Despre Ad'Or 2004 cu Jack Neary

Interviu cu Jack Neary, presedintele juriului Ad'Or 2004 si dir. de creatie BBDO Toronto

IQads: Ce parere v-au facut reclamele romanesti prezente la acest festival?

Jack Neary : Am fost foarte impresionat de standardele fixate de publicitatea romaneasca. Am vazut cateva care ieseau in evidenta de la distanta. Avand in vedere numarul mare de categorii, pot spune ca fost destul de usor sa stabilim castigatorul fiecaruia.

Pana sa vin aici, nu stiam nimic despre publicitatea romaneasca si am fost placut surpins ca lucrarile erau asa de bune. Nu am avut idei preconcepute. Nu ma asteptam sa fie in nici un fel, nici prea grozave, nici prea slabe. Eram chiar curios sa vad cum arata. Si am fost incantat sa observ ca erau chiar bune. Mi-ar fi placut ca unele dintre ele sa fi fost facute de noi, in Canada. Chiar mi-a parut rau ca pe unele nu le-am creat noi. Stateam si ma gandeam "Mie de ce nu mi-a trecut asa ceva prin cap?".

IQads: Standardele pentru publicitatea TV si pentru cea de presa sunt la aceeasi inaltime?

Jack Neary : Nu chiar. Pentru presa, lucrarile bune au fost mai usor de identificat, se inaltau evident peste nivelul celorlalte. Cred ca nivelul celor mai bune lucrari de presa era foarte ridicat, era o distanta considerabila fata de restul. In ceea ce priveste spoturile TV, mi s-a parut ca stacheta majoritatii reclamelor era mai jos decat in presa scrisa.
Pentru TV, majoritatea lucrarilor erau bunicele si totusi, a fost mai greu sa alegem pentru ca ramaneau deasupra 7 sau 8 lucrari din care trebuia aleasa una singura. Si toate 8 erau foarte bune.
In presa scrisa cele mai bune s-au vazut imediat, pentru televiziune, a fost greu sa ne decidem. Cu toate acestea, mi s-a parut ca standardul pentru printuri e mai ridicat decat pentru televiziune.

IQads: S-au ridicat multe voci care sa conteste legitimitatea unor lucrari la acest festival. Este vorba despre ghost-uri, reclame create special pentru aceste eveniment. Ati intampinat probleme cu acestea?

Jack Neary : Pe noi nu ne-a ingrijorat problema asta. Intr-adevar, am auzit vorbindu-se de ele, dar nu am stiut care dintre ele sunt. Noi ne-am uitat la toate cu aceiasi ochi. Nu am remarcat nici una despre care sa gandesc ca s-ar putea sa nu aiba un client real, sa nu fi fost difuzata sau sa nu fi aparut in presa pana atunci. Nu.

Pentru noi, toate erau veridice. De altfel, comisia a evaluat inainte toate lucrarile si a elimiat lucrarile cu probleme, ghost-urile, cel putin asa ni s-a spus. Asadar, noi am presupus ca tot ceea ce am vazut a fost autentic si legitim. Nu ne-a preocupat deloc acest aspect, am judecat lucrarile asa cum le-am vazut. La sfarsitul zilei, eram multumiti ca lucrarile pe care le-am premiat erau, intr-adevar, cele mai bune.

IQads: Credeti ca agentiile romanesti se ridica la nivelul celor internationale?

Jack Neary : Da, cu siguranta. Am vazut lucrari care puteau sa intre pe piata internationala cu mare usurinta. Erau la fel de bune ca oricare altele din tarile cu traditie. Nu vad de ce talentul romanesc nu ar putea crea lucrari pe care sa le exporte, atata timp cat respecta limba, diferitele culturi si specificul pietelor. Ar fi apreciate si ar rula cu succes. Sigur ca da. As spune ca pentru o industrie care are 12 ani, e mult mai matura decat altele care au cateva decenii.

IQads: Imi puteti numi cateva lucrari v-au placut in mod desosebit?

Jack Neary : O, dar au fost destul de multe. Imi aduc aminte de reclamele pentru Muzeul Stiintelor Naturale Antipa, pentru ziarul Academia Catavencu. Cele de la Pagini Aurii au iesit in evidenta. Foarte interesant a fost printul de la Guinness, cel cu "Think pozitive", pentru Prigat, cu copiii care stateau pe umerii parintilor, asta mi s-a parut foarte amuzanta.

