(n.r. Ema a fost Creative Director la Graffiti BBDO timp de 3 ani, pana in decembrie 2009, cand Mihai Gongu a preluat aceasta functie. In octombrie 2009, Graffiti a castigat la ADOR titlul Agentia Anului.)
"ADOR 2010, noaptea bricegelor tocite: putine agentii in competitie, putine inscrieri, si din alea, optezeci la suta trash, ce ar fi trebuit sa aiba o viata tot atat de lunga cat drumul directorului de creatie pana la shredder-ul departamentului, juriul virtual si ghosturi norocoase in gradina celuilalt". Asta e, cred, impresia formata de perdanti, si poate de unii neparticipanti care isi gasesc posterior si mai multe motive de validare a deciziei de a nu fi participat.
Ce vad eu insa, e creativitate monetizata, care e premiata intr-o competitie nationala de creativitate. Putina, dar existenta. Cu paloare de meetinguri lungi si fara snackuri, dar in viata. E creativitate care construieste sens, care a adus valoare unor branduri, care a ajutat niste businessuri cu digits mai mici sau mai mari (asta ne-a spus deja Effie in unele cazuri si ne va spune in altele).
Servus, Doncafe, Bergenbier, Nissan, Lenor, Orange, Ajax si „Salvati Delta“ sunt castigatorii ADORului 2010. Branduri care folosesc in mod real creativitatea ca sa se diferentieze, mai ales acum cand toti murim de frica, cand toti vrem sa fim la fel, crezand prosteste ca in pluton se moare mai greu. Iar in spatele acestor branduri, vad agentii care in vremuri de criza nu si-au comodizat chiar de tot produsul creativ, vad parteneriate intre agentii si clienti inca productive, vad directori de marketing carora criza nu le-a topit de tot viziunea si mai ales curajul. Asta e ce vad eu la ADOR 2010. Etica scotand capul si un pic de umar. Vad creativitate reala, din viata, de la televizor, de pe strada pe scena la ADOR. Vad ce am vazut anul asta la ADC Germania si Club de Creativos Spania: work real premiat.
Din experienta mea scunda de jurat in doar patru jurii internationale de creativitate (New York Festival 2007, Golden Drum 2007, Cresta Awards, 2008 si ADC Europe 2010), constat ca mama criza a adus multi leaderi creativi cu picioarele pe pamant. Jurii virtuale sau off-line nu mai aspira asa de usor ad-urile in-vitro. Criza aduce jocul premiilor de creativitate mai aproape exercitiul realitatii (a scris cineva, tot aici pe IQads, despre tristetea facatorului de ghosturi care savurand libertatea de a nu-si trece workul printr-un proces decizional cu clientul, despre care stim cu totii ca-i mult mai dificil decat facerea unei idei, nu ia nici macar un shortlist).
Si mai vad ceva: o organizatie curajoasa care isi traieste dimensiunea civica. Millenium. Cu profituri care de multe ori sunt doar interogatii, cred, Millenium inca pompeaza la suflul industriei, organizand ADOR, Gala Societatii Civile, AdPrint si Scoala de creatie ADC*RO. I-as da un premiu de creativitate lui Andrei Bortun care nu stiu cum l-a motivat totusi pe unul ca Pietro Maestri sa-si faca timp sa valideze creativitatea romaneasca. Iar faptul ca Maestri si alti jurati n-au ajuns la Bucuresti, mi se pare o intamplare din cele de bun augur, care te scutesc de un penibil total si national. Imaginati-va, e ca si cum intr-un an literar prost, ne-am supara pe John Coetzee ca nu a venit personal la Bucuresti, sa ne explice de ce prefera constructia personajelor Rodicai Ojog Brasoveanu si nu premiaza didactica a lui Mircea Santimbreanu, ci a facut-o intr-o scrisoare.
Ma gandesc ca cei care au motive de optimism ar trebui sa si-l cultive si sa-l raspandeasca, iar celor care nu au, le-ar prinde bine un program de gimnastica a simtului realitatii.
Comentarii