- editorial aparut in ziarul publicat la a zecea aniversare GMP -
Nici nu ne dam seama cata putere avem prin ceea ce facem. Noi, cei din comunicare, in general. In special cei din Advertising.
Cum asa? Doar noi nu facem decat sa ne punem la bataie capacitatea de a convinge oamenii sa cumpere niste lucruri. Mai bune, mai slabe, mai scumpe, mai ieftine. Mai folositoare sau nu. Noi atat facem.
Numai ca, pe langa asta, povestile frumoase cu care ii gadilam pe oameni, povesti numite Branduri, reusesc sa faca mai mult decat sa vanda. Fie ca vrem sau nu, ne e imposibil sa ne oprim misiunea convingatoare, la doar a-l face pe om sa cumpere. Si trecem dincolo. In viata lui intima. Si ii bagam in minte tot felul de lucruri. Iar si iar si iar … si astfel incep intrebarile…
Suntem oare noi constienti de rolul deformator sau formator pe care ni-l exercitam cu ajutorul comunicarii de brand?
Ne dam seama ca aceste povesti frumoase numite branduri, mai ales intr-o epoca lipsita de modele, umplu acest gol? Ca ajung ca ele sa ne influenteze viata atat de mult?
Acestea sunt cateva intrebari pe care am inceput sa ni le punem in ultimii 2 ani. Si am inceput sa realizam cat de multa putere avem (la pachet cu multa responsabilitate).
Si ce mare ocazie de a face ceva bun si frumos pentru cei din jurul nostru.
Uitandu-ma in urma, am vazut ca am mai avut astfel de frisoane. Poate neconstientizate. Si a fost ca o revelatie sa realizez ca in viata noastra au fost cateva situatii fericite, in care ne-am pus in slujba celuilalt, facand bine programat, cu intentie, nu doar din greseala (nu am inventat noi roata, sunt convins ca aceasta e povestea fiecarui antreprenor in publicitate si ca a face campanii si pentru oameni, nu numai pentru branduri, devine o preocupare cu timpul).
Si asta ne-a dat curaj. Pentru ca indiferent unde am fost in ultimii ani, fiecare dintre noi a realizat ca a facut si campanii pentru oameni, pentru comunitate, pentru binele celor din jur.
Si catorva campanii facute de noi pentru branduri precum Bucovina, Apa Nova, Itsy Bitsy, Timisoreana, Alexandrion etc (prezente in acest ziar), in care le spuneam oamenilor o vorba buna si folositoare, sau poate chiar faceam ceva concret pentru ei, s-au alaturat multe altele care ne veneau in minte, campanii locale sau globale.
Campanii precum “Jos Palaria” (Pro TV), “Miscarea de Rezistenta” (Jurnalul National) sau “Antimitocanie” (Radio Guerilla) sunt cateva exemple din randul brandurilor de media. Si e bine ca este asa. Pentru ca media e cea care a reusit sa puna paie pe focul multor bube ale epocii de tranzitie, exagerandu-le si facandu-ne sa ne comportam de parca ar fi sfarsitul lumii. Si e cazul ca tot media sa incerce sa repare aceste exagerari.
Iesind din zona media, sunt exemple laudabile de branduri care au inceput sa vorbeasca de Bun Simt si Responsabilitate (Petrom) si chiar mai mult, sa si faca ceva, vezi “Tara lui Andrei”; BRD (Oameni Mari) si lista poate usor continua cu branduri care comunica valori si care pe timp de restriste morala si lipsa de modele, incearca sa tina loc de repere. Deci se poate.
La nivel global, cel mai lesne este sa vedem campaniile selectate incepand cu acest an de catre Cannes Lions, pentru nou infiintata categorie “Grand Prix for Good” (cand am vazut la Cannes ca s-a infiintat aceasta categorie, a fost o mare bucurie pentru noi - care la un moment dat ne gandeam ca putem fi considerati sectanti – a fost ca o confirmare ca suntem pe drumul cel bun).
In acesti ani am incercat de toate. Ne-am spus “nuts” si cateodata chiar am fost; am facut 12 campanii electorale; ne-am hranit egourile cu fel de fel de premii, de toate felurile; apoi am inceput sa ne preocupam mai mult de constructia de branduri; am aparat cianuri; am construit si un brad din otel; asa cum spuneam, am facut de toate.
Si in aceasta calatorie, care a trecut prin “fun”, curaj, premii, work, building brands, consumator etc., am ajuns in faza in care ne propunem sa ne uitam la oameni. In primul rand la oameni.
Si sa incercam, din ce in ce mai mult, ca ceea ce facem sa facem pentru ei si sa reusim sa ajutam brandurile sa ajute oamenii.
In definitiv, ar trebui sa nu uitam ca brandurile sunt facute pentru oameni, si nu invers.
Sigur ca cei mai aproape sunt cei de langa noi. Si vom reusi sa comunicam cu mai multi oameni dupa ce vom fi reusit sa comunicam mai bine intre noi. Sa ne cunoastem mai bine si, de ce nu, sa ne punem unii in locul celorlalti.
Si sa invatam sa hranim capra vecinului.
Aceste lucruri nu le vom putea face singuri, ca nimic din ce am facut pana acum. Va trebui sa facem un efort de a iesi din propria carapace si a vedea ca avem accesul la ceva mai mare decat noi, indivizi sau companii. Mai mult decat a fost pana acum, noua noastra misiune ne obliga sa ne schimbam si sa ne ridicam la nivelul gandului. Am inceput acest proces, nu e usor, dar se poate.
Eu cred ca se poate. Aici, in Romania. Si voi ati dovedit-o deja. Multumesc!
PS – “Guys, We can really change the F*** World” – David Droga, Cannes 2010
Comentarii
eu nu sunt prea mindru de cum e scris.
chiar are si greseli daca te uiti bine (e fix versiunea predata pe fuga inainte de tipar) Iar Ioana stie sa scrie, nu o jigni.
dar ce e scris reprezinta de cred.
lasaind forma la o parte, fondul iti spune ceva?