[AdPrint 2010] "Suntem uimiti de nivelul unor tari din care nu am mai vazut lucrari pana acum"

Interviu cu Alex Martinez (Executive Creative Director, JWT Spain) si Pol Ubeda Hervas (Art Director, JWT Spain)

IQads: Cu ce asteptari ati venit la festival si cum a decurs procesul de jurizare?
Alex Martinez: Tinand cont de faptul ca ne aflam intr-o recesiune la nivel global, nu au fost foarte multe lucrari inscrise in competitie, dar organizatorii ne-au spus ca numarul acestora a fost cam la acelasi nivel cu editia anterioara, insa din mai multe tari decat anii anteriori, ceea ce reprezinta un aspect pozitiv. Cred ca acesta este un semn de sanatate a festivalului. De asemenea, a fost interesant sa vedem lucrari din tari precum Belarus, care nu sunt obisnuite sa inscrie la festivaluri mari internationale, ceea ce demonstreaza ca Europa de Est este vie si activa, ceea ce este fantastic.
Pol Ubeda Hervas: Suntem uimiti de nivelul unor tari din care nu am mai vazut lucrari pana acum.

IQads: Daca ar fi sa vorbim despre nivelul general al festivalului, care ar fi acesta?
Alex Martinez: Nivelul general este foarte bun, am vazut cateva lucrari extraordinare. Toate lucrarile care au fost recompensate cu Aur au o clasa internationala. Stacheta este ridicata foarte sus la acest festival. Nu este vorba de un festival pentru regiune, ci de un festival unde lucrarile sunt de talie inalta, internationala. Poti compara intre ele lucrari din aproape toate tarile.
Noi iubim printul si nu credem ca in lumea asta in care totul este digital, printul este vechi sau nefolositor. Noi avem branduri si audiente si rolul nostru este sa le conectam. Cum spunem noi la JWT, este despre "a crea idei cu care oamenii sa isi doreasca sa isi petreaca timpul". Printul poate fi extraordinar si modern, daca il folosesti asa cum trebuie. Dupa ce va trece recesiunea, eu cred ca va creste din nou interesul si pentru print. Am vazut lucrari frumoase din Romania, niste idei foarte bune.
Pol Ubeda Hervas: Romania a avut cateva lucrari foarte frumoase pe Ambient.

IQads: Ce a facut diferenta intre o lucrare de Bronz, una de Argint si una de Aur?
Alex Martinez: Cand judeci si nu esti implicat in a-ti "apara" propriile lucrari, descoperi usor lucrarile deosebite. Cand se ajunge la shortlist este deja simplu. Mai apar cateodata mici discutii, pentru ca fiecare jurat poate sa aiba preferinte un pic diferite, dar ceea ce rezulta intr-un premiu este foarte usor de recunoscut de oricine. Si acest lucru se intampla nu numai datorita ideii foarte bune care sta in spatele lucrarii, dar si datorita craftului si art directionului care sunt senzationale. De data aceasta a fost foarte usor de jurizat, pentru ca sunt anumite lucrari care clar sunt mai bune decat celelalte.

IQads: De obicei in Europa de Est (inclusiv in Romania) ideile erau bune, dar problema aparea la executie. Ati observat si anul acesta acelasi trend? Unde ati spune ca au fost cele mai mari probleme: la nivel de idée sau de executie?
Alex Martinez: In print este la fel de important ceea ce spui precum si cum spui acest lucru. La final, o idée buna dar cu o executie sau un art direction prost este o idée dusa doar pana la jumatate, nu finalizeaza procesul de creatie. Si este un mare pacat cand acest lucru se intampla. Si am vazut asta aici in anumite cazuri.
Dar cand vezi o idée buna, poate nu geniala, dar buna, bine executata, cu o retusare frumoasa, cu un layout deosebit, este foarte foarte placut. Pentru noi sunt la fel de importante ambele aspecte: atat ideea, cat si modalitatea in care ea a fost finisata.
Pol Ubeda Hervas: Am vazut niste idei bune, dar de multe ori le lipsesc anumite detalii, iar acest lucru ar putea fi imbunatatit. Insa ideile din Romania sunt foarte bune.

