CNA castiga Grand Décolleté!

In lunga serie a articolelor pe care urmeaza sa le scriu "candva" a intrat, de curand, unul despre ideile nefericite cu care diavolul blagosloveste mintile creativilor. Ca si in cazul seriei Ireprosabililor, si aceasta va aduna intr-un singur text mai multe elemente disparate. Totusi, nu va fi chiar negativul seriei mentionate, ci mai mult (negativ++, cum ar spune un amic de-al meu), pentru ca, daca in primul caz nu-mi permiteam sa dau premii, in al doilea nu voi ezita s-o fac.
Din conjugari se poate trage concluzia ca vorbesc de lucruri ce se vor intampla in viitor. Dar iata ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea venita pe Mediafax. Aceasta din urma m-a fortat nu sa scriu articolul, ci sa gasesc mai repede un nume pentru premii, caci aveam deja un mare castigator. Am iesit la plimbare in cautarea unei succinte descrieri a golului din care s-au nascut aceste esecuri. Ceea ce s-a si intamplat la un colt de strada, unde mi-a venit ideea: "o catastrofa in publicitate nu se poate naste decat dintr-un decolteu mental". Restul a fost simplu: "Decolteul de Bronz", "Decolteul de Argint", "Decolteul de Aur" si, cum altfel, "Grand Decollete".

Acum, ca titlul a capatat sens, pot trece la explicatii. Dupa cum stiti, domeniul audiovizualului are in Romania, ca si in alte tari, un "watchdog" al carui nume de aport este CNA. Ratiunea existentei acestei institutii nu trebuie fundamentata, de acest lucru avand grija finantatorii OTV-ului. Dar iata ca acest razboi Mister Bean versus Mister Bean face si victime colaterale. Daca nu ati aflat inca despre ce e vorba, iata niste pasaje dintr-o stire aparent normala:

"Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a cerut, marti, oprirea de la difuzare a spotului publicitar pentru modelul Logan cu motorizare diesel intrucat arata un autoturism care trece pe culoarea rosie a semaforului, promovand astfel un comportament "imoral" si "daunator sigurantei". 
CNA considera ca spotul contravine articolului 29 din Legea audiovizualului, alin. 1, literele e si g, care stipuleaza ca publicitatea trebuie "sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei", precum si "comportamentele indecente si imorale".…

Pornind de la cazul Logan, Mircea Sorin Moldovan, membru CNA, a propus si oprirea unui spot la coniacul Unirea pentru ca ar incalca aceleasi prevederi legale. Un personaj din spotul respectiv trage semnalul de alarma al unui tren pentru ca un altul sa cumpere o sticla de coniac. 
Presedintele CNA, Ralu Filip, a apreciat ca "ideea de a opri trenul ca sa bei reprezinta un comportament imoral". Membrii CNA au votat si oprirea acestui spot de la difuzare."

Cum am ajuns pe la mijlocul articolului, o portiune cu un rating mai scazut, pot introduce si o marturisire: frustrarea m-a motivat sa scriu acest text, comicul unor astfel de stiri fiind inegalabil. Presupun ca ati vazut spotul Dacia Logan Diesel si stiti ca este facut pe stilul filmelor cu James Bond, Keanu Reeves sau Will Smith. Asta ar fi trebuit sa fie un prim semnal de alarma in decolteul celor de la CNA. In plus, ceea ce este prezentat in spot este pura si nealterata fictiune, din simplul motiv ca masina la care se face reclama este .. o Dacia Logan Diesel. Poate imaginatia v-a facut sa vedeti un Maserati, un Ferrari si-un Aston Martin puse unul peste altul (caci, Doamne, mare a iesit aceasta basculanta de categoria B), insa vorbim de o masina cu motor Diesel de 65CP, care atinge suta de kilometri in 15,5 secunde. Acum uitati-va putin la motocicletele din clip. Nu par a fi Mobre interbelice (stiu, stiu, nu exista), asa ca nu-mi explic cum ar putea masina sa le surclaseze la capitolul demaraj (cititorii nostri obisnuiti vor sesiza imediat ca pasajul acesta n-are legatura numai cu CNA-ul, ci si cu realizatorii spotului, care s-au lasat purtati prea departe de spiritul John Woo). Mai adaug repede si doua obiectii de continut pe marginea stirii si-apoi trec la lucruri chiar mai putin serioase: "semaforul" este, de fapt, "semnal luminos la trecerile de nivel cu calea ferata" si, legat de partea a doua, cea cu spotul Unirea, semnalul de alarma nu e tras pentru ca cineva sa cumpere bautura, ci pentru ca acel cineva sa nu ramana in gara. Hac!

Nu prea imi vine sa incep acest nou paragraf cu "revenind", pentru ca nu e nimic de comentat in aceasta masura absurda a CNA. Tot ce vreau sa mai adaug este o lista cu modificari ale spotului Dacia Logan Diesel care sa evite interdictia si una cu spoturile ce ar trebui luate in vizor:

Dacia Logan Diesel alternative take:

- se modifica scena trenului prin combinare cu scena franei: soferul vede semnalul luminos, pune frana si spune: "good brakes too". E o problema cu motocicletele, care, surprinse de frana Loganului, ar mai trebui sa parcurga cativa metri ajungand, astfel, pe calea ferata. Nu-i nimic, le deviem lateral, in plin camp. Floricele optional. Nu stiu ce reguli de circulatie au elicopterele, mie mi se pare ca cel din clip zboara prea jos, propun sa fie inlocuit cu un vultur.

- intr-un colt al ecranului se pune un dreptunghi cu bordul masinii. Astfel, pe toata durata spotului se va observa cum soferul respecta viteza legala in afara localitatii. Deasupra dreptunghiului sa scrie mic dar clar: "Need not speed".

- actorul ce interpreteaza rolul soferului va fi obligat de catre producatori sa se autodenunte la sectia de politie din sectorul in care locuieste pentru furt calificat si furt calificat de la hoti.

- jumatate din spot va fi static, prezentand stop-cadrul de mai jos. Headline pulsatil: "aventura cu centura".

Spoturi daunatoare sanatatii, si sigurantei, si bunastarii, si fericirii, si implinirii, si echilibrului, si armoniei, si moralitatii plus conexe, toate ale populatiei:

- Pepsi Twist Lemon, ala cu vantul. Domnilor, in primul rand este revoltator cum canta Oasis. Apoi, voi chiar n-ati observat ca bietei fete i se ridica fusta in public!? Nu va ganditi ce simte mama ei cand o vede? Dar tatal ei?

- Coca Cola - ghicitorul. Magie ros-alba, practici oculte, escrocherie, ce sa mai, voodoo pe fata. Of, of, neatentilor!

- Teletech - Batman - Un popa este aruncat din clopotnita??? Doamne Dumnezeule, unde o sa ajungem?

- CRIS-TIM - salam sasesc - Discriminarea pelticilor. Si nu oricum, ci inca de la varste fragede!

- Altex - Semafor - Incurajeaza munca la negru si evaziunea fiscala.

- ClickNet - incurajeaza pirateria (culmea, asta chiar e pe bune)

Nu ma opresc decat pentru a felicita CNA, primul castigator, de necontestat, al Grand Decollete-ului!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related