Olimpiada de iarna s-a topit pe nesimtite in arsita verii. In arsita zulu, am putea spune, deoarece front page-urile sunt acum pline de Cupa Mondiala la fotbal, din Africa de Sud. Un alt eveniment sportiv major, care va capta atentia mass media la nivel global pentru o buna perioada de timp. Pentru noi, ce-i drept, nu mai este chiar asa de interesanta. Noi am incercat sa castigam cu Israel sau Ucraina. Mari emotii vom avea in septembrie, la primul meci pentru Euro, impotriva Albaniei. Unde mai pui ca este pe teren propriu
Dar nu despre asta as vrea sa vorbim aici, ci despre evenimentele majore. Sportul, ca orice hobby larg impartasit, gen muzica sau film, atrage audiente. Deci, interese economice si mult numerar. Ba chiar si prin politic mai avem influente, si nu de ici-colea in spatele fostei Cortine sau in fata ei.
Acum, ca lucrurile s-au mai racit (de fapt, s-au mai incalzit!) vreau sa reiau o afirmatie auzita, spre totala mea bulversare, in timpul comentariilor de la ceremonia de deschidere a Olimpiadei de iarna din Canada. Anume, audienta estimata pentru acest eveniment, de nici nu conteaza cine, era de 3 miliarde telespectatori. Desigur, primul filtru a fost sa cred ca, in febra traducerilor, comentatorii nostri au incurcat putin ordinele de marime. Google search! Ei bine, negativ, comentatorii nu au gresit. Chiar au fost avansate estimari de 3 miliarde telespectatori.
Bunul simt era in contradictie cu datele "cercetatorilor". Ca de multe ori, as putea spune Am cautat cateva repere, pentru a imi alimenta rationamentul. Spre exemplu, printre cele mai celebre evenimente sportive este SuperBowl (cel putin pentru piata lui tinta). Putem asuma amploarea prin prisma costului pe advertising, ceea ce poate fi un bun indicator de interes. Recordul la Superbowl se invarte in jurul la 100 milioane telespectatori, dintr-un total de circa 300 milioane cetateni, cat are US. Deci, o treime, pentru Superbowl, mandria lor Una dintre multele "cele mai" din State Populatia lumii este estimata la circa 6.8 miliarde oameni. Cu tot cu sugari, copii si batrani. Cu tot cu Africa, Asia sau Australia. Sa credem ca aproape jumatate au fost cu ochii pe TV urmarind show-ul Canadian imi pare cel putin deplasat. Ca sa mergem mai departe: in China avem circa 1,3 miliarde suflete, in India aproape 1,2 miliarde. In Indonezia 230 milioane, in Brazilia 193, Pakistan 170, Bangladesh 162, Nigeria 155 Si lista poate continua. Exemplele nu sunt luate aleator sau la voia mea. Am ales aproape la rand, din topul celor mai mari state din lume, din punct de vedere populatie. Inevitabil, apar unele intrebari: cam care este interesul pentru sporturile de iarna in Bangladesh? Dar in Nigeria?...
Insa, poate nu mai conteaza. Pastila a fost aruncata. Cineva a trimis un ppt catre cineva care a facut forward catre cineva care a trimis pe canalele de comunicare. Si asa ne-am trezit fata in fata cu cea mai de success poveste de televiziune din istorie. Chiar intr-o perioada in care se discuta de atomizarea audientelor, cand marketerii - din economic sau politic - au mari probleme in alegerea unor canale prin care sa atinga segmente mari de populatie.
Numerele mari ne bucura, deci le strecuram. Sa ne amintim de lumea financiara, de exemplele din ultimii ani in care presiunea Wall Streetului sau a City-ului a facut ca unele companii sa valoreze ametitor de mult? Nu acum Acum incepe Cupa mondiala. Asteptam cu interes lista de maxime, "cele-mai"-urile care vor acompania evenimentul. Sa speram sa se vor pozitiona intr-o plaja decenta.
PS: Adevarat, nu ar trebui sa ne incredem in orice sursa. Celor mai carcotasi le recomandam linkul acesta (sfarsitul paragrafului 2).
Este de la
Guvernul Canadei.