Pulpa de salam cu Ad'Or si Drum

Asta este unul dintre momentele in care ma consider norocos pentru sansa de a scrie pe IQads. De ce este asa se poate deduce si din titlu. Iata cum o agentie multipremiata, ce zilele acestea tine capul de afis al stirilor si comentariilor laudative din si despre publicitate, urmeaza a fi criticata fara rezerve pentru una dintre campaniile realizate, demonstrand, inca o data, libertatea editoriala de care se bucura cei ce scriu aici precum si impartialitatea pe care incercam s-o pastram intacta intr-un mediu plin de orgolii si interdependente.

Primul spot din seria "Cris-Tim Fara Vlaga" pe care l-am vazut a fost "Fluturele". Initial, am crezut ca este vorba de o gluma, o parodie trimisa pe e-mail de vreun artist ghidus. Chiar ma pregateam sa vad de unde mi-a venit acest e-mail si sa rulez din nou "avi"-ul cand am realizat un lucru: nu ma aflam la calculator, ci in fata televizorului. Confuzia a persistat, caci al doilea gand a fost: "ia te uita, baietii astia au ajuns departe, isi dau viralele chiar la televizor!". A mai durat putin pana cand mi-am dat seama ca, din pacate, nu era o gluma. Si-a venit si al treilea gand: "ce-i asta, o reclama la Prigat pentru fluturi?"

La scurt timp dupa aceasta intamplare, intr-o discutie cu niste prieteni am aflat ca exista si un spot cu un caine. Si m-am luat cu mainile de cap. De ce nu si unul cu o saltea imprejmuita de un gardulet ornamental de-o jumatate de metru? Oare ce-au gandit cei din agentie? "Suntem atat de buni incat meritam sa ne copiem pe noi insine"? Apoi am aflat ca exista si-un ultim spot, cu un furtun. Nu l-am vazut, dar il stiu deja. Era si greu...

Bineinteles, n-am fost singurul care a facut aceste asocieri. Puteti vedea asta chiar pe forumul IQads. Sau poate veti primi si voi acele printuri simpatice cu care alti creativi si-au taxat colegii de breasla de la Leo. Sau raspunsul aurit al celor din urma. Eu propun, ca final al acestei etape underground, folosirea unui salam de aur.

Dar sa inchei partea de gossip si sa trec la o analiza rece a campaniei creata, parca, dupa principiul Andy Kaufman: "controversat inseamna cunoscut". Din pacate, dupa mine, punctul slab al acestei campanii nu il reprezinta cele spuse mai sus. Nu controversa o declaseaza, ci ilustrarea gresita a mesajului publicitar. Am ironizat, in unele dintre articolele precedente, cateva astfel de metafore vizuale sau textuale, precizand, de fiecare data, ca n-o fac decat pentru a condimenta putin comentariul, rolul lor fiind insignifiant in contextul dat. Dar in cazul Cris-Tim lucrurile se schimba radical, pentru ca nu-i vorba de un aspect colateral, ci de concordanta dintre imaginile prezentate si mesajul cheie, acel "Fara vlaga", mai precis. Cineva spunea pe forum ca reclama cu cainele i s-a parut potrivita pentru Chapi, eu, mai in gluma, mai in serios, o socoteam pe cea cu copiii mai degraba destinata fluturilor. E mai mult decat simpla ironie in randurile de mai sus, este si o dovada indirecta a celor ce urmeaza a fi spuse: cei care au gandit reclamele au mers prea departe, mutand impardonabil centrul de atentie de pe lipsa de vlaga pe lipsa de… greutate!
Sa luam spotul cu fluturele, este relevant. Copilul il prinde in plasa dar nu reuseste sa il stapaneasca. Pana aici, este lipsa de vlaga, totu-i clar si clare-s toate. Insa, cum ziceam, s-a mers mai departe. Ei, din momentul in care fluturele il ridica in aer pe copil, semnificatia devine cu totul alta. De ce? E simplu, pentru ca poti sa ai 50 de kilograme, o forta (vlaga) deosebita si sa fii, totusi, ridicat, pentru ca n-ai suficienta masa corporala, asa cum poti sa n-ai deloc vlaga dar sa ai 120 de kilograme, caz in care nu te mai ridica nici Imparatul Fluture.
Altfel spus, daca fluturele are suficienta forta sa depaseasca forta ce i se opune, cea a greutatii, poti sa fii si campion la arm wrestling, tot pleci in zbor, singura diferenta data de vlaga fiind faptul ca o vei lua in sus cu antebratul flexat pe brat si nu cu el intins. Rezumand, faptul ca fluturele sau furtunul te ridica in aer sau catelul te arunca in boscheti NU ARE nici o legatura cu vlaga, ci cu greutatea corporala.
In rest, zi-le Loredana: "Ridica-ma la cer …"

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related