...La Ad'Or majoritatea agentiilor romanesti au tras mata de coada.
Treizeci de agentii s-au aliniat anul acesta la startul celui mai important festival de publicitate. Doar una a ajuns cu bine la finish, invaluindu-le pe toate celelalte intr-un mare nor de praf. Nu numai ca a castigat pentru a doua oara consecutiv Marele Premiu, dar, de aceasta data, a monopolizat competitia, trecandu-si in palmareas 11 noi premii.
Anul acesta, Leo Burnett a fost un concurent de neinvins.
Campania pentru Muzeul de Istorie Naturala, Grigore Antipa, (constand in 2 clipuri TV: Graffiti si Terasa, 4 printuri publicitare: Cainele, Papusi, Muraturi si Oase si 2 spoturi radio: Gasteropodul si Pachidermul) este o premiera pentru industria publicitara romaneasca, ea a fost menita sa repozitioneze imaginea muzeului indeosebi pe harta mentala a tinerilor. Dintr-o institutie invechita si creata strict in scopuri educationale, muzeul trebuia transformat intr-un loc nou si interesant de petrecere a timpului liber, o alternativa la mijloacele consacrate de distractie. Mesajul "Nu se uita usor" este sustinut de numeroasele expozitii gazduite de Muzeul Antipa, expozitii ce-i dau un aer proaspat si modern.
Juriul a considerat ca aceasta este cea mai puternica si mai inovativa campanie, si , daca e sa dam crezare arbitrului principal, Jack Neary, ea s-a distantat categoric de celelalate. De altfel, gratie ei, Leo Burnett a mai confiscat inca 3 premii- print si spot TV in categoria "Divertisment", dar si "Cel mai bun Ad de presa".
O realizare magistrala, s-ar putea spune, si nu este in puterile noastre sa contestam decizia unui juriu international. Dar se pare ca acesta a fost atat de fascinat de cainele devenit dinozaur, incat au capatat o afectiune speciala pentru animale. Noroc cu vorba stramoseasca " Fa ce face preotul , nu ce zice el", altfel am fi ajuns sa ne luptam cu propriile pisici pentru fiecare bobita crocanta, iar pentru o conserva de iepure am fi putut sa le dam chiar pe mana hingherilor.
Si asta pentru ca brandul Eukanuba (da, mancare pentru pisici) a fost desemnat "Cel mai bun print" la categoria "Produse alimentare".
Ma intreb ce soarta am avea daca ne-am conforma recomandarilor juriului si am folosi Granster (insecticid de cereale) ca produs de intretinere casnica ("Cel mai bun print") Poate n-ar fi o idee rea sa crestem orez in cada.
Mult cu intarziere au trecut linia de sosire McCann, cu 5 premii luate si Graffiti BBDO, cu 3 medalii, dintre care doua pentru aceeasi lucrare "Think Positive" (Brand Guinness).
Young& Rubican si-a legat numele de doua campanii sociale, ambele castigatoare - pentru "Salvati copii" si "Festivalul Brazilor de Craciun" in timp ce Next Cap, ce se preconiza a fi marea surpriza a festivalului, nu a punctat decat la "Colaterale", la fel ca si DDB Bucharest. Oricum , mai bine mai putin decat deloc, ar putea spune Saatchi&Saatchi, Ogilvy sau Tempo Advertising.
Asa ca, in seara premierii, singura castigatoare autentica, echipa Leo Burnett a ramas langa scena, asteptandu-si cumintica premiile.
Si daca tot am ajuns aici, ar trebui sa aducem in discutie si organizarea festivalului, de care s-a ocupa Funky Business. Carenta mediatizarii a fost compensata de numeroasele discutii iscate in jurul lucrarilor inscrise in concurs, de acum celebrele ghost-uri. Desi juriul a declarat ca lucrarile au fost anterior verificate de o comisie si ca ei au tratat toate lucrarile dupa acelasi calapod, credibilitatea festivalului a avut de suferit.
O alta problema a fost cea tehnica, a seminariilor, unde calculatorul mergea independent de vointa celui de pe scena, iar corelarea intre sunet, imagine si cerinta vorbitorului s-a dovedit o utopie.
S-au tras prea multe concluzii ca sa mai adaugam si noi una la catastif. Un lucru e cert: dincolo de toate problemele si controversele festivalului, Leo Burnett isi merita laurii.