Am dat cateva click-uri pe pozele astea mici din dreapta si am vazut ca toti editorialistii din agentii sunt, intr-un fel sau altul, sefi. Am gasit la toti in dreptul numelui titluri de "director", "managing partner", "co-founder" sau "head of".
Si atunci m-am gandit ca se cuvine sa imi asum eu, in calitate de simplu copywriter, misiunea de a da o voce soldatilor de rand. Oamenilor din agentii care au carti de vizita pe care scrie ce fac, nu ce sunt.
Eram tentat sa le spun "oamenii de jos". Dar jocul meu mai vechi cu titluri din filmele lui Sergiu Nicolaescu m-a ajutat sa gasesc o formula mai eleganta.
Cand spun ca vreau sa "dau o voce" celor din linia intai nu vreau sa spun ca urmeaza sa vorbesc in locul lor. Vreau sa spun ca mi-ar placea sa le dau si lor sansa sa spuna cate ceva despre viata lor din agentie in anii astia crizati. Mi-ar placea sa profitam de faptul ca suntem pe net si ca ne putem juca putin impreuna. Va spun imediat cum.
Am observat ca mall-ul din Baneasa organizeaza luna asta o serie de evenimente numite Caruselul Carierelor. In fiecare weekend copiii prescolari sau freshscolari care vin in mall participa la diverse jocuri si activitati din care invata cum e sa lucrezi ca politist, bucatar, medic sau artist. Ca sa stie de mici ce vor sa fie cand sunt mari.
Dar noi stim foarte bine ca toti copiii mici iubesc reclamele si ca sunt singurii care trateaza calupul TV cu respectul cuvenit. Asa ca, pe langa ce au invatat pana acum, ma gandeam ca le-ar prinde bine si un weekend in care sa invete, tot in joaca, despre publicitate. Sa invete cum e sa primesti feedback de la client, cum e sa lucrezi pe un brief prost si cum e sa iti fie judecate propunerile intr-un focus group.
Incep eu cu trei propuneri de jocuri educative pentru copii dupa care as vrea sa continuati voi, copiii publicitatii din Romania, cu alte propuneri inspirate din experientele, necazurile si frustrarile voastre.
Propunerile mele sunt:
1. Copiii sunt pusi sa construiasca un castel de sapte etaje din carti de joc.
De fiecare data cand reusesc sa ridice mai mult de cinci etaje una dintre fetitele din grup e sunata pe un telefon mobil si i se spune sa scoata o carte de la baza castelului. Castelul se darama si copiii sunt obligati sa o ia de la inceput.
2. Copiii sunt pusi sa deseneze un animal.
Nu li se spune ce animal trebuie sa deseneze dar rezultatul este evaluat in functie de cat de bine seamana cu un ornitorinc. Daca nu seamana destul de bine li se spune "am vrea sa mai incercati si alte variante". Copiii nu stiu niciodata de ce.
3. Copiii trebuie sa rezolve o problema simpla de matematica ( 2 + 3 = ? ).
Trebuie sa dea cel putin trei solutii diferite care sunt duse la Pet Shop-ul de la subsol si aruncate in tarcul in care sunt tinuti cateii de vanzare. Varianta pe care cateii o rod cel mai mult este considerata corecta si copiii sunt evaluati in functie de ea.
De aici continuati voi. Fie sub forma de comentarii mai jos fie pe twitter (primul care trece pe twitter are onoare sa aleaga si hashtag-ul pe care sa il folosim toti). Inventati jocuri care sa ii pregateasca pe cei mici pentru problemele cu furnizorii, clientii, colegii, sefii sau cu oamenii din alte agentii.
Daca nu continuati jocul in urmatoarele zece zile va blestem sa primiti un feedback de la client care incepe cu "Am mai intrebat si alti oameni prin birou si ... ".
Comentarii
zi faina copy-ule!
Ai gresit, Dalvia. Si drept pedeapsa trebuie sa inventezi trei jocuri pentru viitorii publicitari.
Intre timp @MonicaJitariuc a dat dovada de initiativa si a lansat hashtag-ul #adgames.
Merci Monica. Astept si alte contributii.
- functionarea mecanismului de promotie (cumperi o bere, razuiesti capacul, trimiti codul, completezi 3 formulare pe site, suni la un numar si castigi pe loc)
- caracteristicile indubitabile si complet originale ale berii respective (refreshing, traditie, grija, reteta secreta, gust perfect)
- valorile brandului (f f f important) precum si iubirea nemarginita a brand managerului pentru consumatorii berii respective
- indemnul la consum moderat (intr-un mod cat mai asemanator cu Enjoy responsibly de la Heineken, dar care sa tina cont de sloganul propriu, dar si de parerile oamenilor de la Legal)
- bucuria oamenilor in contact cu berea
- bucuria berii in contact cu oamenii
Alte elemente obligatorii:
- logo-ul (pe minim 30% din suprafata desenului)
- 3, 4 headline-uri
- body copy scurt, dar foarte cuprinzator
- adresa de net
- adresa de mail a brand managerului
- cateva note legale
- obligatoriu un background modern, dinamic, "cool"
Neexprimarea si nerespectarea oricarui din aceste lucruri atrage o serie de minim 6 runde de modificari, urmata de o serie de injuratori si aprecieri derogative la adresa competentei copilului