deranjat sau lasat indiferent de reclama.
Luate pe rind, defectele ar incepe, dupa mine, cu structura spotului. Astfel, mai mult de jumatate din cele 30 de secunde nu se intimpla mai nimic. Doi oameni, in mod flagrant actori, schimba amabilitati cit se poate de false. N-am facut eu multi pureci prin banci, dar un consilier de cont care ma intreaba "Ce faceti?" asa cum este intrebat personajul din spot, mi-ar crea o reactie reflexa de neincredere. Caldura pe care vrea sa o transmita e din manual nu din inima. Si se vede.
Ce pot spune in acest moment este ca cel putin 10 secunde din spot sint in plus, secunde platite degeaba la statii sau secunde irosite din impactul general al spotului, cum preferati. Si daca ar fi doar irosite, inca ar fi bine, dar nu putem niciodata sa le ignoram efectul. Parsive secundele astea.
Trei la mina
Daca schimbul de replici intre cei doi miroase prea mult a tastatura si nu a limba vie atunci pentru un efect dublat, jocul actorilor, repet, al actorilor, ii definitiveaza destinul tragic. Si extrag aici o mostra de falset, momentul in care personajul principal exclama, vazind porcul trecind mindru: "Vai, da' ce bine arata." si este aprobat de "bancher". Click-ul nu s-a facut, beculetul nu s-a aprins, iar salivarea ramine pentru un spot ulterior.
Patru la mina
Eu m-as fi lipsit cu cea mai mare viteza si satisfactie de epitetul "viu" cu care este impanat contul. Pentru ca vrea sa-mi indese pe gura un mesaj pe care idee mi l-a trasmis foarte simplu si direct. Cu alte cuvinte nu vad nici un motiv de a obosi in plus audienta. Pe de alta parte, e mult mai bine viu decit sa le fi scapat vreun gras sau altele asemenea.
In rest ma intreb daca porcul nu e de fapt o scroafa sau daca nu era mai bine sa fie asa. Ramine pe episodul urmator.
P.S. Mai vreau sa repet ca prezenta porcului m-a amuzat foarte tare, ceea ce e totusi ceva pentru un spot la o banca.