Buzz cu Adrian Preda aka Predu (Creative Director, Tempo)
IQads: De ce nu mai e misto publicitatea romaneasca? (nu cea de festival, cea care e difuzata intens)
Predu: Nu o sa mai vorbesc despre efectul crizei asupra creativitatii reclamelor din doua motive. Unu, pentru ca efectul este evident. Este ca si cum ai intreba o caravana de beduini de ce camilele stau cu ochii inchisi si bagate una in alta in timpul unei furtuni de nisip. Si doi, pentru ca au facut-o alti advertiseri inaintea mea, mult mai profund si mai complex decat as putea eu s-o fac.
Doi rusi stau de vorba prin anii ‘90.
- Bai ce bine era pe vremea lui Stalin! zice primul.
- Cum era, bai, bine? Foame, razboi, gulag…, zice al doilea innebunit.
- Da, bai, dar aveam o multime de femei pe vremea aia !
Ca publicitari, am putea foarte bine sa transformam celebrele acronime B.C. si A.C. in “Before Crisis” si “After Crisis”. Lumea s-a transformat si iata un gand simplu: nu va mai fi niciodata ce a fost! Creativitate in calupul TV, toate experimentele posibile, care de care mai disruptive, unele pline de succes, altele prabusite in uitare. Lumea publicitatii isi va aduce aminte de perioada 2010 ca de un oreion ingrozitor din copilarie.
IQads: Ce se poate intampla / ce putem face ca sa-si revina?
Predu: Nimic. Sau cel putin, nu in forma in care a fost. Dupa ce norul creat de meteoritul crizei ce a lovit Pamantul advertisingului se va risipi, vor supravietui numai speciile rapide, adaptabile, cu blana si sange cald.
Noi, T-recsii unor vremuri ce pareau vesnice, avem doua variante. Fie ramanem contempland cerul dupa vreme buna (in timp ce ne scarpinam cu manutele alea mici si inutile pe burta) fie incepem sa ne adaptam, facem blanita si umblam la viteza.
TV is (almost) Dead. Long Live Content!
Comentarii
Mai mult, daca cumperi 3 prod...kiddin'.
Mai mult, la intrebarea "Ce putem face ca publicitatea sa-si revina?", CD-ul raspunde nonsalant: "nimic". Pai sa ma puna pe mine CD general pe toate agentiile din Bucuresti, ca NIMIC stiu si eu sa fac si inca foaaarte bine.
Nu il cunosc pe Dl Predu, dar ce am citit mai sus este strigator la cer. Parerea mea.
La restul nu o sa comentez, pentru ca e clar ca nu ai inteles ce am vrut sa spun. Faptul ca ti-ai pierdut increderea in mine ma doare, insa cred ca voi supravietui.
Pentru postul de CD general al agentiilor de publicitate din Bucuresti, trimite te rog un mail la [email protected]
O zi minunata!
Predu
Daca iti place sa crezi ca toti clientii traiesc intr-un iglu, rupti de civilizatie si de tv si ca nu vad cum a ajuns calupul publicitar in Romania, go ahead.
Eu prefer sa cred ca nu toata lumea traieste in basmul cu hainele noi ale imparatului si ca mai sunt clienti in tara asta care apreciaza onestitatea si curajul unui om de creatie de a emite in public o opinie despre starea reala a industriei.
Intr-adevar, nu imi place tot ce fac. Dar nu pot sa spun ca e naspa publicitatea. De ce as lucra in publicitate daca ar fi asa? Daca din x aduri sunt multumit si incantat de o parte din ele, that's fine with me. Ideea e sa make the best of it.
Mi-a placut ce a scris Dl Botan: hai sa nu ne mai plangem, ci sa incercam mai mult /sa ne rupem creierii/ sa transpiram putin. That's it.
Eu ca si creativ am nevoie de incurajari de la CD si in niciun caz nu am sa dau tot ce am mai bun daca il vad obosit/fara chef de lupta.
Ok, sa zicem ca e naspa. Pai atunci industria ar trebui sa vrea mai mult si sa arate asta. Nu cred ca sunt constructive atitudini de genul: nu mai sunt chefuri cum erau/ nu putem face nimic, etc.
