Sud-Est Production: o casa de productie care functioneaza cu batrani - tineri

Interviu cu Sorin Popescu (Fondatorul Sud-Est Production)

IQads: Ce e altfel la casa de productie Sud-Est Production?
Sorin Popescu: Cred ca suntem mai aplecati spre nevoile clientului. La Sud-Est Production nu exista “nu se poate”, nu exista “vino peste o saptamana”.

IQads:Care e procesul obtinerii unui client?

Sorin Popescu: Majoritatea clientilor vin pe-o relatie personala sau mai putin. Adica, exista un networking aici. Si-o recomandare a altor clienti si-a unor oameni care au lucrat candva, nu stiu, de exemplu, cu zece ani in urma cu tine. Mai am o chestie pe care voiam sa o abordez dar inca n-am apucat: clientii din tara. In tara nu prea sunt agentii in sensul bucurestean al cuvantului. De obicei raspund la niste nevoi directe, cu mijloace specifice. Si-atunci ai si calitatea aferenta experientei omului care se ocupa de respectivul film.

IQadsOdata ce obtineti clientul, care e procesul de lucru?
Sorin Popescu
 :Eu doar tund fin varfurile briefului de creatie. Depinde ce implica respectivul spot. Daca tre’ sa faci un spot, eu stiu, filmat. Okay, ajunge la mine. Si la mine incepe: vine directorul de imagine, sunetistul care trebuie sa aduca sunetul, grafica. Toti se briefuiesc si trecem sa facem etapele. Ne apucam. Filmam, am luat filmul l-am incarcat in calculator, dupa care in calculator editorul de montaj strange cadrele conform storyboad-ului sau briefului initial. Dupa care, aici tre’ sa apara nu-stiu-ce scris. De cele mai multe ori asta-i grafica 2D, 3D, depinde, care vine si se aplica peste montajul facut de catre editor. Toata chestia asta trebuie sa aiba un suport audio. Sunetul respectiv se duce la sunetist si incepe: vreau cu ambianta nu-stiu-de-care, vreau nu-stiu-ce-fel de efecte speciale aici. Aici, pe toata durata asta, trebuie sa fie nu-stiu-ce-voce. El are monitorul de control imaginea si-atunci aplica vocea cat sa fie conforma cu imaginea. Daca ai sunet cu inregistrare directa, nu stiu, o replica pe care o spune respectivul actor, e mai simplu. Ai niste ghiduri care sunt deja puse acolo si tu vii sa completezi spatiile goale.

IQads: Cum trebuie sa fie oamenii din echipa de productie?
Sorin Popescu
 : Este important ca oamenii sa aiba experienta pentru ca intervin tot felul de chichite mici si nestiute, nu-stiu-ce codec care nu se vede. Detalii de-astea…Si cateodata te chinui zile in sir fara sa ii dai de cap unei probleme care de fapt era… n-ai bifat o casuta la pagina sapte din interiorul settings-ului, de la nu-stiu-ce export. Si oameni, iarasi, am incercat sa optez spre palierul batranilor-tineri. Incerc sa merg pe palierul 25-30, adica sunt acei oameni care si-au capatat un minim de experienta si nu si-au pierdut mineralul energiei tineretii.

IQads: Cum e sa lucrezi cu un client asa mare ca Chanel, de exemplu?

Sorin Popescu : Cu Chanel a fost o problema. Cand faci un tiraj Chanel la nivel european, faci, nu stiu, 1 milion de brosuri si tu vii cu ele in Romania si ai de facut 10.000. Calitatea celor 10.000, masina pe care printezi cele 10.000 nu este aceeasi cu masina pe care printezi 1 milion. Drept pentru care tu trebuie sa scoti ceva care sa semene foate tare cu tiparul clasic. E, si-aici intervine partea in care romanii se descurca bine intotdeauna. Romanul chiar stie sa se decurce. In anumite limite, aceasta improvitatie romaneasca sau acest spirit creativ roman ajuta. De exemplu, ca sa faci aceeasi culoare, aceeasi problema am patit-o si la firma de factoring, Reiffesein Bank care voiau - nu stiu- carti de vizita, antet, mape, care fiecare pe alta masina se tiparea, cu acelasi cod Pantole, nu se pupau culorile intre ele niciodata. Nu se pupau. Si-atunci incepi sa faci variatiuni. Pe urma tu vezi care din componentele masinii tale aduc cat mai aproape de componentele initiale. Chiar daca n-au nici o legatura in codul lui Pantole.

IQads: Ati facut si spoturi pentru gusturi mai excentrice?
Sorin Popescu
 : Nici nu incerc sa intru in alta liga decat aia in care sunt. Am incercat sa preiau partea asta in care muncesti mult si castigi mai putin. Am avut, nu stiu, in trecutul meu am facut…Se lansa un nou serial pe B1(…) si voiau la lansare sa faca niste placute de strada(…) si voiau sa le arate, sa le dea celor care veneau la premiera cate o placa de strada. Ceea ce e mai greu decat pare. Pentru ca toate placutele de strada sunt facute intr-un loc dupa niste norme foarte stricte . A trebuit sa baleiez cumva la limita, partea legala a lucrurilor, dar n-a fost deloc simplu sa misc niste lucruri sa fac chestia respectiva. Am facut-o pana la urma. In tehnologia actuala a anului 2011, eu nu cred ca exista ceva ce nu se poate face din punct de vedere video, de exemplu. Depinde de banii pe care vrei sa-i investesti in respectivul produs.

