“Cred ca ar trebui sa regandim si sa reasezam relatia pe care au agentiile cu clientii, ar trebui sa fim onesti si sa le spunem clientilor: 'Fratilor, nu ne ajung banii pe care ni-i dati! Aveti nevoie de noi? Trebuie sa ne platiti. Daca nu am bani, nu am cum sa cresc talent, sa il educ'" a spus Dragos Grigoriu in cadrul panelului “Publicitatea dupa 20 de ani”, care a avut loc in ultima zi din cadrul evenimentului ZileleBiz.
"Cum scoatem publicitatea din criza?" - aceasta a fost una dintre intrebarile la care au raspuns cativa dintre pionierii publicitatii romanesti in cadrul acestui panel.
Vacanta? Ce vacanta?
“La inceput era o pasiune extraordinara. Publicitatea te tine atat de tanar si era asa de frumos! Angajatii stateau zi si noapte in agentie, dadeau tot pentru agentie si pentru clienti, era incredibil. Cred ca ce ii mana nu erau veniturile, ci pasiunea, traiau pentru publicitate”, a afirmat Veronica Savanciuc, CEO Lowe&Partners Romania. “Pentru mine, perfect life a fost in anii ’90 pentru ca era un extuziasm extraordinar, era creativitate in tot ceea ce gandeai. Era un mare, mare fun! Nu aveai rabdare, trebuia sa vina dimineata, daca nu ai dormit la birou, mergeai acolo pentru ca iti dadea viata”, a completat Savanciuc.
Cristian Burci, Presedintele Internation Railway Systems, considera ca avantul pe care l-a avut publicitatea la inceput se datoreaza entuziasmului si puterii de munca.
Teddy Dumitrescu, President & CEO Publicis Romania, aminteste ca in perioada respectiva plutea in aer impresia ca totul este posibil si din aceast motiv “nimeni nu se gandea nicio secunda ca s-a facut sapte seara, ca trebuie sa mergem acasa sau sa bem o bere cu prietenii”.
Bogdan Naumovici, Creative Director la 23 Communication Ideas si moderatorul conferintei, si-a amintit ca timp de patru ani nu si-a luat concediu, iar in primele opt luni nu a avut weekend-uri libere.
Dragos Grigoriu: “Suntem o industrie care s-a autodistrus”
Intre timp, entuziasmul si pasiunea au disparut, considera Burci: “fara fun, fara entuziasm, industria s-a transformat oarecum in fabrica. Mai mult decat un job de fun, e mai degraba un job de la 9 la 5, ceea ce e foarte rau pentru industrie in general”. De asemenea, Dragos Grigoriu a comentat faptul ca “a pierit entuziasmul, nimeni nu se mai uita inauntru, in el, la ce avem fiecare. Cu entuziasmul pe care il avem acum putem sa facem jumatate de om de acum 20 de ani”.
Cristian Burci: “Daca va asteptati sa treaca criza, trebuie sa mai asteptati niste ani”
Solutia pentru regasirea entuziasmului oferita de Grigoriu este: “Cred ca mersul asta mai departe se face cu combustibil pe care il avem noi insine, cu energia pe care ne-am creat-o si pe care o adaptam”. Atat Veronica Savanciuc, cat si Cristian Burci, le-au sugerat publicitarilor sa se gandeasca la ce pot face pe cont propriu, in loc sa astepte sa primeasca ajutor din exterior. “Asta e o mare problema in Romania, toata lumea se uita in sus sa ii dea Guvernul, sa ii dea Parlamentul”, a comentat Burci.
Mai putin, mai bine
Intoarcerea la calitate, in defavoarea cantitatii, este o alta sugestie propusa de Savanciuc: “In 2007- 2008 erau atat de multe activitati de marketing incat nu stiu daca reuseam sa le facem pe toate la calitatea pe care ne-o doream. Cred ca acum numai astfel mai avem cum sa ne tinem clientii aproape”.
Adaptarea la new media
"De asemenea, industria trebuie sa se adapteze aparitiei noilor mecanisme de distributie a cotinutului, gandirea trebuie adaptata la multiplatforms", a afirmat presedintele International Railway Systems. "Industria de continut merge intr-o directie si vad foarte putini in industrie care merg in aceeasi directie cu multiplatforms-urile, cu multitudinea de device-uri pe care le avem si pe care putem sa vedem continut”, a completat acesta.
Inapoi la realitate
Grigoriu a criticat si impartirea rigida pe specialitati si a promis ca le va reuni pe toate intr-o singura agentie.
“Trebuie sa ne trezim. Am impresia ca traim intr-o piata trecuta, piata nu mai e ce a fost si noi inca nu ne-am trezit”, a declarat Manuela Necula, CEO Ogilvy Group Romania.
Lucian Georgescu, Managing Partner GAV, nu a propus solutii, dar este de acord ca publicitatea romaneasca este intr-un impas moral.
And there’s hope…
Mai optimist a fost Radu Florescu, Managing Director Saatchi & Saatchi, care considera ca “dupa 20 de ani, in Romania lucrurile s-au schimbat destul de mult, in bine si in rau. Acum Romania este vizata ca un centru de creativitate, asta este dovedit de rezultatele destul de bune de la Portoroz si de la alte festivaluri.” Si Paul Markovits, Director de Marketing Heineken Romania, are incredere ca in Romania se face in continuare publicitate foarte competitiv si “juicy”.