Audiente presa scrisa: tabloidele domina clasamentul, iar pe segmentul quality se schimba liderul

Printul nu a murit
Cine zicea ca o sa moara printul? E adevarat, se mai inchide cate un ziar, mai scade numarul de cititori pe ici pe colo, dar sunt si ziare care o duc bine. Tabloidele nu au emotii, asta e sigur. Si in general, audienta neta a cotidienelor nationale a fost in 2009 4,233 milioane cititori unici, intrucat 47,5 % din populatia studiata de SNA (Studiul National de Audienta) a citit cel putin un cotidian national in fiecare zi. Asadar, fata de 2008, cotdienele nationale au castigat aproape jumatate milion cititori; iar in cazul in care se exclud din comparatie titlurile masurate doar in 2009 (Adevarul de seara si Financiarul), cresterea este de 267 mii cititori (+7%). Probleme au publicatiile de nisa, fie ele reviste glossy sau publicatii economice. Dar sa le luam pe rand.

Tabloidele ocupa podiumul
Dupa cum spuneam, conform celor mai recente masuratori ale audientelor in presa scrisa, primele trei pozitii in top sunt ocupate de publicatii tip tabloid: Libertatea, Click!, Cancan. Desi pierde usor teren in fata celor doi competitori, Libertatea ramane lider. Asadar, chiar daca variatia anuala este negativa: -4,5%, Libertatea ramane in fruntea clasamentului, cu o audienta de 1.350.000 de persoane in perioada ianuarie 2009-ianuarie 2010. Pe pozitia a doua se inscrie Click!, cu o crestere considerabila: are 492.000 de cititori in plus fata de anul precedent, adica inregistreaza o variate anuala de 71,8 %. Si Cancan merge tot pe panta ascendenta, avand cu 163.000 de cititori in plus in 2009, fapt ce se concretizeaza intr-o variate anuala de 20,8%.

Alte miscari pe piata cotidienelor nationale
Ziarele de sport (Gazeta Sporturilor, Pro Sport) castiga si ele putin in audienta fata de valul precedent (masuratorile din perioada octombrie 2008-octombrie 2009), dar nu recupereaza total scaderea inregistrata in prima parte a anului 2009, motiv pentru care variata anuala este tot negativa.

La capitolul cotidiene quality, Adevarul devine cel mai citit, detronand Jurnalul National, care ocupa aceasta pozitie de 5 ani. Ierarhia audientei urmeaza, in acest moment, ierarhia vanzarilor - Adevarul devenise lider al ziarelor quality din punct de vedere al tirajului vandut inca de la sfarsitul lui 2008, fapt observabil acum si la nivelul cifrelor de audienta.

Puternicele investitii in marketing ale trustului Adevarul se reflecta in cifrele tuturor produselor editate: comparativ cu valul precedent de date (culese intre octombrie 2008-octombrie 2009), primele 6 pozitii in topul cresterilor din SNA sunt ocupate de titluri ale Adevarul Holding (cotidiene, suplimente, editii de duminica).

Conform ultimelor masuratori, cotidianul Adevarul a fost citit in 2009 in medie de 642 mii persoane la fiecare aparitie, ceea ce echivaleaza cu o crestere de 9% fata de precedentul val de date (octombrie 2008- octombrie 2009) si de 54% fata de anul 2008 (perioada de masurare ianuarie 2008-ianuarie 2009)

Reteaua Adevarul de Seara ajunge la 526 mii cititori in medie pe editie (crestere de 9% fata de valul precedent). Astfel, cele doua cotidiene (Adevarul si Adevarul de seara) au inregistrat zilnic un reach cumulat de 12,2% in randul populatiei studiate de SNA Focus.

Publicatiile economice pierd cititori
Pe nisa publicatiilor economice cu au loc modificari in ierarhie, inregistreaza cateva usoare cresteri fata de livrarea anterioara doar revistele saptamnale (Business Magazin si Money Express). Primele trei publicatii din segment cunosc pierderi importante; este vorba despre Saptamana Financiara, Capital, Ziarul Financiar. Ce mai importanta schimbare este pierderea de catre Capital a peste 50.000 de cititori fata de anul precedent.

Audienta neta a publicatiilor economice in 2009 a fost de 654 mii persoane, in scadere cu 5% fata de 2008. De mentionat ca nu a fost luat in calcul Financiarul, care in 2008 nu beneficia de date de audienta.

Reviste feminine glossy vs. reviste feminine mass market
Pe aglomeratul segment al glossy-urilor feminine, toate titlurile au pierdut cititori fata de valul anterior. Scaderile anuale sunt, in unele cazuri, impresionante: Femeia a pierdut aproape 120.000 de cititori, Avantaje - 87.000, Bolero - 61.000, Elle - 50.000.
Per total, in 2009, segmentul femininelor glossy a pierdut 224.000 de cititori fata de 2008, ceea ce inseamna o scadere anuala de 12%.

In schimb, segmentul revistelor feminine mass market inregistreaza o usoara crestere (3%), atingand 1.560.000 de cititoare, in conditiile in care audienta revisteiClick! pentru femei nu este luata in calcul, anul acesta fiind prima oara cand dispunem de rezultate SNA pentru aceasta. Primele locuri sunt ocupate de extensiile de brand ale tabloidelor lider, astfel in 2009 Libertatea pentru femei a avut 650.000 de cititoare, iar Click! pentru femei 587.000. Toata cee 6 titluri din categoria reviste feminine mass market inregistreaza o scadere fata de valul precedent de msauratori (octombrie 2008-octombrie 2009), dar recupereaza deficitul atunci cand analizam variata anuala: Libertatea pentru femei si Femeia de azi, care reusesc sa obtina o variatie anuala pozitiva.

Datele provin din studiul realizat de BRAT in perioada ianuarie 2009 - ianuarie 2010: SNA Focus. Esantionul de 21.204 persoane este reprezentativ pentru populatia din mediu urban, cu varste cuprinse intre 14-64 de ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related