IQads: Ce sugestii ati avea pentru organizatorii festivalului, pentru ca editia AdPrint 2011 sa fie si mai buna decat aceasta?
Alex Martinez: Festivalul este bine organizat si mi se pare o idee foarte buna ca se tine in Bucuresti. Cand am fost invitati sa facem parte din juriu am fost uimiti ca este vorba de Bucuresti, ne-am intrebam de ce, iar apoi " de ce nu?" daca noi reusim sa facem ca aceasta industrie sa ofere mai multa inspiratie aici si sa atraga mai multi oameni catre festival suntem foarte multumiti. In plus, organizatorii acorda o atentie sporita juriului, ceea ce nu se intampla in Europa de Vest, de exemplu la festivaluri din Marea Britanie sau Spania.
Singura chestie pe care as sugera-o organizatorilor ar fi sa incerce mai mult sa convinga agentiile sa bage mai multe inscrieri. Ar trebui sa ii faca festivalului mai multa reclama la nivel international, sa scoata mai mult in evidenta faptul ca este un festival dedicat printului. Eu de exemplu nu tin minte in acest moment niciun alt festival la nivel mondial care sa fie dedicat doar printului.
Poate ar trebui sa se deschida mai mult si catre furnizorii de print, sa se vorbeasca si despre ceea ce este nou in print, din punct de vedere tehnologic. Si de asemenea, despre industria de print la o scara mai larga. Ar trebui sa se focuseze mai mult pe tot ceea ce este nou. Daca noi toti suntem dependenti de tehnologie de ce sa nu ne uitam la cum se aplica ea in print?
Pol Ubeda Hervas: Asa este. Am observat insa niste lucruri deosebite si care mi-au placut la AdPrint. De exemplu, expunerea printurilor pe strada (n.r. Expozitia de pe gardul de la MNAR) pentru ca orice om sa aiba acces la lucrarile din festival mi se pare o idee foarte buna. Poate ca pana atunci oamenii nici nu stiau ca exista un festival in oras dedicat printului.
Alex Martinez: Publicitatea este creata pentru oameni si deschiderea festivalului catre oameni este fantastica. Publicitatea si festivalurile de publicitate nu sunt doar pentru noi. Noi ,oamenii din industrie, tindem sa uitam acest aspect, deci tocmai de aceea este foarte placut sa vezi dorinta organizatorilor de a-l deschide catre consumatori. Cine stie? Poate si audienta de pe strada poate participa pe viitor la deciderea castigatorilor. Si aceasta ar putea fi o sugestie pentru editia viitoare.

IQads: Daca ar fi sa alegeti trei lucrari care v-au impresionat cel mai mult care ar fi acestea si de ce?
Alex Martinez: Aici suntem de acord. Trei lucrari sunt fantastice, dar doua dintre ele sunt cele mai bune. Benzile desenate din Italia, IKEA si Perrier. De-a dreptul fantastice. Idei frumoase, executate frumos, realizate fantastic.
Pol Ubeda Hervas: Idei foarte bune cu un crafting senzational, o retusare incredibila a pozei, un typography genial, totul merge perfect dupa idee.
Alex Martinez: Una dintre campanii onoreaza arta benzilor desenate, IKEA spune ceva nou despe brand, dar intr-o modalitate total diferita si cu mult umor, iar Perrier este pur si simplu hot. Este atat de dificil sa gasesti o noua modalitate de a comunica apa, dar sa o mai faci si intr-o modalitate atat de senzationala, e incredibil!

IQads: Unde vedeti ca se indreapta printul, care nu este nici pe departe media regina, fiind mereu in spatele tv-ului si mai nou a online-ului?
Pol Ubeda Hervas: Aceasta tendinta este intr-adevar in toata lumea.
Alex Martinez: Poate ca problema este ca privim printul doar ca pe un mediu asa cum il stim acum. Intr-adevar nu avem aceeasi senzatie daca citim de pe ipod in loc sa cumparam revista, sa o mirosim, sa ii atingem paginile, etc. Poate ca ai nevoie ca brandul tau sa interactioneze cu o pagina tiparita. Dar de ce nu sa ne jucam un pic cu mirosul, cu senzatia tactila, cu texturile... Putem spori interactivitatea cu produsul. De asemenea, outdoor-ul si tranzitul sunt doar printuri pe o scara mai mare, pe care le putem face mai interesante. De ce sa nu cream experiente noi pentru branduri si pentru oameni? Publicitatea ambientala poate fi vazuta de asemenea ca pe un print mult mai mare. Conteaza foarte mult perspectiva din care privim lucrurile. Mai avem inca un drum mare de parcurs daca vedem mai departe de ceea ce este deja clasic.
Pol Ubeda Hervas: Printul are nevoie de inovatie: 3D, texturi diferite, miros, culoare. Avem nevoie de mai multe aspecte care sa il faca interesant din nou.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related