[AdPrint 2010] Lucrarea ideala are mai putin copy si cat mai mult visual

Interviu cu Christian Bunyan (Senior Creative, KesselsKramer) si Jennifer Skupin (Senior Creative, KesselsKramer)

IQads: Cu ce asteptari ati venit in Romania si in ce masura au si fost ele realizate?
Christian Bunyan: Personal nu am venit in Romania cu asteptari. Eram curios de nivelul tarii, al lucrarilor, dornic sa vad cat mai mult, dar nu am avut anumite asteptari.
Jennifer Skupin: Am asteptat sa fiu surprinsa, intr-un fel sau altul. Am sperat sa fie multe inscrieri din Romania, pentru ca mi-am dorit sa imi pot forma o opinie despre piata de publicitate locala.

IQads: Si cu ce senzatie ai ramas acum dupa ce le-ai vazut? Stiu ca in timpul jurizarii nu ati stiut din ce tara provin lucrarile, insa acum la final ce ne poti spune despre lucrarile din Romania?
Jennifer Skupin: Stiu doar de una singura dintre ele si aceea mi s-a parut geniala. Inca nu le cunosc pe celelalte, tocmai asta imi doresc sa fac acum: sa ma uit si sa le depistez si pe celelalte.

IQads: De obicei la noi sunt probleme la executie, care ati spune insa ca a fost cea mai mare problema anul acesta: ideea sau executia?
Jennifer Skupin: Eu as spune ca este vorba despre executie. Oricine poate sa ma contrazica, insa aceasta este parerea mea. Art Direction-ul, fotografia. Nu pot sa compar cu ce a fost anul trecut.
Christian Bunyan: Tine foarte mult si de preferinte, de ce cauti tu la o lucrare buna: este vorba despre un insight uman pe care il poti afla si il poti multiplica in alte lucrari, pentru ceva care are un beneficiu de produs foarte simplu. Ceea ce a castigat a fost la alegerea juriului, la preferintele acestuia: o lucrare foarte simpla si foarte frumoasa sau ceva mai spectaculos.

IQads: Care sunt preferintele tale?
Christian Bunyan: Eu sunt foarte impresionat cand vad un produs care isi demonstreaza beneficiile atat de simplu incat nu are nevoie de copy si poate sa fie doar un logo sau un desen, orice. Este un visual. Dar eu raspund foarte bine la lucrari care implica o poveste umana. De exemplu, a fost o campanie pentru o orchestra care mi s-a parut fantastica pentru ca a avut o executie deosebita, dar si un insight foarte puternic (the music moves you), ceea ce mi s-a parut fantastic.
Jennifer Skupin: Pentru mine trebuie sa functioneze imediat, daca este prea complicata nu este bine. Ideea trebuie sa fie puternica, iar executia trebuie sa fie realizata bine si surprinzator si sa imi spuna ceva nou sau sa imi arate ceva intr-o modalitate in care eu nu m-am mai uitat la ea pana atunci. Sunt o persoana foarte vizuala si daca executia este gresita o sa imi pierd instantaneu interesul pentru ea. Este foarte buna daca nu are nevoie de multe explicatie, prin urmare mai putin copy si mai mult visual. Logo-ul ar trebui sa fie subtil. Clientii vor branding, insa daca acest lucru se poate rezolva mai inteligent decat sa le pui logo-ul in coltul din dreapta al printului, atunci este foarte bine.

IQads: Ce lucrari v-au placut cel mai mult si de ce?
Jennifer Skupin: Mi-a placut campania pentru Perrier, care a atins multe dintre punctele pe care le mentionam anterior: au facut reclama la apa minerala intr-o modalitate pe care eu nu am mai vazut-o pana atunci, au folosit brandingul corect si art direction-ul a fost deosebit. Este o imagine izbitoare. Din alt punct de vedere, au fost alte doua campanii care au surprins si mi-au placut din alte puncte de vedere (Orchestra si IKEA). De asemenea la unconventional media mi-a placut cum au folosit packaging-ul intr-un mod surprinzator, cu o executie foarte frumoasa.
Am fost un pic dezamagita ca nu prea am avut un copy pe care sa il putem lua in considerare la "best us of copywriting". Nu am prea vazut nici fotografii, din pacate trebuie sa recunoastem ca in ultima vreme nu prea mai putem vorbi de fotografie in adevaratul ei sens in publicitate. Ar trebui de fapt sa deschideti o noua categorie "best use of post-production", s-ar potrivi mai bine. Din ce ne-am dat seama de aici fotografia a murit si este un mare pacat. Putine au fost si lucrarile ce puteau fi incadrate la "best use of art direction" si "best use of typography".
Christian Bunyan: Mi-a placut foarte mult campania pentru IKEA pentru ca din cand in cand este bine sa fii auto ironic, un brand care stie sa faca misto de el insusi precum Skoda sau Volkswagen. Asistam foarte rar la astfel de exemple de publicitate si e frumos sa vezi un brand mare care indrazneste sa faca asta.

IQads: Ce sfaturi ati da organizatorilor pentru editia viitoare?
Jennifer Skupin: Organizarea a fost buna. Nu am ce sa spun la acest aspect. Nu stiu cat de mult a fost prezent in presa festivalul, poate aici ar mai trebui lucrat un pic pentru a creste numarul intrarilor in competitie. In special locale.