IQads: Care sunt bugetele cu care vin clientii la voi?
Sorin Popescu
 : Iar e greu de spus. Pentru ca, nu stiu, un spot radio costa niste sute de euro, o animatie 2D niste sute de euro, daca incepi si le complici trece de palierul de 1.000 de euro. Un film de prezentare, de exemplu, undeva in jur de 5.000 sa zic. Spoturile astea de la televizor pe care le vezi facute cu actori multi si-asa mai departe pot ajunge in jur de 50.000. La noi vorbim de niste sute poate mii de euro. Ce faceai cu 1.000 de euro in 2008, in 2011 faci cu vreo 700, 600. Pe cei care nu ne-a daramat de tot, ne-a facut sa ne gandim foarte bine inainte sa cumparam o chestie.

IQads: Aveti un client preferat, cu care ati lucrat cel mai bine?
Sorin Popescu
 Mi-e greu sa zic ca am un client preferat. Comunicarea la mine este un punct foarte important, si este de-a dreptul forte, intotdeauna. Eu comunic foarte bine cu oricine. Pentru ca ai mei sunt educati. Le-am spus: cat de mult te enerveaza cineva? Tu nu ai voie sa lasi sa iasa nervozitatea asta din tine. Aici, clientul meu e clientul meu. Am avut si eu foarte multe orgolii. Cred ca sunt putin exagerate mai ales din partea unui popor care este orice mai putin mandru. Orice ne-a invatat pe noi in istoria noastra , daca o luam la rece, noi nu prea suntem un popor mandru. La noi: “capul plecat sabia nu-l taie”. “la noi vii cu peschesul”.

IQads: Cum ai ajuns la mentalitatea care te ajuta sa conduci acum casa de productie?
Sorin Popescu: De multe ori mi-am luat jucariile si am plecat acasa. Si n-am facut bine niciodata. Am 40 de ani si macar 20 de ani de experienta. Si trei pagini de CV de proiecte. Si nu mici. Pe undeva se deconteaza totul, orice exces de orice factura ar fi el ajunge sa fie platit.

IQads: Apropo de excese, cum e relatia producator-regizor-director de creatie?
Sorin Popescu: Un producator bun este, in primul rand, un bun mediator. El trebuie sa impace orgoliul creatiei cu orgoliul clientului. Daca esti intr-o firma mica cum sunt eu aici, eu sunt principalul meu account. Bine, imi permit si eu anumite iesire, ca nici eu nu sunt stana de piatra, dar incerc sa ma cenzurez cat de mult pot.

IQads:  Pe o scara de 1-10 cam cat de greu e?
Sorin Popescu: E greu. 8-9. Contravine cumva pornirilor tale. Si-atunci intervine ratiunea. Se bate constientul cu inconstientul. Psihologii spun ca inconstientul are creierul unui copil de 9 ani. Eu de 40 de ani tre’ma bat cu unul de 9 ani. Si-atunci trebuie sa incerci sa-ti imparti constientul cu inconstientul.

IQads: Vorbeste-ne de proiectul “Mari Actori Romani” si “Povesti pentru prichindei”.
Sorin Popescu:
 “Mari Actori Romani” nu e un proiect financiar profitabil. A fost o provocare. Sa faci ceva important cu niste nume, pot sa zic grele, monstri sacri ai scenei, sa faci ce n-a facut nimeni in 50 de ani de cariera cu ei. Nu e simplu. De exemplu, la conferinta de presa Beligan a zis “Am debutat la 90 de ani”.

IQads: Cum e sa lucrezi cu oamenii astia?
Sorin Popescu:
 Ei fiind foarte sus au foarte mari orgolii. Si li se permite si pot face tot ce vor ei. Chestia cu orgoliile e valabila la varf. Marile varfuri isi permit sa aiba orgolii. E important ca ei sa nu se simta nici macar o data amenintati. Ei trebuie sa se simta safe. Tre’ sa vada ca tu faci chiar ce spui ca vrei sa faci. Proiectul A ramane mai mult sau mai putin A. Si tu faci tot ce poti sa faci sa conturezi A-ul. Odata implicati intr-un proiect sunt implicati. Negocierea se face inainte. Cati actori sunt, nu stiu? Cinci zeci? Mergi pe oua. Sunt o balerina, un mic elefant imbracat intr-o rochie de vara.

IQads: Ce oameni au fost implicati in proiect?
Sorin Popescu:
 Mircea Albulescu, Radu Beligan, Ion Lucian, Horatiu Malaiele. Si Horatiu Malaiele e ultimul cu care facem acum. E greu sa lucrez cu ei in primul rand pentru ca n-au timp. Pleaca, vin, se duc filmeaza, nu filmeaza, joaca in piese, nu joaca in piese. Ei, ca sa-l lansez pe Malaiele, care e gata, trebuie sa ma intalnesc cu Malaiele. Cu care n-am apucat sa ma intalnesc.

IQads: Vi s-a intamplat sa fiti si refuzati?
Sorin Popescu: O, da. Constant. Nu dau nume acum ca poate se razgandesc. Unora le e frica. Nu e simplu, ti-am spus. Cand te trezesti acolo cu microfonul, tu inchis in camera aia, nu e asa usor. Si cand te si asculti ce ai spus, si mai rau. Dar ei chiar nu-si permit sa faca ceva oarescum gresit.

IQads:  A fost un proiect pentru promovarea imaginii?
Sorin Popescu:
 Proiectul mi-a placut ca proiect. Mi-a placut provocarea sa lucrez cu Beligan, Albulescu, Ion Lucian. Nu e un moft, am zis ca este o provocare. Bai, sunt in stare sa fac chestia asta?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related