Despre Top 50 Capital, Golden Drum si cel mai nou proiect al agentiei Leo Burnett Romania.
Interviu cu Stefan Iordache, Managing Partner, Leo Burnett Romania
L-am contactat pe Stefan Iordache ieri, imediat dupa aparitia Top-ului 50 Capital al "celor mai bune companii in care sa lucrezi", top in care se afla si compania pe care o conduce. Am discutat despre acest subiect, dar, inevitabil si despre festivalul de la Portoroz de care ne mai despart cateva zile. Nu in ultimul rand, am vrut sa aflu mai multe despre Leo Academy, la inceput un simplu zvon in industrie, insa acum un proiect care sta sa inceapa.
IQads: Revista "Capital" a publicat recent topul primilor 50 de angajatori din Romania. Leo Burnett este unul dintre acestia. Ce reprezinta pentru Leo Burnett prezenta in acest top?
Stefan Iordache: Suntem foarte fericiti si mandri sa aparem in acest top, alaturi de cativa dintre clientii nostri: Quadrant, Procter&Gamble, Philip Morris, Avon, Kraft. Pentru noi inseamna o recunoastere ca ceea ce am construit cu drag si pasiune este apreciat de colegi ca un mediu in care se pot dezvolta si care ii stimuleaza spre performanta. Este onorant si, de ce sa nu recunoastem, reconfortant.
IQads: Cum comentati faptul ca agentiile Vitrina si Tempo se claseaza inaintea Leo Burnett in acest top?
Stefan Iordache: Intrebarea are o urma de malitiozitate sau mi se pare mie (zambeste)? Eu cred ca este mai interesant faptul ca suntem singura agentie internationala din acest top. Din anumite perspective ai mai multe atu-uri ca agentie locala (mai multa flexibilitate, mai putine restrictii, o dimensiune a organizatiei care permite o relatie mult mai apropiata a oamenilor cu managementul), din altele, insa, dimpotriva si ma refer la know-how si evolutie carieristica. Tot la fel de interesant mi se pare faptul ca Leo este pe locul 2 in topul calitatii colaborarii cu top managementul si locul 4 in topul companiilor care isi trateaza angajatii cu respect.
IQads: Suntem cu foarte putin timp inainte de festivalul de la Portoroz, din Slovenia, unde Leo Burnett este a doua agentie din Romania ca numar de lucrari inscrise. Cum comentati numarul mare de lucrari venite din Romania si care sunt asteptarile in ceea ce va priveste?
Stefan Iordache: Cred ca numarul de lucrari inscrise constituie o bila alba pentru agentiile de publicitate din Romania. Faptul ca participam la festivaluri arata ca ne dorim cu adevarat sa ne impunem la nivel regional. Faptul ca participam intr-un numar atat de mare arata insa ca avem si increderea ca ne putem impune. Iar aceasta siguranta de sine pe care o comunicam este de bun augur. Numarul mare de lucrari arata totodata o tendinta la care cred ca Leo Burnett a contribuit foarte mult in ultimii ani: Romania devine un hot spot pe harta industriei de publicitate din Europa Centrala si de Est. Acum, bineinteles, este important ca participarea sa se si concretizeze in premii. Pentru ca premiile dau dovada creativitatii. In ceea ce ne priveste, lucrurile sunt simple: ne-ar placea sa castigam. Credem ca lucrarile pe care le-am inscris ne indreptatesc sa speram la premiul cel mare si avem incredere ca asta se poate intampla. In acelasi timp stim ca nu ne va fi deloc usor.
IQads: Ce ar insemna pentru Leo Burnett castigarea titlului de agentie a anului la Golden Drum dupa ce anul trecut acest titlu a scapat printre degete in favoarea biroului Leo Burnett Praga?
Stefan Iordache: Ar insemna foarte mult. Ar fi, in primul rand, inca o confirmare a faptului ca "revolutia" pe care am inceput-o acum mai multi ani a functionat. Leo Burnett si-a propus inca din 2001 sa se transforme dintr-o agentie "cuminte" intr-o agentie campioana, iar locul 1, asa cum spuneam, ar fi o confirmare a acestui fapt. In acelasi timp, cred ca locul 1 ar fi un catalizator al ascensiunii noastre pe care indraznim sa o vedem si mai departe. De asemenea, din punct de vedere strict al business-ului, un premiu obtinut pe primul loc al podiumului (in conditiile in care anul trecut am fost pe locul 2) ar deschide probabil caile pentru pitch-uri regionale.
