Ne-am obisnuit cu povestile de endorsement in care niste vedete primesc un sac de bani, se promoveaza in acelasi timp si pe ele, oamenii cumpara frenetic si toata lumea este fericita. Acesta era si planul surorilor Kardashian, protagonistele reality-show-lui american “Keeping up with the Kardashians”, castigatorul “Guilty Pleasure TV Award” la premiile People’s Choice de anul acesta. Ele se bucura de popularitate si in retelele sociale, Kim Kardashian avand aproape 6 milioane de followers pe Twitter (impreuna cu surorile ei totalizand 9 milioane) si primind 50.000$/tweet pentru a promova o companie (http://bit.ly/b1lcoa).
In luna noiembrie, surorile Kim, Khloe si Kourtney Kardashian anuntau cu mare fast lansarea cardului de debit preplatit Kardashian Kard.Inceputul contractului pe doi ani dintre ele si Revenue Resource Group (compania care detine cardul) era marcat printr-o petrecere la New York in valoare de 65.000 $, anunta un articol money.cnn.com (http://bit.ly/dPJ5iY).
Kardashian Kard, un pericol pentru tineri
Imediat dupa lansare insa, cardul a inceput sa primeasca o multime de critici la adresa costurilor. Doar pentru a obtine Kardashian Kard trebuie sa platesti 99.95 $, la care se adauga o taxa de 9.95 $ pentru achizitionare, plus taxe lunare de 7.95$. Fiecare convorbire cu un operator era taxata cu 1,5 $, iar tranzactiile prin care se plateau facturi mai adaugau 2$ p lista de plata.
Daca ne uitam la alte carduri de debit preplatite promovate de vedete precum Carmen Electra (http://bit.ly/eYOcCe) sau Usher (http://bit.ly/gHnqK1), observam ca nu este o diferenta majora in ceea ce priveste costurile de intretinere, modificari aparand doar la taxa de achizitionare a cardului. Cardurile care nu sunt endorsate percep insa taxe mai putine si mai mici (http://bit.ly/tSZI5).
Richard Blumenthal (procurorul general al statului Connecticut) a comentat despre card ca este “daunator si hotesc” si ca fanii reality-show-ului sunt tineri si nu realizeaza care sunt costurile reale ale detinerii unui astfel de card. Acesta a trimis o scrisoare catre University National Bank, emitentul cardului, in care punea la indoiala legalitatea taxelor mentionate.
La cateva zile dupa publicarea acestei scrisori, avocatul familiei Kardashian a trimis o notificare prin care anula contractul cu University National Bank si cu Revenue Resource Group. Anuntul venea la mai putin de o luna de la lansarea Kardashian Kard. In acest timp fusesera emise doar 250 de carduri.
“Surorile Kardashian au muncit mult si din greu pentru a crea o imagine publica pozitiva care sa fie apreciata de toata lumea, in special de catre tinerii adulti", a anuntat avocatul in notificare, citat de money.cnn.com. “Au reusit sa faca acest lucru deoarece sunt recunoscute ca fiind persoane sincere, cinstite si distractive, sunt binevoitoare si atente la nevoile celorlalti”, a continuat el.
Decizia familiei Kardashian de a nu mai promova cardul a fost apreciata in presa. Gail Hillebrand, reprezentat al Uniunii Consumatorilor, a comentat ca “dupa ce au indurat o saptamana de publicitate negativa, surorile Kardashian au luat decizia corecta atunci cand s-au retras din afacerea cu cardul preplatit”. Si Perez Hilton a scris cum “compania care detine cardul inca pare suspecta, asa ca fetele Kardashian au luat cu siguranta decizia potrivita”.
Katastrofa Kardashian Kard Kontinua: proces de 75.000.000 de dolari
Nici nu au apucat surorile Kardashian sa isi linga ranile dupa acest scandal neasteptat, ca o noua lovitura a venit din partea Revenue Resource Group. Compania a trimis, in prima saptamana a lunii ianuarie, o notificare prin care anunta ca da in judecata familia Kardashian si firma acestora, Dash Dolls LLC, pentru intreruperea nejustificata a contractului. Suma ceruta: 75.000.000 $, plus alte costuri (inclusiv pentru petrecerea de lansare).
Suma reprezinta pierderile pe care Revenue Resource Group se asteapta sa le aiba in urma intreruperii contractului de endorsement. Pe langa cele 75 de milioane de dolari, compania solicita si plata a 500.000$ pentru cheltuieli suplimentare, precum petrecerea de lansare.
“Din punct de vedere financiar a fost o greseala uriasa sa anuleze cardul”, a declarat Nathan Miller, un avocat care reprezinta compania. “[Surorile Kardashian] nu au asteptat sa afle mai multe despre cont – imediat ce au aparut critici legate de taxe prea ridicate, ele au decis sa spuna ca renunta in loc sa educe publicul in legatura cu avantajele cardului”, a completat el.
Miller afirma ca Blumenthal este ignorant in privinta declaratiilor legate de card si ca sunt o multime de oameni care nu intrunesc toate conditiile pentru a obtine un card de credit si care au numai de beneficiat de pe urma Kardashian Kard. Potrivit acestuia, vedetele de televiziune ar fi castigat sume intre 40 si 60 de milioane de dolari de pe urma promovarii cardului.
Ramane intrebarea: ce impact va avea acest incident asupra celorlalte contracte de endorsement ale familiei Kardashian? Vor mai avea incredere companiile sa foloseasca imaginea surorilor Kardashian pentru produsele lor?