O confruntare intre Roger Federer si Rafael Nadal in tenis este echivalenta cu o confruntare in fotbal intre Real Madrid si Barcelona. Cei doi jucatori de tenis au dominat tenisul profesionist in ultimii sase ani si se pare ca va mai trece mult timp pana li se vor gasi alti doi inlocuitori. Federer a fost liderul mondial timp de patru ani si jumatate, iar Nadal parea sa fie eternul numar doi, totul pana cand Rafa a reusit sa isi adapteze jocul pe toate suprafetele si a inceput sa il conduca pe Roger in intalnirile directe cu 14 la 7.
Despre Roger
Constanta, stilul elegant, talentul, performanta sunt cateva dintre valorile pe care Roger Federer le promoveaza pe terenul de tenis si in afara lui, iar companiile din intreaga lume nu au ramas indiferente la acest fenomen. Se pare ca succesul lui Federer impune anumite reguli daca esti o companie si vrei ca elvetianul sa fie ambasador al produselor tale. In ultima perioada, contractele incheiate de Federer sunt valabile zece ani, iar sponsorizarea se incadreaza intre 2 si 5 milioane $ pe an, daca detii o companie cu interese de promovare locale sau 10 milioane $ pe an, daca esti o firma globala.
Printre primii sponsori atrasi de imaginea fara cusur a elvetianului regasim compania de echipament sportiv Wilson (pentru care Federer a devenit ambasador pe viata) si compania de ceasuri elvetiana Maurice Lacroix. In 2004, cea din urma a incheiat un contract de cinci ani cu sportivul, insa contractul a fost reziliat doi ani mai tarziu pentru ca Federer a semnat un nou contract de sponsorizare cu o alta companie elvetiana de ceasuri, Rolex. Contractul cu Rolex a inceput in 2006, are o durata de zece ani, iar suma primita de Roger in fiecare an este de 1,5 milioane $.
Nu cred ca mira pe cineva faptul ca sase din cei zece sponsori ai lui Federer au origini elvetiene, sa ii enumeram: Credit Suisse (domeniu: bancar, durata: 2009-2019, valoare contract: 20 milioane $), Nationale Suisse (domeniu: asigurari, semnat in 2009), NetJets (domeniu: companie privata de avioane), Jura (domeniu: producator de aparate pentru cafea, durata: zece ani, valoare contract: 16 milioane $, semnat in 2006), Lindt (domeniu: producator de ciocolata, durata: cinci ani, valoare contract: 7,5 milioane $, semnat in 2009).
“Fedex” este unul din cei trei ambasadori globali ai Gillette alaturi de Tiger Woods si fotbalistul Thierry Henry, incepand cu 2007. Gillette a anuntat ulterior ca avem in fata cea mai mare campanie de marketing sportiv din istorie si pentru a ne demonstra inca o data maretia jucatorului de tenis, compania de produse de barbierit a lansat la mijlocul lunii august un film viral care a depasit sase milioane de vizualizari pe Youtube. Viralul il prezinta pe Federer in culisele reclamei pentru Gillette Fusion Sensitive Skin intruchipat intr-un Wilhelm Tell modern. In locul arcului legendarului elvetian, Roger se foloseste de racheta sa pentru a dobori de pe capul unui producator o cutie dupa doua servicii fara defect, mai mult sau mai putin reale…
Din mai 2010, Federer a devenit ambasador global Mercedes ca urmare a succesului colaborarii dintre cele doua parti pentru campaniile din China incepute in 2008. Startul campaniei globale a fost marcat printr-o reclama foarte inspirata pentru Mercedes SLS AMG care a inregistrat pe contul de Facebook al elvetianului 10.000 de like-uri.
Contractul cu Nike este cel mai impresionant exemplu pentru o relatie sportiv-companie globala. Semnat in 2008 pentru zece ani de reprezentare la cel mai inalt nivel, intelegerea il face mai bogat pe Roger cu o suma cuprinsa intre 10 si 13 milioane $ pe an. De-a lungul fructuoasei cariere sportive, Federer a avut suportul celebrei companii in ceea ce priveste echipamentului promovat pe terenurile de tenis. Cel mai cunoscut exemplu este cel legat de echipamentul prin care Federer se diferentiaza de toti jucatorii de tenis la Wimbledon prin sacoul special croit pentru acest eveniment grandios de catre Nike.
Despre Rafa
Daca Federer a fost denumit “Robotul”, lui Nadal i se spune “Taurul spaniol” pentru munca, agresivitatea, tineretea si spiritul de lupta afisate in timpul partidelor de tenis, atribute care l-au detronat pe Roger din postura de lider mondial.