In fine, poate ca nu vad eu cum trebuie lucrurile...
in rest da, publicitatea romaneasca duce o mare lipsa de coaie, ca sa zic asa.
iti recomand textele lui Adrian Botan si Stefan Chiritescu pe aceeasi tema - e posibil ca din ele sa iti dai seama ca nu ar fi exclus sa faci parte din problema... stiu, cu totii avem rate la banca si e greu sa iti depui demisia, in contextul asta, pe baza unui argument asa de fragil cum este costientizarea propriei neputite (incompetente?) dar poate ca macar o sa stai sa te gandesti mai multe clipe data viitoare cand iti solicita iqads un interviu sau cand decizi sa te cobori sa raspunzi unui comentator si sa dai o lectiei tuturor celor care mai intra intamplator pe acest website, si o sa spui 'pass'
spor la treaba!
@Ana Militaru: am incredere in inteligenta ta, asa incat sunt convins ca ai inteles ce a vrut sa spuna shortafella... poate o sa vrei sa te mai gandesti si tu inca o clipa atunci cand o sa te arunci in 'cheering up-uri' care te fac sa dai prost ca 'jurnalist'... nu de alta, dar nu cred ca ai oricum sanse sa apari in vreo stenograma prea curand : )
problema mai mare este ca nu cunosc campanii remarcabile facute de tine nici in calitate de simplu creativ, nici in calitate de director de creatie (stiu despre 'dosarele istoriei' si parca ar mai fi un proiect 'neconventional' cu nominalizare la portoroz sau ceva de nivelul asta, dar sper sa nu ne scoti ochii cu lucrari de calitatea asta pentru ca o sa para ridicol)...
cu toate astea esti director de creatie de cativa ani buni in mai multe agentii... asta ne spune ceva despre criteriile de performanta/competenta in baza carora sunt numiti si tinuti in pozitie directorii de creatie din agentiile romanesti care produc ce vedem in calupul publicitar
este bine ca ai un psihic puternic si-i poti raspunde sarcastic lui shortafella ca o sa supravietuiesti desi el si-a pierdut increderea in tine - dar asta este bine doar pentru linistea ta personala... eu cred ca pentru buna performanta a unei industri si in special pentru performanta companiei in care lucreaza un manager important nu e deloc bine ca acel manager a pierdut increderea unui posibil recrut posibil bun (cu atat mai mult in conditiile in care managerii agentiilor se plang ca nu au o oferta buna dpdv resurse umane tinere)
spui ca publicitatea nu mai este aceeasi si nu o sa mai fie. de unde ai scos verdictul asta? daca ma uit la lucrarile premiate la cannes (facand abstractie de ghost-uri) vad campanii incredibil de interesante
mai spui ca TV-ul e mort? de unde ai scos si asta? la ce te referi cand spui TV?... te referi la publicitate filmata?... ei bine draga dinozaure, imi face placere sa te anunt ca ea supravietuieste cu mare succes, iar drept dovada iti pot recomanda un mic studiu al campaniei Old Spice (sper sa iti placa) in care e vorba de cateva sute de reclame filmate, difuzate pe youtube si comunicate printr-un mix de presa in centrul caruia sta internetul dar care include si canale TV
in rest, asta e, facem si noi ce putem. multumim pentru lectii, sa ne trimiti factura pe consultanta :)
@ ana: nu e tatal meu. nu ne cunoastem. daca stiam ca o sa am parte de "ajutoare" imi tineam degetele acasa.
Ai dreptate in absolut tot ce ai scris. Bravo, mi-ai aratat tu!
Acum hai sa-l ascultam pe Leu Brunett.
Predu
PS: "industri" se scrie cu 2i
Ana Militaru, asa cum banuiam, constat ca puterea ta de intelegere si codurile morale care te ghideaza nu cuprind situatii in care unii oameni sunt in acord sau dezacord intr-o idee (/ enunt / principiu) si coalizeaza sau combat in jurul ei fara sa aiba un interes personal imediat, o legatura de familie/gashca sau fara sa aiba o dusmanie personala. Apropo, tu esti amanta lui Adrian Preda (ma pretez la gluma asta proasta de teama ca nu ai inteles ce am spus mai sus).
Shortafella, a spune cuiva ca e pitic sau chel e o jignire, a-l suspecta de incompetenta nu e o jignire. (& @ Predatorul44) In schimb sa acuzi pe cineva ca actioneaza ca un 'troll' atunci cand pune mai ferm niste probleme e posibil sa se incadreze drept jignire, dar nu sunt asa de sensibil.
Predatorul44, urmez indemnul lui Leo Brunett zi de zi, de aici mi se trage si virulenta; ca sa se obtina si un rezultat pozitiv din efortul asta am nevoie de decidenti competenti, energici si cu bune intentii. Scuze pentru alte greseli gramaticale.