[UPDATE] In urma noilor inscrieri de fan-page-uri ale agentiilor, topul s-a modificat astfel:
- Brandient (facebook.com/brandient)
- Vitrina Advertising (facebook.com/VitrinaAdvertising)
- Grapefruit (http://www.facebook.com/grapefruit.ro)
- Headvertising (facebook.com/pages/Headvertising/145132265514086)
- Leo Burnett (http://www.facebook.com/pages/Leo-Burnett-Romania/158584174160884)
- Rusu+Bortun (facebook.com/RusuPlusBortun)
- Funky Business (facebook.com/funkybusiness.romania)
- McCann Erickson Romania (facebook.com/McCannEricksonRomania)
- Bortun-Olteanu (facebook.com/bortunolteanu)
- Senior Interactive (http://www.facebook.com/SeniorInteractive)
3. Grapefruit (http://www.facebook.com/grapefruit.ro) ajunge pe locul al treilea in top, fiind a doua agentie de branding din top 3. Fan-page-ul a fost lansat in septembrie 2010, iar de atunci a strans aproape 1200 de fani. Punctul de atractie al profilului este newsletterul saptamanal The Weekly Wire, ajuns la nr. 474 si postat cu ajutorul Notes-urilor. Acesta contine stiri internationale legate de branding, alaturi de un comentariu scris la inceputul fiecarei editii.
Au un tab special pentru job-uri, dar publica anunturi despre acestea si la Notes. Aleg lunar cate un intern, caruia ii multumesc la sfarsit printr-un feedback scris pe Wall. Fotografii putine, cu diferite proiecte de branding pe care le-au realizat (rebrandingul pentru produsele naturiste Alevia fiind insotit si de un link spre case-study-ul de pe site-ul oficial), cu o editie “The Package Design Book” de la TASCHEN in care apar alte proiecte ale lor, o imagine cu logo-ul Internetics si o fotografie cu Stefan Liute (cofondator, Strategy Director Grapefruit) de la festival.
Au oferit mai multe premii prin intermediul Facebook: un sapun cu aroma de grapefruit pentru castigatorul procesului de “naming” al renilor de pe felicitarile de Craciun, un premiu secret pentru cel care spune primul cand a aparut primul The Weekly Wire, dar cel mai spectaculos premiu a fost oferit pentru fanul cu numarul 1000, care a primit o sticla de vin cu un design special creat pentru aceasta ocazie.
Aniversarea a 11 ani de Grapefruit a fost marcata printr-o nota scrisa de Liute care se incheia cu “Once a Grapefruit, always a Grapefruit!”.
10. Senior Interactive ( (http://www.facebook.com/SeniorInteractive) poarta melonul si pe pagina de profil. La sectiunea de Information sunt scrise adresa si link-uri spre site-ul oficial, spre blog si spre profilul de Twitter.
Desi, in general, postau o data la cateva zile, dupa sarbatori sunt mai putin activi: penultimul status este de pe 18 decembrie (ultimul fiind de azi). Pe Wall apar multe link-uri spre articole in care sunt mentionati, dar si stiri diverse din online (cu precadere social media).
Au doua albume foto, unul cu doua poze de profil (cu logo-ul nou si logo-ul vechi) si unul cu100 de poze informale de la petrecerea de Craciun (cateva tag-uri, fara caption-uri). Taburi cu Reviews, Flickr, Links, Discussion, FBML - Facebook Markup Language (ultimele doua fiind fara continut).
- articolul initial -
Topul paginilor de Facebook ale agentiilor de publicitate (clasica si online), PR si branding a fost creat de curand pe Facebrands.ro, serviciu de monitorizare a paginilor de Facebook in Romania. Subcategoria a inceput cu 30 de agentii, iar in cateva zile a ajuns la 46, numar care este probabil sa creasca si mai mult - oricine poate adauga o agentie spre monitorizare. Primele 10 pozitii sunt ocupate de:
- Brandient (facebook.com/brandient)
- Vitrina Advertising (facebook.com/VitrinaAdvertising)
- Headvertising (facebook.com/pages/Headvertising/145132265514086)
- Leo Burnett (http://www.facebook.com/pages/Leo-Burnett-Romania/158584174160884)
- Rusu+Bortun (facebook.com/RusuPlusBortun)
- Funky Business (facebook.com/funkybusiness.romania)
- Bortun-Olteanu (facebook.com/bortunolteanu)
- McCann Erickson Romania (facebook.com/McCannEricksonRomania)
- Yahoo! Advertising Romania (facebook.com/mediacafe)
- Kubis Interactive (facebook.com/KubisInteractive)
M-am uitat in top 5 (mai atent) si in top 10 (mai fugitiv) sa vad care-i treaba cu agentiile astea cu multi fani. La o prima si rapida vedere, iata ce observ:
1. Fan Page-ul Brandient (facebook.com/brandient), situat pe primul loc in topul agentiilor, este foarte diferit de fan page-urile celorlalte agentii din top 5. Corporate, cu mult auto-promo, note lungi si frecvente, rigid in privinta comentariilor (“Vom face asadar clara de-acum intentia Brandient de a ne asocia pe pagina noastra prin comentarii si raspunsuri la comentarii numai cu cine dorim si numai la nivelul la care credem ca demersul are sens. Pur si simplu nu avem timp de pierdut cu cearta”), cu unele statusuri despre succesul agentiei scrise in limba engleza, cu descrierea companiei tot in limba engleza, Brandient lasa impresia unei agentii cat se poate de serioase.
