[ADOR 2010] Bogdan Naumovici: "Cei care au tras sa facem pluton, acum se chinuie sa supravietuiasca. Ar merita sa dea toti faliment."

Buzz cu Bogdan Naumovici (Creative Director, 23 Communication Ideas)

IQads: Ce impresie iti da gala ADOR despre publicitatea romaneasca?
Bogdan Naumovici: E aproape reprezentativ pentru ce vedem la televizor, pentru ce e pe piata si pentru ce agentii au inscris.

IQads: 23 de ce nu a inscris nimic?
Bogdan Naumovici: Pentru ca ADOR nu mai e o unealta de business.

IQads: De cand nu mai e?
Bogdan Naumovici: De cand clientii nu mai cred in ADOR, in premiile de creativitate ca driver de business.

IQads: E bine ca a fost juriul strain?
Bogdan Naumovici: Juriul strain – foarte bine, am sustinut tot timpul asta. Daca erau romani, dadeau premii pe prietenii. La primul ADOR pe care l-am pierdut la un punct am luptat sa fie juriul strain. Presedintele juriului era Worldwide Creative Director la Leo Burnett de la vremea respectiva, respectiv Michael Conrad, si l-am pierdut la numai un punct. Ar fi fost simplu sa ne scoata castigatori. Asta, pentru cineva obiectiv inseamna ca juriul strain are atat competente, cat si obiectivitate.

IQads: Bugetul de media e un bun criteriu de acordare a punctelor pentru titlul de Agentia Anului?
Bogdan Naumovici: N-am habar. N-am nimic de a face cu criteriile astea, nici nu stiu cum s-a calculat, nu stiu criteriile, nu ma intereseaza. Nu stiu ponderea, dar in principiu e mai bine sa premiezi o campanie care s-a vazut in loc de una care nu s-a vazut. E un mod, cat de bun poate fi el, de a contracara ghosturile de festival. Nu stiu daca e perfect, e o varianta.

IQads: In general, ti se mai pare publicitatea romaneasca misto?
Bogdan Naumovici: Publicitatea pe care o fac eu, da. Uitat-te la Altex, la Nutline, la City Bingo. Incerc sa fac lucruri in care cred. In rest, mi se pare ca am ratat invatamintele pe care trebuia sa le tragem din perioada in care erau bani pe piata, cand brandurile care aveau publicitate creativa castigau premii si isi cresteau cota de piata. Mi se pare ca efortul multor agentii de a boicota ierarhiile isi arata roadele acum. Nu mai exista ierarhii, nu ne-am folosit perioada in care erau bani pe piata ca sa educam consumatorul si clientul, ne-a placut in pluton, ne-a placut sa tragem jos, in noroi, pe toata lumea si atunci noroi vedem la televizor.

IQads: Crezi ca se va intampla ceva ca sa se schimbe lucrurile? Nu e nimic de facut?
Bogdan Naumovici: Ba da, in continuare, cine vrea sa-si faca treaba bine, o s-o faca bine. Dar la nivel de industrie, de miscare, nu se va intampla nimic. Si e foarte bine, eu sper sa dea faliment foarte multe agentii. Cand spuneam asta in 2001, urla lumea. Ei bine, imi pare rau ca, in criza, n-au dat suficient de multi faliment. Merita sa dea faliment multe agentii.

IQads: Si in momentul ala o sa se revigoreze publicitatea romaneasca? O sa redevina misto?
Bogdan Naumovici: Nu. Daca ma intrebi daca va mai fi creativa si simpatica, nu, a murit. E un tren pe care l-am pierdut. L-am avut in gara la noi. La vremea respectiva am pledat mult pentru el. Atunci trebuiau educati consumatorii si clientii, cand aveam bani, cand nu conta daca riscai, daca pierdeai. Faceai o campanie indrazneata, dar proasta, clientul nu mai crestea cu 30%, crestea cu 26%. Incercai, poate greseai, dar invatai. Scriam editoriale si dadeam interviuri la vremea respectiva: “acum e momentul sa educam consumatorul si clientul”.

Acum nu mai suntem in pozitia aia. Acum toate companiile multinationale, care au bugetele mari, fac researchuri la orice, se feresc, toata lumea joaca safe, s-a pierdut trenul ala. Toti oamenii din reteaua Leo Burnett care veneau in Romania, in anii aia, imi spuneau „Sunteti in Nirvana publicitatii. Incercati, incercati, e foarte misto. N-o sa se repete chestia asta pentru ca vor interveni departamentele de purchasing, de achizitii, decizia nu va mai fi la marketing, ci la niste contabili samd”. Am spus toate astea de o mie de ori. N-a auzit nimeni. Sa fie sanatosi. Eu o sa fac in continuare publicitate cum imi place s-o fac, pe banii pe care imi place s-o fac.

IQads: Deci nu vezi o iesire din criza creativa.
Bogdan Naumovici: Nu cred ca exista iesire.

IQads: Deci publicitatea nu va mai conta niciodata.
Bogdan Naumovici: E gresit sa te astepti sa conteze. Am avut ocazia sa facem publicitate altfel decat tarile din jurul nostru, am ratat-o la nivel de industrie si ne ducem acolo. Cei care au tras foarte tare sa facem pluton, acum dau oameni afara, se chinuie sa plateasca salarii, sa supravietuiasca. Ar merita sa dea toti faliment.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Sectiune


Comentarii

anton mihai
acum 14 ani
"IQads: 23 de ce nu a inscris nimic?

Bogdan Naumovici: Pentru ca ADOR nu mai e o unealta de business.

