Recunosc, m-am enervat pentru ca am intalnit amatori mai mari decat mine. Cazul este unul banal: niste cetateni, experti in social media, au vandut unui client o tampenie si probabil ca in curand va trebui sa strangem gunoiul dupa ei. Deci m-am enervat anticipat.
Episodul m-a facut sa meditez la ce inseamna competente. Si ca sa fiu onest trebuie sa imi marturisesc si propriul grad de impostura in domeniul comunicarii online.
Impostura are doi mari factori favorizatori. Unul este accesibilitatea domeniului de operare. Adica o sa gasim mai multi impostori in PR (cine nu stie sa scrie un comunicat de presa?) decat in fizica. Putem usor sa stam la suete despre fotbal, cu oricine, dar ne-am bloca putin daca am nimeri la o masa la care se pune relaxat intrebarea: "Si, ce parere aveti despre critica lui Zermalo la Teorema lui Boltzmann?"(Am sunat un amic; habar nu am de ce se certau domnii respectivi).
Al doilea factor este gradul general de expertiza in domeniu. Iar asta este foarte inselator, pentru ca toata lumea se raporteaza la o medie si exista tendinta de a considera acea medie drept gradul acceptabil de expertiza. Mai pe romaneste: cand esti chior in tara orbilor ai tendinta sa uiti ca de fapt ai un singur ochi. Cu un pic de incredere in sine ajungi sa crezi nu numai ca ai doi, dar ei sunt superbi, albastru otel.
Revenind la persoana I. Imi place muzica clasica si ascult multa, de vreo zece ani. Si nici prin gand nu imi trece sa ma declar mai mult decat un amator entuziast. Beneficiind de sfaturile unor prieteni care chiar se pricep nadajduiesc sa ajung in curand (adica in cativa ani) la gradul de "initiat-junior".
De povesti cu comunicarea online ma ocup serios de un an, poate un an si jumatate. Si cad usor in pacatul de a ma considera "expert". Stiu si de ce se intampla asta. Pentru ca zona e proaspata, usor accesibila si are standarde incerte. Pentru ca eu cred ca invat repede si pentru ca nu am intalnit oameni al caror nivel de expertiza sa ma faca sa ma simt "junior" (cum se intampla la muzica clasica sau fizica).
Cum se va structura (si) domeniul asta? Dand nastere unor scoli informale, asa cum a fost si este cazul in advertising. Datorita "concurentei" intre discipline imi vine greu sa vorbesc frumos despre advertising, dar trebuie sa ii recunosc macar aceasta calitate: este zona din comunicare in care intalnesti (proportional) cei mai putini impostori. Lipsa educatiei formale a fost compensata de cateva firme mari si de o mana de oameni cu vocatie.
Vom avea o zona de comunicare online valoroasa in momentul cand studentii vor visa sa "lucreze cu x sau y" si ii vor forta pe "x sau y" sa fie formatori. Deocamdata studentii (multi dintre ei) viseaza sa isi dea licenta si sa isi faca repede o agentie. Pentru ca un cont de Facebook stie sa faca toata lumea, nu?
Comentarii
dar atentie ca definitia DEX-ului e cam de sec. 19 fata de ce intelege lumea de fapt prin expertiza astazi
vezi THESAURUS:
Main Entry: expertise/expertness
Part of Speech: noun
Definition: knowledge, proficiency
Synonyms: ability, ableness, adroitness, aptness, art, cleverness, command, competence, craft, cunning, deftness, dexterity, dodge*, facility, finesse, goods*, ingeniousness, judgment, knack*, know-how, line*, makings, oil, one's thing, prowess, readiness, savvy, sharpness, skill, skillfulness, stuff*
Antonyms: ignorance, inexpertness, lack
Tot timpul ne plangem si cam atata stim sa facem. Cand o sa mai vedem si partea plina a paharului... Nu inteleg.
Ai dreptate: e un caz clasic de barbarism. Nu e o pretiozitate, ci pur si simplu o greseala. Multumesc pentru ca mi-ai atras atentia.
@clascu
Imi pare rau daca am fost neclar. Tocmai intrebarea ta o puneam si eu. Care e benchmark-ul? Ce se intampla prin Romania? Atunci ne pacalim si ne credem prea devreme "experti". Daca ne raportam la alte standarde (iar cand vine vorba de comunicare online este chiar usor sa facem asta) atunci avem sanse sa crestem.
@Zoranov
Eu cred in continuare ca expertiza nationala poate sa fie in anumite cazuri irelevanta. Si mai pot gasi cateva domenii in care am mai avea cate ceva de invatat (daca acceptam ca avem de invatat).
Cu siguranta pot sa te contrazic atunci cand spui "Tot timpul ne plangem si cam atata stim sa facem." Nu am nici motive nici obieciul sa ma plang. Dimpotriva, ma auto-evaluez realist si imi dau niste teme.
cu alte cuvinte, a dormi cu capul pe DEX, ignorand schimbarile, nu inseamna mai mult decat un somn, indiferent de lumea mai mica sau mai mare din care face cineva parte
cunosc insa destul de bine istoria industriei de advertising implicat fiind la vremea respectiva in ea, mai mult sau mai putin direct ...de aceea cred ca procesul in online nu va fi chiar similar, exista cel putin doua deosebiri fundamentale:
1. piata nu mai e definita geografic, un client poate apela oricand la expertiza de oriunde...ca atare e vorba de la bun inceput de concurenta internationala in domeniu, care va seta alte standarde...(si evident oportunitatea inversa, clienti straini pot apela la firme romanesti)
cu alte cuvinte, standardul nu mai e doar national
2. viteza evolutiei va fi / este mult mai mare decat in cazul advertisingului