Buzz cu Jorg Riommi (Creative Director, Saatchi&Saatchi)
Printul “Greenpeace – Birds Swallow”, cu care Saatchi&Saatchi Romania a castigat Aur la Golden Hammer contine aceeasi fotografie cu un print premiat cu Silver la One Show 2010 (Update: si Silver Lion la Cannes 2010, Outdoor): “Endangered Wildlife Trust - Lighter“ (campanie: "If you don't pick it up, they will"), semnat TBWA/Hunt/Lascaris, Johannesburg, South Africa.
Ce e special la aceste fotografii este ca sunt reale: puii pasarilor chiar au fost hraniti cu plastic de catre mamele lor si au fost gasiti in starea din fotografie.
Un comentator a strigat “ghost” sub comunicatul care anunta premiul de la Golden Hammer.
Asa ca am cerut la agentie mediaplanul. Contine:
- 9 insertii in 3 cotidiene nationale si in 3 reviste (7 seri, Libertatea - editie de weekend, Zile si Nopti Bucuresti, Romania Libera, Romania Libera de Weekend) pe o perioada de o luna
- 25 aparitii indoor timp de 2 saptamani in 2 Mall-uri
- OOH la Universiate si Piata Victoriei
- spot TV la TVR1, TVR2, TVR Cultural si TVR International
Jorg ne povesteste cum s-a intamplat nefericita coincidenta cu fotografia:
IQads: Cum s-a intamplat sa folositi aceeasi fotografie cu TBWA/Hunt/Lascaris?
Jorg Riommi: La fel ca alti oameni din lumea intreaga, am vazut si noi pozele pe internet, pentru ca au circulat mult printre prieteni. La un anumit punct erau efectiv peste tot. Am fost, desigur, impresionati de aceste poze si ne-am gandit ca ar fi o campanie grozava, relevanta pentru Romania datorita Deltei Dunarii si problemei deseurilor.
Desigur, din moment ce nu suntem nebuni sau prosti ca sa facem o campanie deja facuta de altcineva, am cercetat aprofundat pe internet in saptamanile in care lucram la campanie pentru a ne asigura ca nimeni nu a avut ideea de a folosi fotografiile pentru o campanie si nu am gasit nicaieri nici o campanie facuta cu acele fotografii.
Ne-a venit ideea in ianuarie, am lucrat la ea in februarie si martie si am publicat-o in aprilie pentru Greenpeace Romania.
In toata aceasta perioada, nu am gasit nicaieri pe internet nimic despre aceasta campanie (n.r. cea semnata de TBWA/Hunt/Lascaris). Nu exista nicaieri si din nefericire nu avem acces la publicatiile locale din Africa de Sud.
Ce ne-a surprins si ne-a uimit este ca fotograful Chris Jordan nu ne-a mentionat acest lucru nici noua. I-am scris si raspunsul lui a fost simplu. Iata-l :
“Buna Jorg, imi pare rau ca esti dezamagit sa vezi fotografiile mele folosite pentru campanii care nu sunt ale tale. Nici nu mi-a trecut prin cap ca te-ai asteptat ca folosirea fotografiilor mele sa fie exclusiva worldwide, din moment ce noi doi nu am discutat asta. Am licente de publicare pentru lucrarile mele in toata lumea, asa cum o sa vezi daca te uiti la CV-ul meu. (http://chrisjordan.com/about/resume.php) Intentia mea este ca mesajul lucrarilor mele sa ajunga cat mai departe posibil, peste tot in lume. Nimeni nu primeste dreptul exclusiv de a folosi imaginile si pana acum nimeni nu mi-a cerut asta. Nu inteleg de ce esti suparat ca o campanie similara se intampla in Africa de Sud. Poti sa-mi spui care e problema?
Cu cele mai bune urari, ~cj”
Ce pot sa zic?
Cu siguranta ca Dl. Jordan nu verifica ce face cu lucrarile sale fiecare om de pe Pamant – sau nu-i pasa. Probabil ca e fericit cu expunerea / awareness-ul lucrarilor sale si asta e. Asta e raspunsul pe care l-am primit de la el.
Asta se intampla cand faci campanii sociale si le faci pentru o cauza care nu implica bani.
Dl Jordan a decis sa-si dea lucrarile celei mai mari audiente posibile, asa ca le-a dat celor care le-au cerut (ca noi) pe gratis, asa s-a intamplat ca 2 agentii in 2 parti diferite ale lumii au avut aceeasi idee legata de niste fotografii foarte populare la o distanta de cateva saptamani.
IQads: Ati mai cumparat fotografii pentru alte printuri inscrise la festivaluri in trecut?
Jorg Riommi: Este primul caz in care am solicitat drepturile de folosire a unor fotografii royalty free pentru o campanie sociala. A fost conditia D-lui Jordan pentru a putea publica. Stiam ca ne asumam un risc (pentru festivaluri poate), dar stiam de asemenea ca facem o campanie care va avea impact asupra audientei locale si poate ca va schimba comportamentul oamenilor, asa ca ne-am hotarat s-o facem, cu toata onestitatea.
Referindu-ne la festival, am avut ghinion. Chiar si asa, cred ca lucrarea noastra e putin diferita (uitati-va la toata partea de copy, la cele 6 executii, interventia semnificativa in art direction), mai extensiva, articulata si clara ca cea din Africa de Sud.
Mi se pare o campanie mai reala, care explica de asemenea oamenilor intr-un bodycopy lung, cateva lucruri despre imagini si nu presupune ca toata lumea o sa creada pur si simplu ca acele imagini sunt reale.
IQads: Ce au de invatat agentiile din Romania din "patania" voastra?
Jorg Riommi: Invatatura din aceasta intamplare este simpla si clara pentru mine: shit happens.
Nu am nimic de regretat in modalitatea noastra de abordare, nu puteam face nimic mai mult sau mai bine.
Nu sunt fericit cu ceea ce se intampla, dar cred in valoarea campaniei noastre asa ca o s-o inscriu in continuare la festivaluri.
Comentarii
iar raspunsul tau catre fotograf ar putea sa fie: "ma deranjeaza ca o campanie la fel ca a mea a fost facuta deja in Africa de Sud pentru ca eu nu am facut campania asta pentru publicul roman ci pentru niste membrii ai unor jurii de festivaluri de publicitate care nu sunt romani"
Saatchi, chiar ne credeti prosti? A cata campanie v-o platiti singuri?
Faptul ca o inscrieti in continuare in festivaluri, desi s-a mai facut aproape identic, spune totul despre voi. Jorg, esti un roman adevarat. Rroman adica.