IQads: De cand nu mai e?

Bogdan Naumovici: De cand clientii nu mai cred in ADOR, in premiile de creativitate ca driver de business."

Cu respectul meu neschimbat fata de Bogdan si ce face, nu cred ca e asa. Clientii pe care ii cunosc eu, mici comparati cu multinationalele atat de mult vanate, functioneaza pe creativitate pura. Si din lipsa bugetelor dar mai ales din dorinta de "a face plici". Stiu insa ca e mai greu sa arati creativtatei pe 1 € plus TVA decat pe 10.000 € plus TVA. Iar faptul ca si-au taiat bugetele e doar motiv de bucurie, ptr mine cel putin. Adica? Degeaba ai SUV daca nu ai bani de benzina si ai uitat sa iti cumperi niste pantofi rezistenti la mersul pe jos.

Cat despre ADOR, ADPRINT, CANNES, etc cred ca sunt aur curat. E ca si cum iti da email clientul cum ca ii place la nebunie ce ai livrat sau cum dupa ce ai produs materialele si le-a vazut te cauta sa te plateasca. Doar ca la scara mai mare. Deci e foarte frumos!

Finalmente acum o sa avem alte repere.

Noroc Bogdan

x x
acum 14 ani

Apoi, te declari dezamagit de industrie!? Pai, Bogdan Naumovici, industria este in buna masura condusa de oameni formati si promovati in Leo Burnett sub conducerea ta. Realizezi ca in momentul asta vreo 4-5 din agentiile importante au directori de creatie formati in Leo Burnett? La care se adauga tot felul de experti, strategi, lideri de opinie publicitara si blogeri in acelasi timp, formati tot in Leo Burnett? Oameni validati si ridicati pe tinichele din astea ce se castiga la Ad'or. Oameni care nu inteleg mare lucru dincolo de niste retete simpliste pentru castigat premii de duzina, n-au mers vreodata cu o 'rata' si nu au facut vreodata naveta cu un personal ca sa aiba vreo idee despre cum se vorbeste cu oamenii (dupa cum te exprimai intr-o alta cuvantare mai veche). Oameni total necunoscuti (prin prizma lucrarilor lor) publicului care se uita la televizor.

Pai sunt curios cum te astepti sa arate oamenii angajati si campaniile aprobate de catre cei de mai sus... pe care mai ai si indecenta sa-i numesti "maimute" intr-o alta alta cuvantare... ar fi mai de bun simt sa-i recunosti drept copii de suflet... iar piata de acum ar fi rezonabil sa ti-o asumi ca pe ceva ce in buna masura ai creat personal...

Sa fii sanatos!

x x
acum 14 ani

Nimic nou de la Bogdan Naumovici. Aceeasi pozitie ipocrita ca in 2007 cand critica vehement Golden Drum, la care a raspuns Serban Alexandrescu mai bine decat o sa reusesc eu acum (in link-urile de mai jos)

http://www.iqads.ro/a_7740

http://www.iqads.ro/a_7694

Draga Bogdan Naumovici, eu sunt un om care lucreaza prin departamente de creatie de mai multa vreme, jobul meu e trist de cativa ani si te consider drept unul din marii vinovati pentru felul in care arata lucrurile acum in publicitate.

Cand ti-ai propus sa castigi Agentia Anului la Ad'or timp de 50 de ani la rand cred ca ai avut doar un obiectiv nu cred ca ai avut vreun vis. Ai dat startul si ai intretinut apoi o lupta prin orice mijloace pentru un titlu formal; cred ca esti sincer doar cand spui ca a fost "o unealta de business" dar cred ca te exprimi incomplet, iar complet ar fi sa spui "o unealta de business pe termen scurt".

Mie mi se pare lipsit de bun simt sa vorbesti despre "ghost-uri" cand ai facut, inscris lucrari si castigat premii cu campanii pentru muzee, pet shop-uri, agentii de turism de la coltul strazii, restaurante cu o singura unitate. Chiar... nu ti-e jena?

ookkklll ooollljjj
acum 14 ani
Cand o sa aveti un sfert din realizarile lui Bogdan Naumovici, atunci sa vorbiti. Pana atunci, LINISTE!

ewfwe dsfsdf
acum 14 ani
mie mi se pare ca toti astia ca tine, care se tot leaga de naumovici, chiar si dupa atatia ani, aveti o problema.

de ce dracu e asa de greu sa intelegeti ca oamenii se schimba? mie mi se pare ca toti astia care se tot leaga de noul naumovici sunt ca aia care il injurau pe bob dylan cand a trecut la chitara electrica dupa ce canta doar la chitara rece si muzicutza, dar a facut muzica buna si dupa. ce naiba e asa de greu de acceptat ca un om se schimba in timp? stiu sigur ca la naumovici totul e autentic, nu are nici un plan ascuns, pur si simplu azi nu mai crede in premii, in glorie, in ghosturi. s-a schimbat.

toti astia care il injurati azi sunteit genul de creiere inghetate care nu pot accepta o schimbare. nu stiti cum sa o gestionati. va lasa perplecsi si nu mai aveti alta reactie decat injuratura, furia si frustrarea. va scapa ceva si nu stiti ce. e foarte simplu. oamenii se schimba. mare cacat. accepta asta si chill un pic, ca prea te-ai incins.

x x
acum 14 ani

un argument bun, apreciez : )

dar mie imi place ultima strofa din "Masters Of War" cel putin la fel de mult ca refrenul de la "Like A Rolling Stone"



Branded


Related