Festivalurile de creatie sunt de doua feluri: cele cu jurizare exclusiv online si cele cu jurizare live (precedata eventual de o preselectie online).
Alegerea mea de director de creatie e sa nu trimit niciodata work la cele din prima categorie.
Pentru ca nicio decizie importanta, in meseria asta, nu se ia stand singur in fata unui ecran de laptop.
Creatia se gandeste intr-o dezbatere. Idee de echipa de creatie (copywriter - art director) a aparut acum aproape 50 de ani pentru ca doua creiere in dialog produc work mai bun decat suma lor.
Clientii discuta workul cu agentia intr-o dezbatere.
Workul se produce cu o dezbatere continua intre un regizor, sau fotograf si echipa de creatie si client.
Juriul trebuie sa dezbata un work. Pentru ca asa e normal.
Intr-un juriu live, in care oamenii discuta intre ei, in loc sa dea click pe un buton, izolati, e mai probabil ca un ad JWT Cairo de acum patru ani sa fie stiut macar de un jurat si impartasit cu ceilalti si astfel sa nu mai primeasca premiu un work romanesc identic.
Un juriu live isi poate comunica criteriile dupa care a premiat, atat pe scena, cat si la petrecerea de dupa, la o bere.
Si te face sa intelegi pe ce dai banii cand inscrii o lucrare.
Juriu live au Cannes, Eurobest, D&AD, Effie, Goldendrum si toate editiile ADOR de pana acum.
Festivalul ADOR de anul acesta a avut juriu live doar intr-o prostioara care se cheama regulament.
Acea chestie contractuala intre agentiile care trimit work si mai important, fee-ul de participare pentru fiecare lucrare si organizatori.
(“Cap. V Art.24. Jurizarea offline: toti membrii juriului se intalnesc in Bucuresti, in timpul festivalului, pentru a evalua lucrarile din shortlist-ul rezultat in urma primei etape de jurizare si a stabili toti castigatorii.”)
In realitate, in Bucuresti nu a calcat nimeni din juriu.
Si organizatorii nu au spus asta nici macar pe blog.
Daca o agentie nu respecta regulamentul si inscrie, sa presupunem, o lucrare intr-o forma modificata, iar acea lucrare ia un trofeu, trofeul e retras.
Asa s-a intamplat la AdPrint acum cativa ani.
Daca insa organizatorul nu respecta regulamentul, nu ar fi echitabil ca partenerul de contract, agentia, sa isi poata retrage banii bagati?
In 2009, ADOR a devenit Noul ADOR tocmai pentru a aduce cat mai multe agentii in joc. Cu reguli noi si clare.
Acum, in 2010, cand vad ca regulile jocului se schimba in timpul jocului si fara vreun preaviz, ma intreb ce reactie vor avea agentiile in 2011.
Comentarii