Vor ramane si pachetele de tigari din Europa fara branding?

Interviu cu Rob Cunningham (avocat si Senior Policy Analyst, Canadian Cancer Society)

La sfarsitul lunii aprilie a acestui an, Australia a anuntat (http://bit.ly/plainpackaging) ca de la 1 iunie 2012, va adopta “plain packaging” (packaging standardizat) pentru pachetele de tigari, asta insemnand ca nu va mai exista branding pe pachetele de tigari, nici alte elemente grafice, in afara de imaginile si textele de avertizare cu privire la consecintele fumatului asupra sanatatii (exemplu). Numele brandului va fi scris cu un font si o culoare standard pe ultim rand, la baza pachetului. Legea nu a intrat inca in Parlament, deci companiile de tutun din Australia isi pregatesc defensiva. Veti vedea in continuare care este opinia lui Rob Cunningham despre aceasta problema. Rob a participat de curand la un workshop in Romania, unde a vorbit despre tobacco packaging si labeling, inclusiv despre avertismente si packaging standardizat.

IQads: Descrie, te rog, care este procesul prin care sunt alese imaginile avertismentelor prezente pe pachetele de tigari in fiecare tara. Cine face aceste imagini, sunt ele aceleasi in mai multe tari?
Rob Cunningham: Procesul decizional cu privire la fotografii variaza in fiecare tara. In cadrul Uniunii Europene (EU) exista o banca de 42 de imagini (3 pentru fiecare dintre cele 14 probleme de sanatate) din care sa alege. Unele tari europene care nu sunt in UE, ca Turcia, Elvetia si Norvegia au ales de asemenea avertismente din banca de imagini a UE. In multe tari, guvernele isi realizeaza propriile imagini. Unele tari vor obtine permisiunea de a folosi avertismentele altei tari, in timp ce altele vor combina avertisementele proprii cu cele imprumutate. In principiu, tarile cauta sa foloseasca imagini si avertismente potrivite populatiei lor.

IQads: Cum ajuti fiecare tara in acet proces?
Rob Cunningham: Tarile au la dispozitie experienta altor tari si abilitatea de a examina reglementarile si avertismentele acelor tari. Cateva dintre aceste informatii pot fi gasite pe site-uri ca www.smoke-free.ca/warnings sau www.tobacccolabels.org. Tarile pot obtine asistenta de la Organizatia Mondiala a Sanatatii. Am asistat cateva tari in realizarea unor drafturi de reglementari si in a hotari ce avertismente sa impuna.

IQads: Canada a fost prima tara din lume care a adoptat avertismente pe baza de imagini pe pachetele de tigari. Cine a initiat aceasta lege in Canada si de acolo in celelalte tari - e vorba de Canadian Cancer Society?
Rob Cunningham: In Canada, Ministerul Sanatatii si membrii Departamentului national de Sanatate au jucat un rol de leadership in inaintarea avertismentelor pe baza de imagini, care au aparut in Canada in 2001. Mai multe ONG-uri, incluzand Canadian Cancer Society au avut un rol important in incurajarea guvernului sa actioneze. Precedentul creat de Canada a influentat mai tarziu continutul WHO Framework Convention on Tobacco Control. Canada a demonstrat ca avertismentele pe baza de imagini pot fi implementate si a avut o influenta critica in a ajuta alte tari sa actioneze. Si acum, cel putin 38 de tari / jurisdictii au finalizat cerintele pentru aceste imagini.

IQads: A masurat Canadian Cancer Society impactul acestor imaini de avertizare? Fumeaza oamenii mai putin de cand s-au implementat ele?
Rob Cunningham: In timpul procesului de dezvoltare a reglementarilor, Canadian Cancer Society a desfasurat studii care au aratat ca avertismentele bazate pe imagini erau mult mai eficiente decat avertismente-text. Mai tarziu, in 2001, pe masura ce avertismentele au aparut pe rafturile magazinelor, Canadian Cancer Society a desfasurat studii care sa evalueze noile avertismente. Cercetarea de evaluare a gasit ca, din 90% dintre fumatorii care remarcasera avertismentele pana atunci, 58% se gandeau mai mult la efectele fumatului asupra sanatatii ca rezultat al avertismentelor, iar 44% au spus ca avertismentele le-au marit motivatia de a se lasa de fumat. Aceste rezultate au fost foarte bune. Studii desfasurate ulterior in alte tari au aratat ca imaginile-avertisment sunt foarte eficiente la descurajarea fumatului.

IQads: Fumatorii spun adesea ca ignora imaginile de pe pachetele de tigari si ca ele nu au nici un impact asupra deciziei lor de a continua sa fumeze. Cum comentezi aceasta afirmatie?
Rob Cunningham: S-a demonstrat ca imaginile-avertisment sunt un mod foarte eficient de a reduce fumatul. Studiile arata clar asta. O imagine spune o mie de cuvinte. E adevarat ca nu toti fumatorii o sa se lase de fumat din cauza avertismentelor. Unii, totusi, o s-o faca, iar altii vor fuma mai putin. Fumatorii au dreptul sa stie adevarul, sa fie informati asupra efectelor reale pe care fumatul le are asupra sanatatii lor.

Imaginile-avertisment sunt foarte cost-effective, din moment ce transmit mesajul 24 ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Imaginile sunt vazute de membrii familiei, de prieteni si de colegii de serviciu. Pachetele de tigari sunt mini-billboard-uri. Companiile de tutun se opun avertismentelor pe baza de imagini in multe tari, Franta fiind un exemplu recent. Daca imaginile de avertizare nu ar avea nici un impact asupra vanzarilor, nu ar fi nici un motiv pentru ca industria tutunului sa se opuna.

IQads: Australia a decis: nu va mai exista branding sau grafica pe pachetele de tigari, iar numele brandului va fi pe ultimul rand al pachetului. E o decizie finala, pot companiile de tutun sa dispute aceasta lege? Crezi ca va fi adoptata aceasta lege in viitorul apropiat si in alte tari?
Rob Cunningham: Anuntul Australiei de a implementa packagingul standardizat (“plain packaging”) este isoric. Proiectul de lege nu a fost inca introdus in parlament, dar Primul Ministru a declarat ca va intra in vigoare din 1 iulie 2012. Anuntul Australiei va influenta cu siguranta alte tari. Companiile de tutun vor lupta puternic impotriva acestei legi. Vor aduce in fata tot felul de argumente inselatoare impotriva packagingului standardizat, dar in final, Australia va invinge.

IQads: In viitor, cum isi vor putea promova produsele companiile de tutun?
Rob Cunningham: The WHO Framework Convention on Tobacco Control (FCTC) contine obligatia de a interzice toate tipurile de publicitate si promovare a tutunului. In viitor, se spera ca ele nu-si vor mai putea promova deloc produsele bazate pe tutun. Aici, in Romania, se gasesc in supermarketuri si avertismente, si forme proeminente de display a produselor pe baza de tutun. Din ce in ce mai multe tari interzic publicitatea la tutun la punctele de vanzare si cer ca toate display-urile cu pachete de tigari sa fie acoperite in supermarketuri. Irlanda, Norvegia, Scotia, Anglia si in curand Finlanda sunt exemple din Europa unde interzicerea display-urilor in supermarketuri a fost adoptata. Pachetul in sine este un mini-billboard. Packagingul standardizat, asa cum a anuntat Australia, va elimina pachetul ca suport pentru publicitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related