IQads: Care credeti ca este principalul competitor al Leo Burnett Romania anul acesta?
Stefan Iordache: Toate agentiile participante, afiliate la o retea sau independente, au sansa lor pentru premii, iar surprizele pot aparea de oriunde. Prin urmare, nu cred ca exista un singur contracandidat pentru premiile festivalului. Locul 1 si titlul de "agentia anului" sunt insa rezervate celor care reusesc sa ia cele mai multe premii la categoriile punctate cel mai bine. Iar aici, datorita fortei lor, intra in joc multinationalele. La fel ca si anul trecut, noi credem in calitatea lucrarilor propriei retele. Faptul ca biroul Leo Burnett din Praga a castigat anul trecut a fost un motiv de bucurie pentru noi. Bineinteles ca am fi preferat sa fie ei pe locul 2 si noi pe locul 1, insa, pana la urma, felul in care a aratat clasamentul la final a fost o victorie Leo Burnett si asta nu poate decat sa ne bucure. Anul acesta, tinand cont de lucrarile inscrise si de ei si de noi, nu ar trebui sa mire pe nimeni daca duelul de la Ad'Or 2005 dintre noi si McCann Bucuresti se va repeta si la Golden Drum. Noi speram sa se repete si rezultatele.
IQads: Ce sanse acordati agentiilor mai mici din Romania care s-au inscris anul acesta la Golden Drum?
Stefan Iordache: Asa cum am spus, agentiile mai mici din Romania au sanse foarte mari sa castige premii in Slovenia. Lucrarile sunt jurizate in functie de calitatea lor si nu in functie de marimea agentiei care le-a produs. De aceea, sunt aproape convins ca mai multe dintre agentiile romanesti se vor intoarce cu premii. Din acest punct de vedere, nu vad nici un motiv pentru care revelatiile Ad'Or-ului de anul acesta - Propaganda, Totem sau GMP- nu ar putea fi premiate pentru lucrarile inscrise. Orice premiu obtinut de agentiile romanesti este binevenit si ne va ajuta sa construim un nume pentru creatia de publicitate autohtona. Premiile vor creste standardele si agentiile vor dori si mai mult, iar pe termen lung, de aceasta aspiratie catre lucrari cat mai creative, vor beneficia atat agentiile, cat si clientii.
IQads: S-a vorbit destul de mult in ultimul timp despre Leo Academy, un proiect foarte asteptat de cei dornici de training profesionist in Romania si anuntat pentru sfarsitul acestui an. In ce stadiu sunteti cu proiectul si care sunt intentiile?
Stefan Iordache: Leo Academy este un proiect pe care il gandim de mult timp, iar anul acesta reusim in sfarsit sa-l implementam. Obiectivele acestui proiect sunt foarte clare: descoperirea celor mai promitatori dintre reprezentantii urmatoarei generatii de oameni de publicitate si aducerea acestora in industrie. Vrem ca Leo Academy sa aiba loc anual si sa devina, in cat mai scurt timp, cea mai buna scoala de publicitate din Romania. Concret, Leo Academy va fi un sistem de training intens adresat tinerilor pasionati de publicitate. Leo Academy nu intentioneaza sa inlocuiasca sistemul clasic de invatamant, ci dimpotriva, sa completeze cunostintele teoretice dobandite de studentii si absolventii institutiilor de invatamant. In plus, ca valoare adaugata, Leo Academy va furniza celor selectati pentru training un set de cunostinte izvorate din experienta practica a agentiei. Cum noi suntem gata sa incepem, debutul Leo Academy se va produce pe 7 noiembrie si va dura trei saptamani. Cei care vor dori sa se inscrie o vor putea face dupa 1 octombrie pe site-ul dedicat special acestui proiect, www.leoacademy.ro sau in sectiunea Leo Academy din site-ul Leo Burnett.
