Cu astfel de spoturi ar trebui probabil sa ma indeletnicesc mai des. In fond nu e greu sa spui ca e prost despre un produs publicitar care este atit de evident prost incit circotasii se pot intreba pe drept cuvint de ce m-am mai obosit sa scriu despre el.
Vorbesc aici despre ultima realizare Danette si vreau sa spun ca e pacat ca o idee buna nu a fost executata la potentialul ei maxim, pentru a extrage cit mai mult din ea.
Numai de bine
Ma vad silit sa incep cu laudele. Moderate, dar totusi laude. In fond e primul spot Danone care mi-a smuls un zimbet. E primul spot Danone care nu e stupid, artificial sau lipsit de sens. E primul spot Danone care mi-a placut. Iar asta, macar din punctul meu de vedere, e o performanta, dat fiind lantul interminabil de spoturi aiurea, dar care, in virtutea unei aglomerari media, totusi a tinut sus compania.
Daca meritul apartine agentiei sau clientului e prea putin important, asa ca purced cu analiza.
Ideea
Pai, e simplu. E prima idee care transmite foarte clar mesajul, intr-un mod firesc, lipsit de fortari si de pretiozitati. Celelalte spoturi Danone pacatuiau toate printr-un fel de disperare care emana din executii. Isi doreau mult prea mult sa convinga si alunecau inevitabil in artificial. Firescul situatiei se pierdea complet, se activa un reflex de respingere si mesajul nu trecea in mintea consumatorului.
Acesta reuseste sa transmita clar ideea intr-un mod usor. Celelalte spuneau aproape literal ideea, nu incercau sa o dramatizeze, sa o arate.
O oarecare exceptie facea spotul pentru orez cu lapte, dar se pierdea in marea de ineptii gen dansatul pe o melodie cretina a Loredanei sau gen factori, indici si mame karatiste.
Pacatul 1
Fara nici o urma de dubiu sau indoiala, spotul e montat prost. Nu chiar atit de prost cit sa-l distruga, dar prost.
Spun asta pentru ca pentru un spectator atent, si nu cred ca e bine sa mizam pe neatentia telespectatorului, surpriza spotului este partial dezvaluita la inceput, ceea ce nu face altceva decit sa diminueze impactul general.
Poate imi explica si mie cineva, de ce privirile lor sint "vinovate" din primul moment? Sau de ce ii vedem foarte clar sireturile desfacute tatalui si intr-un cadru clar, desi nu e strins, il vedem pe copil mosmondind ceva cu ele?
Oare nu era mai bine ca spotul sa aiba o "traiectorie ascendenta" in care sa vedem pe tata ca il leaga pe fiu de fotoliu si abia la final, in momentul culminat sa vedem ca si el fost "lucrat" de fiu. Cu alte cuvinte, ii vedeam pe cei doi, apoi tatal il lega pe copil de scaun, vine mama cu plasa, copilul se ridica si e tinut de fotoliu, iar tatal, aparent invingator, cade spectaculos cu sireturile legate.
Pacatul 2
Acest al doilea e mai mult ca sigur vina Danone, dar ce pretentii sa avem de la o companie care vinde o gama foarte larga de produse, toate destinate intregii familii si care nu s-a remarcat niciodata prin nimic curajos.
L-ati softat, ca sa ma exprim asa, si i-ati mai ciuntit din impact. Asta-i situatia. De la implicarea intregii familii, pina la happy-end, totul miroase putin a spot, a publicitate. Si asta, spune maistrul Cioranus Contra, nu e tocmai bine. Adica, ori e o situatie de viata atit de bine facuta incit sa o simt reala, desprinsa cu adevarat din viata de zi cu zi, ori e o exagerare care sa ma scoata din cotidian si sa ma arda, pozitiv sau negativ, dar sa ma arda.
Pina si Apocalipsa spune: "Dar asa, intrucat esti caldut - nici rece, nici in clocot - te voi varsa din gura Mea!" Putem noi sa contrazicem? (N-am inteles nici eu ce cauta acest citat in analiza unui spot Danone.)
Rautati mai mici sau mai mari
Oamenii negri in cerul gurii, printre care regulat ma gasesc si eu in probleme de publicitate, ar fi inceput articolul cu discutarea asemanarii, flagrante ce-i drept, cu spotul pentru chipsurile LAY'S. Nu stiu daca e o intimplare sau nu si nici nu ma intereseaza. Exista destule forumuri si destui amatori care sa stea saptamini la rind pe acest subiect si sa atribuie vine imaginare sau nu. Trebuie sa faca si ei ceva in timpul liber.
Ceea ce e, insa, de spus in acest articol, e ca autorii reclamei puteau sa se uite mai bine la acea reclama si sa vada ca e mult mai bine realizata si de impact, tocmai pentru ca nu e softata si pentru ca povestea e spusa putin cite putin, asa cum nu se prea intimpla in spotul Danette.
Sugestiv si asternutul de frunze si ardei gras de 150.000 kg pe care se lafaie Danette-ul in plasa mamei. Am zis.