Buzz cu Claudiu Dobrita (Creative Director, Draftfcb)
IQads: Cum ai decis sa pleci de la Grey la Draft? Ai ales tu Draft sau te-au ales ei pe tine?
Claudiu Dobrita: Evident, si una si alta. Cronologic, intai m-au ales ei si apoi i-am ales eu, dar in momentul acela, dupa 5 ani petrecuti in Grey, era vremea sa dau un refresh. Culmea e ca in discutie mai aparusera doua grupuri de agentii din Europa, doar ca planurile mele nu presupun inca viata de „expat”. Asa ca am ales sa raman.
IQads: Ai plecat singur sau cu mai multi oameni?
Claudiu Dobrita: Am venit la FCB sa construiesc o echipa, si asta presupune in primul rand sa fac echipa, in sensul cel mai pur al cuvantului, cu oamenii de aici. Nu cred ca transferul de „best practice” trebuie sa presupuna transferul de oameni impreuna cu care ai construit acest „best practice”. Exemplele de oameni care s-au mutat de la o agentie la alta impreuna cu intreg departamentul nu sunt cele mai fericite, daca ne uitam putin inapoi. Pe scurt, am plecat singur. Dupa mine a venit Catalin Rulea, head of art, cu care avusesem o intelegere particulara si care a preferat sa lucreze cu mine in continuare. Echipa s-a completat insa si cu oameni din alte agentii.
IQads: In ultimul an vad ca au plecat foarte multi oameni de la Grey dintre cei cu vechime mare: de la directoarea de Client Service (Cristiana Spataru) pana la echipa de creatie cu care stiu ca te mandreai cel mai tare (Bob Toma si Alex Strimbeanu). Cum se explica valul asta de plecari? Au ceva in comun toate plecarile astea?
Claudiu Dobrita: Da, sigur ca au. Performanta. Deciziile personale. Oamenii astia ajunsesera in Grey la un maxim de forma, cu performante care le dau dreptul sa se angajeze in pozitii de top in orice agentie din Romania si nu numai. Vezi cazul Cristianei, acum la 180 Amsterdam. Alex si Bob facusera in Grey cam tot ce se poate face, de la print la online, de la activari punctuale la campanii integrate etc. In plus, dupa 4 ani, shortlisturi si premii la Cannes, Ad’Or, Eurobest, Epica etc un creativ vrea sa mai schimbe conturile, contextul, biroul, lampa etc. E in ADN-ul nostru. In final simt totusi nevoia sa spun ca eu ma mandresc cu toti oamenii din creatie cu care am lucrat vreodata, pentru motive diferite, dar that’s the beauty of it, nu?
IQads: Cati oameni aveai de condus la Grey si cati ai acum la Draft?
Claudiu Dobrita: Am condus, in diferite perioade, de la 10 la 30 de oameni. Nu asta conteaza, n-am plecat de la mai multi la mai putini in ideea ca o sa fie mai simplu, mai lejer, mai rock n roll. Iti dai seama insa ca Draftfcb e o agentie in crestere si ca departamentul de creatie e o prioritate in sensul asta, deci vor fi mai multi decat acum. Intai de toate e vorba insa de calitatea oamenilor. La Grey am avut de-a lungul timpului multi juniori care au crescut, au facut campanii, au luat premii si acum fac treaba buna prin alte agentii. Vom avea si aici programe de internship care sa dea altora sansa pe care noi am avut-o acum 10 ani.
IQads: Care a fost cea mai productiva noapte petrecuta in agentie inainte de un pitch din perioada Grey?
Claudiu Dobrita: Toate noptile in agentie sunt misto. De cand lucrez in publicitate, noptile dinainte de pitchuri sunt cele mai misto. Mai ales alea in care nu-ti iese si incepi sa povestesti tot felul de tampenii pentru ca apoi sa-ti dai seama ca de asta aveai nevoie: de inspiratia care vine din ras, din bascalie, din chestii laterale sau paralele. Incepi sa simti ca esti parte din agentie cu adevarat atunci cand ramai peste noapte. Ca-n viata :)
IQads: Legat de motivarea echipei, povesteste-mi un episod in care le-ai aratat fostilor colegi din Grey ca esti mandru de ei.
Claudiu Dobrita: Intreaba-i si pe ei. Dar daca e sa-mi amintesc de un caz recent, iata. Dupa Ad’OR-ul din 2010, cand am luat cele mai multe trofee si nominalizari, dar n-am iesit Agentia Anului din motive care s-au mai dezbatut pe aici si nu numai, am dat un mail care se intitula „2nd place sucks”, dar in care le spuneam de fapt cat de aproape am fost si cat de tare e ca am ajuns aici. Sunt cam zgarcit cu laudele, in primul rand pentru ca am invatat sa stim dinainte daca un lucru va fi bine primit sau nu, asa ca atunci cand hotaram sa „go for it” asta era un cec in alb care arata oamenilor ca am incredere in ei. Sau ii luam la Cannes :) Sau cantam la tobe si chitara si bass in curtea agentiei. Sau ce-si mai amintesc ei.
IQads: Am vazut ca mai multe agentii de publicitate isi lanseaza departamente de online. Ce parere ai despre miscarea asta? Cat de productive crezi ca vor fi aceste departamentele? O sa vedem si la Draft un astfel de departament (daca nu au deja)?
Claudiu Dobrita: O sa vedeti comunicare online integrata in campaniile noastre, da. E normal sa existe un departament de online si oameni care sa gandeasca online, prin natura lucrurilor. Nu prea vezi in jur agentii de TV, agentii de print si agentii de radio, nu? Nu vad de ce n-am face de toate bine, cu oamenii potriviti si cu ideile misto pe care le avem.