Vocea Irinei Margareta Nistor e absolut incredibila in usurinta ei de a provoca practic instantaneu recunoastere si face pentru aceasta reclama mai mult decit fac extraterestrii din filme pentru copii. De cite ori am intrebat pe cineva daca a vazut spotul Louis Axton, prima intrebare a lor nu era despre extraterestrii, ci despre vocea Irinei Nistor.
Aceasta voce e practic o institutie nationala. Daca ai peste 25 de ani si ai apucat macar putin vremea filmelor la video dublate de Irina Nistor, e garantat ca o sa observi acest spot. Ceea ce e foarte bine, dar e chiar pacat ca acest extrem de puternic diferentiator nu a fost exploatat la maximum, el fiind oarecum auxiliar personajelor penibile din imagine.
Jumatate eu
Cea mai importanta caracteristica a unei reclame este sa fie diferita. Transferul acestei trasaturi asupra produslui sau serviciului se face apoi automat, desigur cu conditia ca intregul reclamei sa fie convergent si strategic fundamentat. In cuvinte de pe planeta Pamint, o reclama diferita si care e strategic corecta fixeaza produsul advertizat ca fiind diferit si astfel il ridica in atentia publicului.
Problema cu acest spot Louis Axton e ca acea diferenta, data in primul rind de pozitionarea creativa, este miseleste ghilotinata de executie.
Reverse engineering
Produsele Axton sint, cel mai probabil, similare cu cele din categorie, ceea ce inseamna ca era nevoie de o pozitionare creativa, lipsind o caracteristica proprie diferentiatoare.
Aici a aparut ideea cum ca electrocasnicele acestea sint superioare tehnologic, urmind ca stabilitatea acestei afirmatii sa se faca, intr-un mod probabil amuzant, prin natura extraterestra a producatorilor.
Deja incepe sa scirtie sandramaua pentru ca superioritatea tehnologica e o lama cu doua taisuri. Marturisesc ca nu am testat masina de spalat Louis Axton, sau cuptorul cu microunde, la fel, insa, cum nu au facut-o nici telespectatorii obisnuiti. Dar nici nu voi crede, mai ales dupa acel spot si dupa cautarea pe internet, aceasta afirmatie a brand-ului in discutie.
Vazind ca autorii nu s-a impiedicat de aceasta mica buturuga, voi trece si eu mai departe, la spotul in sine, la ridicolul deloc amuzant al imaginilor.
Daca vrei sa faci impresie cu extraterestrii, spune Paul Cioran, nu ii arata pentru ca inevitabil cazi in ridicol. Exceptiile sint numarabile pe degete si cele mai importante (probabil Alien si Predator) ramineau deoparte de pericol pentru ca erau extrem de agresive si stilizate, Predator pastrind totusi o forma umanoida.
Exista doar doua portite de scapare din ridicol: una e parodia, cealalta e mai discutabila si se face prin povestea spusa, care poate sa ascunda si sa faca nesemnificativa "aratarea".
In cazul spotului Louis Axton, intentia de parodiere lipseste evident, ceea ce asigura lipsa de amuzament, si raminem cu citeva caricaturi, in mod grosolan de evident niste oameni in costume de carnaval.
Si aici se taie maioneza. Nici nu rid, nici nu pling. Ma intreb: What the fuck? si am pierdut orice fel de idee de superioritate tehnologica. In fond e totusi o reclama la niste produse care trebuie cumparate, nu e vorba de un scurtmetraj.
Cazut in mlastina nepasarii, sau mai degraba in cea a convingerii contrare (ca e o reclama care vrea sa imi indese ceva pe git), primesc brusc o gura de aer proaspat prin vocea Irinei Nistor.
Din pacate ineptiile anterioare sint mult prea grele pentru ca o voce, oricit de angelica, memorabila si purtatoare de ochelari, sa poata salva spotul.
P.S. Pina la urma de pe ce planeta sint aceste produse? O cautare pe internet mi-a dat doar citeva zeci de rezultate, majoritatea din Romania.