Este foarte interesanta metamorfoza spaniolului in ceea ce priveste parteneriatele pe care le-a incheiat de-a lungul carierei sale cu diferiti sponsori. La 13 ani beneficia pentru prima data de suportul celor de la Nike, la 15 ani filma prima sa reclama pentru o companie de biscuiti, Rosder, originara din Mallorca. Dupa trecerea la profesionisti, spaniolul a fost asaltat de companii spaniole, asa cum era si normal, dar si de L’oreal in 2007 pentru a promova samponul Elvive (Elseve in Romania) sau de Lanvin cu scopul de a atinge o audienta tanara pentru parfumul L’Homme Sport, editia 2009.
Printre spaniolii atrasi de imaginea lui Rafa regasim urmatoarele companii: Banesto (domeniu: bancar, durata: 2007-2011, valoare contract: neprecizata, rezultate: peste 300.000 de clienti au cumparat servicii promovate de Nadal), Mapfre (domeniu: asigurari, durata: 2009-2013), Time Force (domeniu: producator ceasuri, durata: 2006-2010), Cola Cao (domeniu: producator de ciocolata), Quely (domeniu: producator de biscuiti, incepand din ianuarie 2010), Insulele Baleare (domeniu: turism, incepand din 2006).
Ascensiunea spaniolului din ultimele sezoane sportive a incantat si mai mult partenerii traditionali: cu Babolat, furnizorul sau de rachete, a semnat un nou contract in 2007 pentru o perioada de zece ani, iar francezii au inregistrat o crestere de 30% pentru racheta lui Rafael dupa partida istorica de la Wimbledon din 2008 castigata in fata lui Federer. KIA l-a desemnat pe Rafa ambasador global in 2006, iar in 2008 intelegerea a fost extinsa pentru inca trei ani, urmand ca sportivul sa apara la diferite evenimente, in reclamele televizate si in print-urile companiei.
Nike reprezinta si in acest caz un factor important pentru imaginea lui Nadal, dar si pentru incasarile anuale din sponsorizari. Se zvoneste ca tenismenul castiga in fiecare an in urma acestei colaborari intre 3 si 5 milioane $ la care se adauga bonusuri de performanta in turnee.
Rafa a fost cunoscut publicului ca fiind un pusti fenomen care isi evidentiaza muschii purtand tricouri fara maneci si pantaloni “trei sferturi”. Odata cu trecerea de la adolescenta la o alta etapa din viata sa, Nadal a cautat sa isi schimbe look-ul. Echipamentul sau a devenit clasic, tricoul polo si pantalonii scurti din 2009 au inregistrat un numar mare de vanzari.
Dupa modelul Federer, Rafa a inceput in mai 2010 un parteneriat de un an impreuna cu creatorul elvetian de ceasuri de lux Richard Mille. Pe tot parcursul Grand Slam-ului de la Roland Garros castigat in acest an pentru a cincea oara, spaniolul a fost foarte atent sa scoata in evidenta modelul RM 027 Tourbillon primit cadou in urma parteneriatului cu Richard. Ceasul RM 027 costa 525.000$ si face parte dintr-o editie limita de 50 de bucati.
Duelul
Conform ultimului clasament Sports Illustrated dedicat celor mai bogati 20 atleti din afara SUA, Roger Federer a urcat pe locul 1 cu 62 milioane $ incasari din premii si sponsorizari (suma dubla fata de 2009). Rafa Nadal a urcat pe pozitia a noua fiind cu 27 milioane $ mai bogat in acest an. Aceste sume sunt cu adevarat uimitoare daca luam in considerare faptul ca doar un cuantum situat intre 10 si 15% din incasari reprezinta premiile castigate in urma participarii in turneele de tenis.
Momentan, Roger este victorios in acest duel in ceea ce priveste banii castigati intr-un an. Incasarile vin pe fondul unei scaderi de randament a elvetianului, ceea ce ne poate semnala faptul ca brandul elvetianului va putea fi valorificat cu usurinta si dupa retragerea din competitiile sportive.
Nadal a reusit sa stranga cu 7 milioane $ mai mult ca in 2009, o crestere nu atat de spectaculoasa, poate si din cauza accidentarii de acum cateva luni care l-a tinut departe de competitii.
Oricine poate observa ca Nadal isi schimba stilul sau cel putin isi cauta unul mult mai puternic. A trecut de la etapa in care facea reclama la Cola Cao la aparitii in videoclipuri alaturi de Shakira (v. Gipsy) afisand o imagine matura cu nuante de macho. Poarta ceasuri luxoase si isi flutura mai mult parul in reclame chiar daca se plange ca nu are timp de foarte multe aparitii alaturi de sponsori din cauza calendarului competitional incarcat.
Cred ca Nadal il poate depasi in maxim doi ani pe Federer la nivelul incasarilor din sponsorizari daca isi va extinde la randul sau suprematia in tenis si va continua promovarea noii sale imagini in afara terenului.
Voi ce ziceti? Roger sau Rafael?