IQads: Este prima initiativa de acest gen sau au mai fost si altele? Vor mai exista?
Stefan Iordache: Nu stiu cati isi mai amintesc de concursul de la Marca Inregistrata de acum tei ani, prin care am angajat sapte juniori in Leo Burnett. Asadar, putem spune ca Leo Academy are un precedent. Diferenta este ca acum totul e mult mai bine gandit si organizat. Pentru ca m-ai intrebat daca vor mai exista proiecte, iti pot spune ca Leo Academy face parte dintr-un demers legat de training in care intentionam sa investim foarte mult in urmatorii ani. Momentan ne concentram ca Leo Academy sa isi indeplineasca obiectivele si sa fie apreciat drept cel mai bun training de publicitate din Romania.
IQads: Cine se poate inscrie? Exista conditii pe care candidatii la un loc in Leo Academy trebuie sa le indeplineasca?
Stefan Iordache: De inscris se poate inscrie oricine, dar ca sa ajungi sa fii selectat pentru Leo Academy trebuie sa indeplinesti cateva conditii: trebuie neaparat sa-ti placa publicitatea, sa fii pasionat si sa-ti doresti sa faci asta. Nu in ultimul rand, trebuie sa poti trece de testul de selectie, pentru ca, asa cum spuneam, va exista si asa ceva. Practic, dintre toti cei care aplica la Leo Academy, vom selecta in jur de 20-25 de studenti. Si inca ceva... pentru ca dorim sa acordam sanse egale tuturor, nu vor exista taxe de inscriere sau de scolarizare.
IQads: Cine vor fi cei care vor preda si ce subiecte vor fi acoperite?
Stefan Iordache: Toti sefii de departamente din Leo Burnett vor fi implicati in proiect. Sunt oameni cu o vasta experienta in domeniul marketingului si publicitatii. Fiecare va tine cursurile in functie de specializarea sa. Vor fi cursuri de marketing, strategie, creatie, productie audio-video, media planning, direct marketing si multe altele. In principiu, programa este gandita sa acopere mai toate domeniile de interes cu care interactioneaza profesionistii din publicitate. Ca sa va faceti o idee despre oamenii care vor fi acolo alaturi de cursanti, va spun doar cateva nume: Bogdan Naumovici, Ioana Iordache, Razvan Matasel, Laura Georgescu, Tudor Cuciuc si altii. Eu zic ca suna bine, nu?
IQads: Ce se va intampla cu absolventii de Leo Academy? Vor ajunge sa lucreze in Leo Burnett?
Stefan Iordache: Nu, nu vor ajunge toti in Leo... Cu siguranta ca, daca vor dori, varfurile fiecarei generatii de absolventi Leo Academy vor avea sansa sa se alature echipei Leo Burnett. Important este ca toti absolventii Leo Academy se vor simti la finalul cursurilor mult mai bine pregatiti pentru publicitate si le va fi mult mai usor sa faca primii pasi in industrie.
IQads: Intelegand ca, pana la urma, Leo Academy este o modalitate de a recruta oameni, v-as intreba ce fel de oameni veti cauta pentru aceste traininguri? Sunteti interesat sa gasiti ceva anume la acesti oameni?
Stefan Iordache: Pasiune, pasiune, pasiune... Oameni care sa vina din urma si sa devina, in cativa ani, varfuri ale industriei de publicitate. Oameni cu dorinta de a deveni cei mai buni in domeniu. Oameni care pot intelege si empatiza cu filosofia Leo Burnett. Astfel de oameni cautam....
IQads: In final o intrebare banala. Ce planuri de viitor are Leo Burnett Romania?
Stefan Iordache: Sa fim liderul pietei de comunicare din Romania si din regiune. Si vom face asta avand cea mai buna strategie si cea mai buna creatie si un mod de gandire holistic. Sa avem cei mai buni oameni de pe piata, sa fim inovatori si nu in ultimul rand sa ne distram facand toate aceste lucruri. Iar dupa ce vom atinge obiectivele fixate acum, nu ne vom culca pe o ureche, ci ne vom cauta alte stele spre care sa tindem!