In ultima vreme, pare a fi mai mult profilul Anetei Bogdan. Am citit postari consecutive despre lansarea cartii Anetei Bogdan, recenzii despre cartea Anetei Bogdan, succesul cartii Anetei Bogdan, anunturi despre emisiunile in care urma sa apara Aneta Bogdan sa vorbeasca despre carte, previziunile Anetei Bogdan pentru anul urmator, am vazut si un link spre articolul care prezenta fotograful care a realizat coperta de pe cartea Anetei Bogdan. Daca nu te uiti la fotografii, pare ca Brandient = Aneta Bogdan si atat. Pozele ii arata insa si pe alti angajati, de asemenea in posturi serioase. Un album de fotografii numit “Lost and found in the Brandient office” arata si partea mai relaxata a agentiei printr-o colectie de obiecte de tot felul.
Au atins un numar de 1000 de fani pe 17 septembrie, numar pe care aproape ca l-au dublat in ultimele 4 luni. Au anuntat prin intermediul Facebook scoaterea la concurs a patru job-uri noi. Ultimul status este de pe 17 ianuarie.
2. Vitrina Advertising (facebook.com/VitrinaAdvertising) e singura agentie din top 5 la care am observat si o descriere amuzanta in casuta de Information (de sub poza de profil), in afara de cea oficiala: “Asta-i una dintre gropile sale de nisip, unde se joaca angajatii pe net cu lumea”. Din statusuri, captions si fotografii transmit ca sunt autoironici si degajati.
Posteaza link-uri spre articole cu informatii diverse din industrie (anuntul despre acceptul Papei fata de retelele de socializare, actiunea KLM Surprise, cel mai batran brand din lume, o istorie a product placement-ului in productii cinematografice etc), link-uri pe care le si comenteaza in status, dar si informatii care nu au legatura cu domeniul lor: de exemplu, filmul BBC cu ursii polari care le-au distrus camerele de filmat. Pun acentul pe promovarea oamenilor din agentie, nu pe proiecte.
Si ei anunta posturile libere din agentie prin intermediul Facebook, dar au inclus si tag-ul in proces: cei care voiau sa fie chemati la interviu isi dadeau tag pe poza asociata jobului dorit. Dat fiind faptul “ca se calca pe taguri doritorii postului de copy si nu mai incap etichetele”, au creat inca un anunt pentru cei care nu mai aveau loc.
Au 14 albume cu fotografii in care apar imagini cu angajatii surprinsi in tot felul de ipostaze, cu internii, cu felicitarile de Craciun, cu diverse petreceri, un making-of etc.
3. Un ton asemanator gasim si pe fan-page-ul Headvertising(facebook.com/pages/Headvertising/145132265514086). In casuta cu Information se gaseste llink spre Dog the Blog, iar in tab-ul Info, de-abia la Detailed Info apare si link spre site-ul oficial headvertising.ro. Raspund la comentarii, intra in jocul celor care glumesc. Au statusuri prietenoase, in care se plang de pitch-urile care le mananca somnul si viata (“avem pitchuri. suntem varza. facebook out”) si apoi se bucura ca niste copii ca le-au luat (“am luat pitchuuuu”).
Si ei sunt foarte activi, avand mai multe postari pe zi si scuzandu-se atunci cand scriu mai rar. Poti sa inveti multe despre media, marketing, grafica si despre publicitate in general din link-urile pe care le dau. Poti sa te si distrezi dand click pe un articol cu “10 site-uri de omorat timpul”, “orori de sezon” (cadourile kitchoase de Craciun) sau citind despre greselile pe care le-au gasit.
Cele 7 albume au fotografii de la petreceri, cu internii, cu pana de curent, printuri. Au anuntat doua evenimente (Resurse Inumane in Noaptea Agentiilor si BCETD – Bine ca esti tu destept!) , iar la sectiunea video au postat spoturi TV si un filmulet cu internii. M-am mirat ca nu au Vanity URL. Dintre agentiile din top 10, doar ei si Leo Burnett Romania nu si-au setat un URL scurt.
4. Leo Burnett (http://www.facebook.com/pages/Leo-Burnett-Romania/158584174160884), agentia cu numarul 4 in topul agentiilor de la Facebrands.ro, defineste cadrul inca de la inceput: “You have come to a place that doesn't tolerate anything but the BEST” este pus drept frontispiciu pe fan page. Un alt citat al lui Burnett apare si la pagina de contact: “Creative ideas flourish best in a shop which preserves some spirit of fun”.
