Vineri seara, in Clubul Kadett am intampinat o parte din echipa creativa de la Mercury 360: Liviu Turcanu (Creative Director), Ciprian Banica (Group Creative Director) si Cristian Scurtua.k.a. Shorty (Copywriter) care a venit sa ne povesteasca insight-urile din spatele realizarii campaniilor de responsabilitate sociala. O scurta prezentare a clientilor principali si cateva idei despre tematica si de-aici intram in mijlocul problemei.
Drink&Drive
Cristi ne lamureste in legatura cu eficienta campaniilor sociale. Intrebarea esentiala, dupa ce s-a terminat campania este: „A ascultat cineva de noi?”. Shorty ne aminteste ca o campanie sociala are foarte putin timp si prea putine resurse la dispozitie ca sa fie notabila. Asa ca sunt cateva lucruri care trebuie punctate pentru a atinge eficienta reala in Romania : „trebuie sa gandim chestii ieftine, usor de implementat si foarte mult conteaza unde o sa le plasam” pentru ca „o campanie sociala are un timp de expunere limitat” (3 saptamani, o luna, maximum 2 luni).
Campanii sociale si bere - subiectul devenise deja mult mai atragator. Dupa care Cristi introduce in scena campania pentru Guinness. Era vorba de o schimbare de packaging care a implicat ceva efort, un risc destul de mare, dar pana la urma multa distractie. Pentru ca publicul Guiness este unul fidel, transformarea etichetei sticlei intr-una care parea sa fie vazuta de cineva a carui vedere a fost tulburata de aburii alcoolului a fost pana la urma un risc calculat. Cristi: „Din nou mi se pare o chestie supereficienta pentru ca e supersimpla, in primul si in primul rand.” Continua: „Oricand te uiti la doza aia de bere o sa-ti aduca un fel de reminder, chiar daca in subconstient, despre problema asta”.
Incheie apoi prezentarea campaniilor ne-romanesti cu una care m-a impresionat in mod deosebit. Era greu sa nu impresioneze pe oricare dintre noi, o sa intelegeti imediat de ce. Cu numele „ the 73 000 bar tab” marca Aurora si Boteco Ferraz, campania a atacat publicul acolo unde doare cel mai tare: la nota de plata. Unde au adaugat, pe langa suma pentru bauturile consumate, si potentialele sume care s-ar plati pentru spitalizarea in urma unui accident de masina. Cristi comenteaza: „Trebuie sa faci ceva ieftin care sa iasa in evidenta”, iar Ciprian completeaza: „E foarte important ca dup-aia sa circule vestea, sa se auda de tine, sa se auda ce-ai facut sa fie atat de puternica incat sa fie transmisa din gura in gura”.
Din seria de campanii sociale pe care Mercury 360 le-a facut pentru Politia Romana, Liviu vorbeste cu mult entuziasm de cea pe care au testat-o la ADfel. Obiectivul ramanea tot „Daca bei nu conduci”, dar s-au implicat atat de mult incat „am lipit inclusiv cu artul, care este o fata, stickere in toaleta barbatilor” . Si „s-a viralizat destul de puternic” pentru ca „la ADfel chiar s-a amuzat lumea”.
Phone&Drive
Cu asta au incheiat partea despre Drink&Drive. Urma: Phone&Drive. Statisticile arata ca multe accidente se produc din cauza faptului ca in timp ce conducem avem obiceiul sa vorbim la telefon. Contraventiile care sunt aplicate in principal barbatilor, demonstreaza lucrul asta. De ce sunt ei tinta campaniilor astora? Liviu ne da o explicatie in ciuda amenintatoarei majoritati feminine din sala care parea brusc foarte mica: „Deci, doamnele care suporta aceste contraventii sunt pasuite, sunt trecute cu vederea. De aici rezulta numarul mai mare de barbati, semnificativ mai mare”.
In speranta ca ne vor fi iertate pacatele de ordin rutier ascultam cu atentie ce s-a intamplat cu o campanie care s-a dovedit a fi foarte productiva. Liviu: „E un proiect-pilot pentru care dorim sa gasim co-clienti” . Liviu ne povesteste ca intentia lor a fost sa se orienteze pe noile media care in strainatate sunt viitorul. In afara se fac campanii care implica "tehnologii de augmented reality. La noi astea inca sunt intr-o zona destul de gri”.
Se pune apoi intrebarea: „Pai, si a fost usor sa pitch-uiti ideile astea neconventionale clientului?”. Liviu ne lamureste razand: „Sunt clientii nostrii si ii iubim asa cum sunt”. Si nu uita sa arunce o vorba de duh catre tanara generatie din sala: „Ca sa va spun sincer, totul depinde de tine in viata”, amintind de un principiu fata de care este inca fidel: „Vreau sa se intample ideea, lupt pentru ea, cred in ea si se va intampla”. Si ca o ultima picanterie Liviu adauga: „Am fost de vreo doua ori cu ei la o bere fara alcool. Si cele mai tari bancuri erau bancurile cu politisti”.
Reteta pentru creativul bun
De-aici au persistat intrebaile legate de creatie. Care e reteta? De unde vine inspiratia? Ce inseamna sa fii creativ? Cei trei ne ofera cateva sfaturi constructive. Ciprian: „In momentul in care ai doua saptamani sa faci o idee de fapt ideile cele mai misto iti vin tot in ultima zi”. Moment in care Liviu ii explica discret ca tocmai asta e motivul pentru care le da deadline-uri peste noapte. Tot Ciprian ne explica inainte sa ne spuna la revedere: „Daca esti creativ trebuie sa intelegi absolut toate partile business-ului" si „Creativitatea e mai mult decat o meserie, e un stil de viata”. Din usa, Ciprian: „Sa munciti, da?”.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads impreuna cu Coca-Cola Hellenic. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare si care este disponibil pe site-ului programului - www.IQadsKadett.ro.
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.