Poti privi Golden Drum-ul acum, la incheierea editiei 2005, din foarte multe perspective. Eu insa am refuzat sa merg in calitate de jurnalist, si am ales sa merg in calitatea mea de practician. Pentru mine, consecinta extrema a acestei optiuni este ca a trebuit sa platesc taxa de festival de 670 de euro (cam piperata dupa parerea mea si a grupului de prieteni in compania carora am stat in majoritatea timpului). Pentru voi, consecinta extrema e ca n-o sa aflati din acest articol o insiruire de premii luate de agentiile romanesti, nici ce se vorbea la o bere, nici care au fost cele mai tari petreceri de la fata locului si nici macar ce a spus Lucian Georgescu la microfon in mijlocul petrecerii romanesti, intr-un deplin acces de sinceritate fata de co-nationalii sai.
O sa va impartasesc insa alte consecinte extreme. Prima dintre ele si cea mai importanta consecinta extrema a acestui festival e ca s-a ajuns sa se castige premii in proportie de 90% cu lucrari care merg pe formula « consecintei extreme ». Bei suc care iti da energie ? Consecinta extrema e ca mingea pe care o arunci sare la sute de metri de tarm, sau poti sari 20 de metri in inaltime pe o saltea elastica. Mancarea de caini e foarte buna ? Consecinta extrema e ca toate animalele isi doresc sa fie caini, ca sa se poata infrupta din delicioasa mancare. Bei lapte ce contine calciu, ce iti fortifica oasele ? Consecinta extrema e ca pana si paharul in care a fost laptele se rostogoleste pe scari si nu se sparge. Bautura energizanta iti da foarte multa energie ? Consecinta extrema e ca pana si frigiderul in care e bautura continua sa lumineze, desi e scos din priza. Iti place cultura MTV ? Consecinta extrema e ca iti schimbi stilul de viata, iar porcul pe care il cumparasei sa-l mananci de Craciun moare de batranete, inconjurat de dragostea stapanului. Asculti filme povestite de altii in loc sa ai propriul televizor ? Consecinta extrema e ca il confunzi pe popa cu Batman.
Toate aceste exemple sunt din lucrari romanesti care au fost inscrise, short-listate si/sau au primit premii. De ce merg toate pe aceasta formula ? Fiindca daca iti doresti premii, trebuie sa mergi pe « consecinta extrema », bine executata creativ, daca se poate intr-un mod cat mai surprinzator si care sa socheze. Se pare ca intr-un mod ciudat, toate juriile din lume s-au inteles mutual ca asta reprezinta etalonul pentru « creativitate ». Evident, spot-ul sau print-ul nu e recomandabil sa contina cuvinte, ci doar produsul care sa explice prin el insusi comportamentul ciudat al protagonistilor.
Dar sa dam exemple si de la altii care au luat premii importante in acest festival pe aceleasi consecinte extreme, ca sa nu ramana cumva impresia ca numai romanii au mers pe aceasta formula. Bei bere cu continut ridicat de alcool? Consecinta extrema e ca se imbata pana si Superman si incepe sa dea cu capul in stalpi. Porti bijuterii de calitate ? Consecinta extrema e ca mana care nu poarta bijuteriile vrea sa o raneasca pe cea care le poarta, din gelozie. Etc, etc, etc, etc, etc.
Intr-una din zile s-au difuzat si spot-uri din America de Sud. Erau altceva. Cu totul si cu totul altceva. Erau spot-uri care te faceau cateodata sa-ti mijeasca o lacrima in coltul ochilor de emotie sau macar de admiratie profesionala pentru ce pot sa faca altii. Erau spot-uri care sapau mult mai adanc in produs, in viata consumatorului, in relatia cu produsul, care creau o legatura puternica intre un brand si consumator. De ce nu acesta este etalonul pentru creativitate in Europa, n-as putea sa spun. De ce niste jurii si niste creativi considera o o treaba atat de simpla si de matematica aproape cum este aceea a unei lucrari care merge pe « consecinta extrema » este « creativa », in timp ce alte spot-uri care nu merg pe formule trec neremarcate? Poate pentru ca inteleg rapid si usor o « consecinta extrema » si li se pare cool, in timp ce pentru altele ar trebui sa gandeasca, sa simta, sa fie oameni si nu directori de creatie ?
Una peste alta, daca va doriti premii de creativitate, trebuie sa faceti « consecinte extreme », ca sa aveti sanse sa castigati. Daca va doriti sa faceti lucrari care sa miste mintea si inima oamenilor, e bine sa uitati de formule si sa cautati in alte zone de adancime ale fiintei umane. Fiindca totul e matematic pe lumea asta, mai putin emotiile. Nu poti matematiza dragostea, ura, invidia, frustrarea, durerea. Daca ar fi asa, calculatoarele ar fi castigat de mult premii la Cannes in lupta cu oamenii. Poate ca Bill Gates o sa si ofere agentiilor un astfel de soft si o sa faca o avere cu el. Lucrul nu e lipsit de precedente, insa exista si deosebiri. Invins de un calculator, cel mai bun sahist al lumii a replicat unui jurnalist : « E adevarat ca m-a batut, dar el nu se poate bucura ! ».
In incheiere, as dori sa felicit colegii de la Leo Burnett pentru titlul de « Agentia Anului », precum si pe cei de la McCann Erickson care au luat premii importante si s-au « batut » cu cei de la Leo Burnett pentru castigarea acestui titlu. O prestatie frumoasa au facut si colegii de la GMP, Cohn& Jansen si NextCap care au obtinut premii si/sau short-listari. Felicitari Romania, « the rising star of the Europe » !
Evident, nici macar acest lucru nu e lipsit de consecinte extreme. Una dintre ele e ca agentiile straine au inceput sa faca oferte de angajare creativilor romani, una dintre ele facuta chiar in public, in timpul festivitatii de premiere.
Numai consecinte extreme la Portoroz-ul asta...