Hip-hop-ul romanesc nu va mai fi niciodata la fel dupa clipul asta

Un viral cu scop declarat
A aparut pe Internet un clip desavarsit, un clip care musteste de elemente care se vor a fi comentate, un clip care ofera atatea posibilitati de dezbatere incat nu trebuie si nu va parasi scena romaneasca fara sa-i acordam atentia cuvenita. Este vorba de clipul marca Odyssey care a avut ca scop promovarea zilelor portilor deschise (25-26 martie) pentru a vedea si testa noul Opel Corsa. In timp ce colegii lor din afara abia abia au reusit sa conceapa un website banal sau sa faca un spot cu un endorser ca Lena Mayer – Landrut (castigatoarea ultimei editii Eurovision), creatorii nostri neaosi au creat conceptul "Tu ce fel de Corsa esti?" . Iar ca viral destinat promovarii zilelor portilor deschise au creat clipul care avea sa intre in istoria publicitatii romanesti ca "Hip-hop pe patru roti".

Clipul este una dintre componentele campaniei de promovare a zilelor portilor deschise pentru Opel Corsa, alaturi de bannere si branding in showroom-urile Opel Corsa. Scopul final a fost pana la urma unul de viralizare si, ca orice altceva ce merita sa fie trimis mai departe, a fost menit sa socheze publicul. Iacata ce pune pe masa promovarea Opel Corsa.

Tipologii reprezentative?
Clipul featuring cele cinci personaje cunoscute si sub numele de cod “Sfioasa”, “Voiosu’”, “Fitzosul”, “Furiosu’” si “Tupeista” (un fel de Power Rangers ai soselelor) porneste de la insight-ul conform caruia exista 5 tipologii de soferi in libertate pe soselele Romaniei si ca pentru fiecare dintre ei exista cate un Opel Corsa care sa li se potriveasca. Desi, cu parere de rau trebuie sa spun ca protagonistii sunt de departe “Furiosul” si “Tupeista”, iar ceilalti trei par sa fie inventati pentru niste categorii in legatura cu care nu sunt prea sigura. Consumatorii pot sa fie voiosi, sfiosi, curiosi, seriosi, frumosi, curajosi, piosi etc, dar asta nu inseamna ca personalitatea devine una si-aceeasi cu stilul de condus. Spre exemplu cum functioneaza un "fitzos" in trafic? Nu trece decat pe rosu pentru ca rosul e noul verde? Sau ocoleste zebra pentru ca animal print-ul nu mai e la moda? Dar asta e o chestiune de dezbatut in mai mult de doua randuri.

Cinci personaje, doi protagonisti
Dar sa ne intoarcem la genialitatea clipului. Trebuie sa le acord credit autorilor pentru alegerea numelor: pe cat de creative, pe-atat de amuzante. Reprezinta niste concepte atat de puternice incat sunt menite sa ramana intiparite in mintile posibililor cumparatori. La revedere "David after dentist", mi-a parut bine. Plecaciuni "Stela Popescu", ai fost buna cat ai fost. Salut "hip-hop pe patru roti", bun-venit in istoria maketingului viral.  Dar, oricat ar fi personajele astea de neuitat, exista si un lucru negativ pe care l-as aminti. Trebuie sa subliniez ca pe site-ul dedicat se face o confuzie. Furiosu’ si Voiosu’ par sa se fi amestecat intre ei, asta daca nu s-a petrecut  un transfer de personalitate de la filmarea spotului pana in prezent. Sa luam spre exemplu o citare din Voiosu’ (conform site-ului): “Oh, yeah / Mother, Father/ Eu sunt dur,/ Dark Vader’s Brother”. In timp ce Furiosu’ nu transmite nici macar un sughit, daramite sa para infuriat in legatura cu ceva.

Cu iz de Tupac
Dar lasand la o parte aspectele negative, partea mea preferata in ceea ce priveste realizarea clipului nu e de fapt conceptul creativ, ci productia. Sunt impresionata mai ales de calitatea montajului, de dibacia cu care au fost aplicate efectele speciale, de indicatiile regizorale fara de care, in mod clar, spotul de care va vorbesc ar fi fost unul sec. Mi-a fost greu sa aleg, dar pana la urma am decis ca cireasa de pe tortul creativ pe care ni-l serveste agentia e atitudinea de wigger (white nigger) pe care o proiecteaza personajele si care se identifica perfect cu esenta spiritului romanesc. Pentru ca, se stie, hip-hop-ul e o componenta importanta in cultura societatii romanesti si orice asociere cu ea o sa aduca un plus de autenticitate.

Ars poetica & stilistica
Acum, mi-am pus problema: dupa numarul de laude care alcatuiesc lista de mai sus e corect s-o mai aduc si pe urmatoarea? Cu riscul de a parea partinitoare, nu pot sa nu amintesc de ingeniozitatea versurilor care sunt o componenta esentiala a melodiei. Trebuie sa dau credit autorilor pentru niste rime care sunt rivalizate poate doar de geniul lui Eminescu. Spre exemplu: “Imi place agresiv si am tupeu/ Dar ma bate tata daca intri-n fundul meu” sau “Rulez pe patru roti/ Imi place adrenalina/ Da-te la o parte/ Ca-ti sugrum gaina”. Daca Pablo Neruda ar trai, cu siguranta ar fi pus intr-un colt al rusinii de o asemenea maiestrie de condei, Shakespeare s-ar simti nevoit sa mai ia lectii, Fernando Pessoa nu si-ar mai fi scos capul in lume, Emily Dickinson ar fi trebuit sa se reprofileze. Inca un exemplu: “Uite, il vezi p-asta?/ Nu m-a luat cu forta / Insa are stil/ Si am picat in Corsa”.

Miza si surpriza!
Surpriza a fost ca un clip de genul asta a adunat in cateva zile peste 9000 de vizualizari pe youtube si, conform agentiei, un numar similar de accesari ale site-ului. C-o fi fost la mijoc clipul asta de o sclipire nemairegasita de la Luceafar incoace, c-or fi fost de vina bannerele cu manusile bling-bling sau faptul ca s-a dat premiu o masina si vestile bune se raspandesc repede, nu stiu. Nu pot decat sa speculez. Dar mai bine speculati voi ca voua nu va cere nimeni trei surse.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related