IQads: Ce a facut diferenta, din punctul vostru de vedere, intre Aur, Argint si Bronz?
Christian Bunyan: Simplitatea. Cand te plimbi printr-o camera plina de lucrari cele simple sunt cele care ies imediat in evidenta. Daca lucrezi mai mult de 2 secunde la ea incepi sa ai o anumita rezistenta catre lucrare.

IQads: Ce sfaturi ati da publicitarilor din Romania?
Christian Bunyan: Nu copiati! In film, ca si in publicitate se copiaza prea mult uneori. Nu gasesti suflul unei tari. Tarile din Europa de Vest copiaza Anglia si Anglia copiaza SUA, cu acea atitudine de "fuck you" trebuie sa ne cumperi produsele. E greu sa gasesti o companie si o tara cu propria voce in publicitate. Tocmai de aceea imi admir eu foarte mult compania pentru care lucrez , pentru ca si-a gasit propria ei voce olandeza.

IQads: Unde vedeti viitorul printului?
Jennifer Skupin: Cu siguranta nu moare (n.r. rade). Reclamele in print vor exista atat timp cat vom continua sa citim reviste. Nu trebuie sa ignoram noile media, insa trebuie sa combinam cu cele vechi, precum printul.
Christian Bunyan: Probabil ca aceasta idee ca moare printul vine si din aparitia mai multor media noi care incep sa castige la randul lor interes. Asta nu inseamna insa ca printul nu isi va mai primi partea lui de interes din partea publicului si a publicitarilor. Eu cred ca este in continuare un mediu vital, deoarece oamenii continua sa citeasca reviste, sa mearga si sa priveasca panourile stradale.

IQads: Cum v-ati hotarat sa faceti publicitate? Ce "v-a pacalit" sa deveniti creativi?
Jennifer Skupin: Cred ca termenul de creativ este intr-adevar cel care ma reprezinta cel mai bine, pentru ca privesc creatia in ansamblul ei, nu doar pe cea publicitara. Si asta pentru ca eu nu lucrez doar in publicitate. Cred ca nu oricine poate sa creeze ceva sau sa se gandeasca la ceva creativ. Este o calitate pe care nu o are toata lumea. La modul ideal, un creativ ar trebui sa poata sa ii surprinda pe oameni cu idei noi.
Christian Bunyan: Eu, ca si Jennifer, trebuie sa cream lucruri. Daca nu reusesc sa creez ceva devin frustrat si nervos. Si imi place la publicitate ca imi ofera acest spatiu sa ma desfasor. Iar la agentia pentru care lucrez imi place foarte mult ca ne ofera posibilitatea sa fim creativi in mai multe zone, nu doar in publicitate si media. Poti sa scrii carti, sa creezi ambalaje de produse (precum Jennifer). Nu este un job obisnuit in care stai la birou si realizezi un leaflet. KK recunoaste faptul ca oamenii nu pot fi creativi doar intr-un mod limitat, ci sunt pe o scala mai extinsa, daca sunt creativi cu adevarat.

IQads: Cu ce lucrari va mandriti cel mai mult in cariera voastra?
Christian Bunyan: Imi place tot ceea ce face Jennifer cu ursii polari. Ea are o pasiune pentru ursii polari. Ceea ce imi place mie foarte mult sa fac este sa scriu si asta este o parte a jobului meu.
Jennifer Skupin: Christian a creat o serie de felicitari de zile de nastere foarte haioase, cu headline-ului: "Felicitari! Esti cu un an mai aproape de moarte".
In ceea ce ma priveste, cred ca sunt foarte mandra de ce am realizat creativ pentru diverse cauze si probleme ale mediului, cand incerc sa le atrag atentia oamenilor asupra unor astfel de aspecte. Este vorba despre o serie de produse pe care le-am realizat pentru un brand. Sunt mult mai mandra de munca mea de creativ decat de cea doar de publicitar. Ca si creativ cred ca este foarte important sa ai un echilibru in ceea ce faci, publicitatea in print este doar unul dintre aspectele care imi plac.

IQads: Cum va vin ideile?
Christian Bunyan: Poate suna ciudat, dar multe din idei imi vin la sala. Fac abdomene sau alerg si incep sa imi scriu idei pe mana sau pe echipament.
Jennifer Skupin: Mie inspiratia imi poate veni de la cele mai prostesti lucruri care se intampla pe strada. Cred ca pur si simplu trebuie sa fii mereu atent in jur si sa gandesti si muncesti cu ochii deschisi. Nu trebuie neaparat sa cauti inspiratie la locul de munca, intr-un mediu creativ, de multe ori poti fi inspirat de material. In publicitatea clasica dupa ce primesti un brief esti un pic limitat, dar exista anumite tool-uri care te ajuta sa gasesti inspiratia. Intre mine si Christian este ca un meci de ping-pong, doar pe baza de idei, pentru ca vrem sa aducem ideea la un nivel cat mai inalt si fiecare dintre noi este inspirat de ceea ce adauga celalalt la idée.

IQads: Ce faceti insa cand va blocati sau ideea nu este suficient de buna?
Christian Bunyan: O las balta. Nu ma mai gandesc la ea.
Jennifer Skupin: Da. Si incep sa lucrez la altceva. Nu o poti forta, ar fi foarte deprimant. Daca te duce doar intr-o anumita directie o lasi o perioada si incerci sa revi mai tarziu la ea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related