Cea de MTV, "Made in Romania", de la Ciuc, de la Unirea. Aici se vedea foarte bine specificul local, era o reflectare foarte buna a propriei culturi. .. sa vad daca mai imi aduc aminte, erau foare multe categorii.

Mi-a placut calendarul de la Alpha Bank. In general bancile sunt foarte conservatoare, cred ca asa sunt si cele de la voi. Si tocmai de aceea era atat de interesant, pentru ca arata ce se va arata in viitor. De exemplu, ca Marea Britanie va fi republica. Era altceva, si totusi le aratau clientilor ca le pasa de viitorul lor. Web-site-ul lui Basescu era iarasi deosebit. La noi, nici un politician nu ar fi facut asa ceva, cu siguranta.

IQads: Ati spus ca erau multe categorii. Vi s-a parut un lucru deranjant?

Jack Neary : Erau tot felul de categorii colaterale, cred ca in total erau cam 45. Da, totusi erau prea multe. La unele, aveam doar doua nominalizari. De altfel, ar putea fi stabilite categorile in functie de medii- pentru televiziune, pentru outdoor, pentru presa. E doar o sugestie. Dar astea se invata, e doar al patrulea an, totusi. Sunt sigur ca va fi tot mai bine cu fiecare an.

IQads: Ce imi puteti spune despre organizarea festivalului? Din afara, au parut a fi probleme, unii dintre membrii juriului s-au imbolnavit, seminariile au avut oarece probleme tehnice..

Jack Neary : Din interior, noi nu am vazut problemele acestea. Noi am avut tot ce ne-a trebuit , nu am dus lipsa de nimic. Intotdeauna cand are loc un eveniment atat de important, se creaza haos, nu doar in Romania, ci peste tot. A fost multa munca ce trebuia dusa la bun sfarsit intr-un timp scurt. Nu stiu cum s-a vazut din afara, mie nu mi s-au adus la cunostinta probleme mari ale organizarii.

IQads: Ati vazut o multime de reclame romanesti cu ocazia jurizarii acestui concurs. Ati putut identifica anumite caracteristici ale publicitatii romanesti?

Jack Neary : Da, am vazut aproximativ 400 de reclame. Si ceea ce mi s-a parut ca se regasea cel mai des era specificul local. Se adreseaza oamenilor adevarati, celor din orasele mici, nu doar celor sofisticati, din orasele mari.

Publicitatea romaneasca se adreseaza oamenilor de rand, celor care isi descanta masina. Din acest punct de vedere, mi-a placut mult reclama la "Unirea"- oamenii de acolo sunt exact publicul lor tinta, cei care vor sa cumpere se recunosc in ea. La fel, mi-a placut si reclama pentru Ciuc. Au o aroma placuta de realitate, de oameni adevarati.

Nu stiu daca asta e o caracteristica a publicitatii romanesti, si alte tari pot sa faca acelasi lucru pentru pietele lor nationale, dar acestea pareau facute anume pentru Romania. Nu am vazut nici una filmata in Hawaii sau in desert sau altundeva , intr-un loc nefamiliar romanilor. Poate din cauza bugetului. Dar mi s-a parut totusi a fi un lucru bun. Nu incercau sa fie New-York-ezi, nici asiatici, nici nimic altceva...

IQads: Dar daca ar fi folosit un cadru prea occidental sau prea exotic, oamenii ar fi simtit ca reclama nu li se adreseaza, ca produsul nu este pentru ei....

Jack Neary : Depinde cat de relevant este cadrul pentru produs. Daca vinzi placinta hawaiana, atunci ai putea sa arati Hawaii. Dar asta, numai daca e relevant pentru produs. Dar, daca vrei sa vinzi o bere locala, ar trebui sa vorbesti pe limba lor. Si, intr-adevar, asta am si vazut ca se face aici, in Romania.

Nu stiu ce as mai putea spune ca este o caracteristica specifica publicitatii romanesti. A.. si umorul...Erau reclame pline de umor si cateva idei puternice, provocatoare...Este asta ceva tipic Romaniei? Nu stiu, dar erau foarte bune.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related