Reclama asta pentru Logitech Revue o sa fie un mare succes. De asta nu ma indoiesc. In primul rand datorita lui Kevin Bacon care, sa fim seriosi, face ce stie el mai bine. Joaca. Dar nu intr-atat gratie capacitatilor lui, ci mai mult multumita reputatiei pe care mii de tinere amatoare de drama si actiune i-au confirmat-o la sfarsitul anilor '80 cand isi lipeasu buzele de ecranele fara cristale lichide ale televizoarelor si ii declarau dragoste eterna. Da, Kevin Bacon e un cuceritor de inimi si vremea lui inca nu a trecut asa cum insista sa ne demonstreze si cei din spatele spotului Logitech Revue.
Dar acum sa nu-i dam credit doar lui Kevin Bacon. El joaca rolul pe care altcineva l-a scris pentru el. Deci felicitari Croix Gagnon, Nathaniel Lawlor de la Goodby, Silverstein and Partners pentru una dintre cele mai sincere reclame pe care le-am vazut pana acum. Pentru un minut si ceva am empatizat cu individul cu ochelari de cal si inceput de chelie si m-am gandit ca trebuie sa fie o reclama pentru calmante, tranchilizante, antihalucinante sau alte „ante” cu ale caror utilizari nu sunt tocmai familiara.
Ceea ce n-am observat, pe de alta parte, a fost tocmai adevaratul mesaj al reclamei: „I just type in Kevin Bacon and Google TV finds all kinds of movies and shows and youtube videos”. S-a infiltrat incet si silentios ca o echipa de interventie care se pregateste sa ia cu asalt un teritoriu nou pe timp de noapte. Cu o perdea de fum alcatuita din Kevin Bacon-i rupti de realitate, au atacat dintr-o directie pe care nu o consideram probabila tocmai cand defensiva mea era ori foarte proasta, ori foarte inexistenta. Totusi, nu e tocmai neplacut sa te prinda atat de tare o reclama incat sa vrei sa te duci - acolo si atunci - sa cumperi produsul pentru care se face publicitate. Cateodata mai vrei sa se faca auzit si alt glas in afara de glasul ratiunii.
Dar pentru ca vocea iresponsabilitatii sa se auda tare si raspicat in mintile oamenilor din publicul tinta, exista o conditie vitala care ar trebui indeplinita. Reclama trebuie sa fie, fara doar si poate, mai desteapta decat audienta careia ii este destinata. Altfel toata lumea se prinde de poanta si „hasta la vista, baby”, pentru ca publicul trebuie mai intai invins si abia dup-aia cucerit.
Deci, spotul e suficient de destept incat sa pot sa spun despre el ca e foarte reusit. Nu numai pentru ca, spre deosebire de un calup de publicitate stridenta, reuseste sa fie natural si nebatator la ochi, dar si pentru ca face apel la un simt autocritic mai fin al publicului si la un umor mai subtil si poate putin inaccesibil pe alocuri pentru unii. Simplu spus, Kevin Bacon face un rol grozav jucandu-se pe sine si pe fanul sau numarul 1, pe cat de obsedat, pe-atat de inofensiv. Isteata miscare. Cu altcineva in locul admiratorului loial si iubitor, spotul ar fi picat cu siguranta in butoiul cu banalitate. Si noi stim ca asta este ultimul lucru care se asteapta de la industria advertising-ului de calitate. Sa joace un dublu rol i-a adus lui Kevin Bacon de doua ori mai multe avantaje pentru ca a avut de doua ori mai multe ocazii sa-si reimprospateze imaginea. Sigur, rolul de fan obsedat nu e cel mai flatant, But, hey! They say no publicity is bad publicity. Si cum calul de dar nu se cauta la dinti mai ales in publicitate, imi imaginez ca rolul nu l-a deranjat catusi de putin pe Kevin Bacon. Chiar! Ma intreb: fiindca sunt teoretic doua persoane diferite care joaca in acelasi spot oare l-au platit de doua ori?
Probabil ca nu, dar ar fi meritat. Omul e chiar foarte amuzant! Cand se prezinta pe sine alaturi de idolul lui, Kevin Bacon, cand macelareste replicile dintr-un film mai vechi ale aceluiasi actor, cand rade si se declara doar un fan foarte devotat in timp ce pe fundal stralucesc farfuriile cu chipul lui Kevin Bacon din altarul dedicat tot lui .. ia ghiciti cui. Da, Kevin Bacon. E genul de nebun pe care ajungi sa-l simpatizezi pana la sfarsitul spotului, genul pe care vrei sa-l iei acasa. Bine, poate doar in weekend. E genul care rade cu nevinovatie in fata propriei boli mentale sperand ca amenintarile nevestei („If I watch any more Kevin Bacon I might actually turn into Kevin Bacon”) sa se transforme in realitate.