Imi plac reclamele. Pe bune. Daca ar exista un profil de candidat pentru un obsedat de publicitate mai mult ca sigur ca m-as potrivi descrierii. Si dimineata, cu ochii semi-mijiti si fara nici un chef de dat jos din pat, intotdeauna o reclama ma ajuta sa ma trezesc. Iar daca-mi provoaca o opinie, cu-atat mai bine. pentru ca asta presupune sa ma intind dupa laptop si sa o notez. Nu ma supara pauzele publicitare lungi, oricum nu urmaresc cu atata atentie firul evenimential al filmului. Soldatul universal se pregateste sa o salveze pe demoazela in pericol, dar este intrerupt de o reclama la detergent. Excelent! Asta asteptam: sa vad cat de albe sunt rufele de data asta si cat o sa economisesc la urmatoarea spalare. Pe de alta parte, daca intr-o dimineata decid sa ma revolt impotriva lumii si sa nu mai inghit consumerismul care ni se serveste la TV, in nici un caz nu ma indrept spre emisiunea lui Razvan si Dani ca la oaza de eliberare intelectuala. Nu vorbesc aici de gradul de cultura si bun-gust pe care il regasesc in emisiune (desi chestiunea asta ar putea face subiectul unui intreg articol), ci de faptul ca exista un puhoi de publicitate pentru varii si diverse produse sub pretextul unei emisiuni care sa ma trezeasca dimineata.
Zambeste larg si Sony te prinde!
Fanii emisiunii lui Razvan si Dani trebuie sa fi remarcat campania cu zambetele; era imposibil sa nu. Pe de alta parte, exista si o alta fata a aceleiasi campanii care e nitel mai greu de observat. Ceea ce e laudabil de subtil si abil din partea lor! A remarcat cineva cum aparatele pe care le tot prezinta ca premii sunt incredibil de perfomante, cum detecteaza ele fiecare zambet, cum filmeaza ele orice miscare, cum au ele cea mai buna rezolutie din rezolutiile din lume? (Exagerez.) Dar, da, am remarcat si eu. Initial am crezut ca este o reclama foarte bine gandita pentru Sony. Am tot pandit, pret de cateva emisiuni, sa aud pe vreunul dintre ei cum scapa din greseala numele brandului. Am aflat, pana la urma, chiar de la client ca nu exista un contract oficial de product placement pentru Sony. Pe alta parte nimeni nu neaga ca ar putea fi o intelegere cu una dintre firmele distribuitoare pentru Sony. Totusi, totul ramane la nivel de pura speculatie.
Si cu asta am incheiat capitolul “subtilitate” din cadrul articolului astuia. Publicitatea pentru urmatoarele produse despre care o sa vorbesc este cat se poate de evidenta. Pe de alta parte, conform verificarilor mele, emisiunea respecta in principiu legile audio-vizualului.
Cine si-a uitat cutiile de Lipton la noi in platou?
Si reclama pentru Lipton din cadrul unei emisiuni (27 ianuarie, minutul 65:04, mai concret) este antipatica, dar cat se poate de corecta. Si in timp ce profesorul Mencinicopschi (mi-a luat ceva sa-i gasesc numele corect) ne avertizeaza in legatura cu pericolul pe care il reprezinta pentru noi radicalii liberi si care este temperatura optima de preparare a ceaiului (undeva pe la minutul 68:01) Razvan chiar binevoieste sa ne faca o demonstratie folosind ce avea la indemana: intamplator chiar un pliculet de ceai Lipton. Dupa care adauga cu la fel de multa seninatate: „Dumneavoastra ati pus o piramida de ceai in cescuta...” divagand de la argumentul pe care doctorul Mencinicopshi se straduia sa-l sustina (si-anume cat e de sanatos ceaiul de calitate). Tot intamplator, pliculetul de ceai Lipton este singurul cu forma piramidala din Romania. Ceea ce inseamna ca Razvan n-a aruncat replica aia acolo intamplator asa cum ne-a obisnuit pana acum. Trebuie sa-i dam si lui Razvan niste credit. Cand e subtil, e subtil.
Alte tipuri de publicitate din cadrul emisiunii „Neatza cu Razvan si Dani” (15 februarie): un split screen pentru Head&Shoulders (doar din ce-am vazut eu - minutul 28:05 din emisiune), multa, multa cafea Melita la fiecare pas(minutul 41:07 din emisiune), mai nou oferita ca premiu celor care scriu pe adresa redactiei "poveste reala sau fantastica despre o cafea bauta cu dragoste".
Daca nu-si face el reclama in emisiune, atunci cine?
Urmatorului personaj intentionez sa-i dedic un paragraf intreg. Este o aparitie atat de spectaculoasa incat nu sunt sigura ca 300 de cuvinte ajung ca sa se exploateze in totalitate potentialul subiectului astuia. Ma refer la nimeni altul decat Fizz. Pai, daca nu el, atunci cine? Bogdan Croitoru (supranumit si Efervescentul) revine pe scena romaneasca in calitate de manager al unei agentii de supra-modele cu toata seriozitatea de care un manager ar trebui sa dea dovada. Priviti (minutul 67:01 din emisiune) si minunati-va in fata melodiei de prezentare a agentiei de modele, trei minute de reclama destul de nerusinata, asa cum bine remarca si Dani. Nu e prima data cand binecunoscutul Fizz isi face aparitia cu trupa de fete cu picioare lungi si chipuri angelice. Pe de alta parte, e prima data cand devine atat de evident ca prezenta lui la emisiune nu e nimic mai mult decat un pretext pentru autopromovare.
Pe mine ma distreaza Neatza cu Razvan si Dani. Dar asta pentru ca eu, asa cum spuneam mai sus, apreciez pauzele publicitare lungi si dese. Si nu ma refer la pauzele efective care sunt anuntate de promo. Ma refer la intreaga emisiune in care se integreaza un amestec de reclame care mai subtile, care mai evidente. Un joc in care esti invitat sa descoperi reclamele care te pandesc la tot pasul.