Imaginea de sine a oricarei femei este produsul imaginatiei multor altor capete. Este desigur vorba despre ce crede iubitul / sotul, dar si despre parerea celor mai bune prietene, despre perceptia colegilor, dar mai mult a colegelor de birou. Si sa nu uitam de vecini, cunostite sau chiar necunoscuti.
Femeile sunt influentate de orice cand vine vorba de a-si cladi, sau mai corect ar fi sa zic a-si zdruncina, stima de sine. Joaca un rol si faptul ca revistele, filmele si, da, si reclamele, toate exponente ale culturii de masa, promoveaza un ideal de frumusete cam NE-natural.
Asa ca orice manifest pentru frumusetea naturala ar trebui sa contina si un paragraf dedicat "frumusetii naturale in reclame". Pentru ca Bucurenci, Cabral, Manafu, Adrian Ciubotaru, Bobby Voicu si alti bloggeri s-au ocupat mai mult de partea cu "excesul de fond de ten", atunci cand au vorbit in cadrul campaniei Nivea despre "frumusetea naturala", eu zic ca e momentul sa analizam si "excesul de artificialitate" al tipologiilor feminine din reclame. Pana la urma, e vorba de transpunerea in cuvinte a ideii de mai demult pe care o promova Dove, mai tineti minte spotul, nu?
Frumusetea naturala nu inseamna numai un chip curat, fara "tencuiala". Frumusetea e privrea sincera, cu sau fara rimel. Frumusetea e zambetul cald, cu sau fara ruj. Frumusetea naturala e despre feminitate fara vulgaritate, despre seductie, dar nu despre vanatoare. Din punctul asta de vedere, femeia-personaj de reclama este o papusa care-si studiaza fiecare miscare si se vede. E falsa. Si nu pentru ca actrita joaca prost, ci pentru ca rolul e, de multe ori, prost.
Femeia - fatala
Oricat ar zice ei ca nu isi doresc o femeie fatala, sunt cateva momente in viata cand barbatii au nevoie de una. Macar ca s-o oftice pe fosta, ca in reclama la Coca-Cola Zero. E genul ala de femeie pe care scrie sex cu caps lock, cat sa se vada de la o posta. Alteori, tentatia e atat de mare ca de dragul femeii fatale iti parasesti prietena. Adevarul e ca nu-i usor sa rezisti ispitei silicoanelor si a decolteului pana la buric, ca in spotul Lay's. Desigur, bunica ar spune "Si misterul? Unde e misterul?", dar fetele din reclamele astea i-ar raspunde in cor, daca ar auzi-o: "Misterul s-a demodat!"
Femeia - diva
Diva din reclame e genul de femeie care are tocurile atat de inalte ca nu stiu cum reuseste sa se tina pe picioare, cum e cea din reclama Cosmote din campania Verde Stop. Pe acelasi stil merg si divele care beau mojito aici. Nu stiu de unde au aparut si cum se integreaza in peisajul romanesc, parca sunt desprinse din basmele pe care le place barbatilor sa le creada: basmele despre cum fotomodelele se gasesc pe toate drumurile.
Femeia - sclifosita
In categoria femeia sclifosita troneaza fetele de la Magura. Da, da, "iubitoarele de pufos", care se isterizeaza ca in comedile ieftine despre fete de liceu, ori de cate ori vad ceva pufos. Da, stiu ca voiau sa comunice "pufos" si sa fie creativi cand fac asta. Dar sunt atat de creativi ca au inventat o tipologie feminina atat de scary incat ma linisteste doar gandul ca este, totusi, doar un produs al imaginatiei.
Femeia normala?
Si totusi, exista si exemple de reclame in care imaginea femeii e decenta si fireasca. Uite niste fete normale sunt astea din reclama Vodafone. Sau cele din reclama Nescafe. Pentru ca, apropo de Nescafe, intr-adevar, daca te mai recunoaste a doua zi dimineata, fara stratul de "tencuiala"...poate o aventura se poate transforma in ceva mai mult. Insa exista si un bun motiv pentru care barbatii prefera uneori femeia fatala sau femeia diva, pentru ca femeile normale se gandesc la copii si la commitment, ca in reclama Nestea. Cred ca aici se rupe filmul, aici e marele defect al femeilor normale, nu?
Rolurile din reclame sunt modelele pentru femeia de maine
Si totusi, mi-as dori sa vad mai multe femei normale in reclame si mai putine roluri de femei fatale sau dive. Pentru ca, macar in teorie, barbatii au recunoscut ca iubesc femeia naturala, fara machiaj. Pentru ca oricat s-ar machia o femeie, nu cred ca exista vreuna careia sa-i faca placere sa fie tratata ca o bucata de carne.
Pentru ca depinde de noi ce valori promovam / adoptam, pentru ce idealuri militam si ce roluri alegem sa jucam.
Daca am decis sa scriu un "manifest pentru frumusetea naturala in reclame", nu este pentru ca am vrut sa scriu despre machiaj, ci despre frumusetea ca atitudine si despre reclama ca influentator al comportamentului, chiar daca influenta se produce neintentionat. Nu vreau sa fac pe lupul moralist, dar e nevoie de un manifest pentru frumusetea naturala in reclame tocmai pentru ca noua generatie de femei trebuie sa-si gaseasca si modele de femei normale. Cred ca am lua-o cu totii razna daca peste 10 ani toate tinerele femeile care au crescut cu reclama Magura ar incepe sa zbiere in mijlocul strazii, de bucurie ca trec pe langa un "ceva" pufos.
Nu ma intelegeti gresit, sunt perfect constienta ca e nevoie de machiaj cand se filmeaza reclamele, pentru ca luminile trebuie sa cada bine, pentru ca asa e in televiziune, in cinematografie. De aceea nu critic "machiajul excesiv" din reclame. Sunt la fel de constienta ca reclamele au un scenariu, angajeaza actori care sa joace anumite roluri si isi propun sa transmita un mesaj despre brand. Sigur ca scopul reclamelor nu este sa educe tanara generatie, nici sa ofere consiliere psihologica femeilor care se simt complexate de tiparul femeii perfecte sau al femeii dive promovate in media. Dar chiar si asa, atunci cand femeia din reclame e o papusa si se vad sforile atat de flagrant, parca dauneaza si brandului.
Comentarii