Si ei dau link-uri spre articole despre trenduri in digital, stiri despre Facebook s.a. Gasim destul de mult auto-promo: link-uri spre articole in care se vorbeste despre campanile lor, spoturile pe care le-au mai facut (cu descrieri precum “super fun”, “super campanie pentru mixes”, “pentru cine isi mai aminteste de cea mai haioasa promotie… here it is”), anunturi de job-uri.
Au sapte albume foto – fara descriere – cu imagini de la petreceri (Craciun, Halloween), evenimente (Noaptea Mintilor Deschise la Noaptea Agentiilor, gala de premiere Ad’Or 2010) si poze de profil in ton cu site-ul oficial. La sectiunea “Video” au 8 spoturi TV. Nu au sectiune speciala pentru evenimente, dar au la “Welkome!” inca o imagine cu Leo Burnett si citatul de la contact.
5. Uitandu-ma pe fan page-ul Rusu+Bortun (facebook.com/RusuPlusBortun) observ ca posteaza de mai multe ori pe zi. Rectific. Posteaza de foarte multe ori pe zi! Doar in ultimele 24 de ore gasesc 13 postari: link spre un spot TV, un articol despre Facebook, o conferinta de pe TED, o fotografie cu o editie limitata a apei Evian, link spre un blog descris drept “very good source of inspiration :)”, o carte despre bucataria frantuzeasca care a inspirat filmul “Julie&Julia”, un anunt ca le-a fost aprobata “o pozitionare castigatoare”, o poza cu sampanie si pahare prilejuita de o vizita, un link spre House Industries, inca un spot in care apare un Flip Phone, un link spre topul Facebrands, statusul fiind “Suntem in top 5. Putem si mai bine, nu?”. Si asta doar in cateva ore!
In alte zile, cred ca jumatate dintre statusurile lor sunt despre mancare: aspectul mancarii, gustul mancarii, ingredientele necesare prepararii mancarii, importanta mancarii in procesul creativ, mancarea sanatoasa, mancare vegetariana, imagini cu mancarea. Cealalta jumatate surprinde imagini de la brainstorming, link-uri spre blog, filmele la care se mai uita, pitch-urile pe care le-au castigat, informatii despre AdPrint si multe altele.
Au o pagina bogata la info, scrise in romana si in engleza. La sectiunea de discutii nu mai apare nimic astazi, dar ieri am vazut ca au propus o discutie cu numele “Ad Men” care a ramas fara raspuns. Au multe albume foto cu evenimente din agentie, poze de la birou, campanii si, desigur, multe poze cu mancare. La video gasesc doar doua spoturi, la Becel si Petprod, si doua filmulete cu angajatii (cu celebra mutare).
Agentiile de pe urmatoarele locuri sunt:
6. Funky Business (facebook.com/funkybusiness.romania) – in limba engleza (cateva albume cu descrieri in limba romana), link-uri spre articole, clipuri, site-uri, aplicatii, jocuri, case-study-uri legate de publicitate, marketing, mediul online; albume cu ei, proiectele lor, dar si proiecte internationale. Fun.
7. Bortun-Olteanu (facebook.com/bortunolteanu) – si aici oamenii au intaietate in fata proiectelor. Poze cu ei distrandu-se la birou si in diverse situatii, astfel incat Hoinaru i-a intrebat daca mai si muncesc. Muncesc, demonstreaza Ligia-divizia-de-online aratand o poza cu doua fete de la BTL costumate in printesa si veverita. Pe wall povestesc ce au mai facut fiecare, ce ii mai preocupa (“Mirel are niste reclamatii”), pun linkuri cu stiri din online, spre blogul lor, spre lista cu lecturi suplimentare pentru jurnalisti, concursul de citate care a primit zeci de reply-uri, despre proiectele lor.
8. McCann Erickson Romania (facebook.com/McCannEricksonRomania) – statusuri despre evenimentele lor, anunturi cu joburi, link-uri spre articolele in sunt mentionati agentia sau oameni din agentie, cadoul aniversar primit de la un client, albume cu Sufrageria, de la PAF! si o prezentare de carte, printuri, poze de la birou.
9. Mediacafe, reprezentantul exclusiv al Yahoo in Romania in domeniul vanzarilor online, este si el inclus in top. Contul Yahoo! Advertising Romania (facebook.com/mediacafe) a fost lansat in octombrie 2010. Se posteaza rar, apar anunturi cu noutati de la Yahoo!, poze taguite de la petreceri. Descrierea companiei e cat se poate de neoficiala: ” Ridiculously creative”. Imagini de la birou si de pe acoperisul biroului.
10. Kubis Interactive (facebook.com/KubisInteractive) – Deja am vazut o gramada de statusuri in care lumea anunta weekend-ul. La Kubis l-am gasit pe acesta: “What's that in the air? Is it the sweet smell of the approaching weekend?”. Linkuri spre articole despre online, poze de la birou, adevaruri generale precum “Suntem niste simpatici, e clar!”, anunturi de job-uri, anunturi de aniversari, invitatii la Kubis Happy Hour. Un video numit sugestiv “pe trotineta”, filmat tot la birou.
Comentarii