In urma unei eficiente campanii de imagine, Toyota a ramas in constiinta publica ani buni ca "masina care nu se strica niciodata". Cine nu-si aminteste reclama cu acei automobilisti care evita sa-si depaneze confratele ramas pe marginea soselei langa o Toyota!? Motivul: Toyotele nu se defecteaza... deci insul e un talhar la drumul mare!
Anii au trecut cu spoturi de mentenanta, incarcate de acea coregrafie auto plina de sarm, care se filmeaza si se editeaza atat de greu, pe cat de usor se confunda cu coregrafiile celorlalte marci...
Acest mars triumfal a fost brusc intrerupt anul trecut, cand cu accidentele cauzate in SUA de anumite vicii de asamblare ale unora dintre noile modele. N-a trebuit mai mult, ca imaginea de invincibilitate a marcii sa lase o bresa neincrederii...
Iata care ar putea fi miza strategica a noii campanii Toyota, cea cu Mircea Badea in jachetuta, menita (pe cate se pare) sa rasfranga o parte din sarmul si simpatia endorserului asupra marcii. Ca Toyota participa la Programul Rabla - s-a comunicat inca din primul sezon al actiunii. Nu strica insa a fi repetat si acum, in contextul in care tot mai multe marci s-au alaturat REMAT-ului in noua stagiune, cu noi inlesniri.
Pentru Toyota era insa mai oportun ca oricand sa-si foloseasca purtatorul oficial de imagine, Mircea Badea, intr-o campanie ad hoc, menita sa impuste mai multi iepuri...
Meseriasilor de la Saatchi & Saatchi le-a revenit sarcina de a impaca toate contrariile posibile. Promovarea Rablei versus prezentarea modelelor noi Yaris si Auris - e poate cea mai simpla dintre ele! Ce te faci insa cand ai de "prestat advertising" cu insusi Mircea Badea! Acel Mircea Badea cunoscut pentru atitudinea suspicioasa, daca nu ostila, fata de tot ce e marketing, advertising, PR si "tot acel rowr-rowrrr" (dupa cum el insusi ingana engleza fandosita a bransei). Acel Mircea Badea care, de pe baricada protectiei consumatorilor, a desfiintat mari campanii, deopotriva comerciale si electorale, ca un adevarat AdBuster... Acelasi Mircea Badea, cunoscut critic al regimului, iata-l acum in situatia de a sprijini, fie si indirect, un program al actualului guvern! Cum sa echilibrezi mai bine o asa comunicare funambulesca, evitand totodata acel conformism satiric caldut si complezent (tipic de pilda Carcotasilor), care i-ar fi subminat credibilitatea si i-ar fi stricat fata de tip intransigent, dintr-o bucata, a lui Badea. Misiune grea, dar nu imposibila...
Dovada - acest spot (cu declinari pentru cele doua modele) plin de simpatie si ironie binevoitoare. Distribuirea in rolul Tata a insusi tatalui "real, adevarat si soto" al lui Mircea Badea confera acestei reclame o nota de caldura umana care lipseste de obicei din publicitatea romaneasca (in mare parte gerontofoba si invrajbitoare intre generatii). Da, poate ca fiul e mai descurcaret si mai informat decat tatal, dar si acesta din urma - ce sprinten tasneste cu Yarisul pe DN1!
O nota de merit scenariului. Rapiditatea cu care reintra pe usa Mircea (in contrast cu tipicaria de trabantist navomodelist a domnului Badea senior) sugereaza gratios, fara balast argumentativ, eficienta programului. Lejeritatea, faptul ca valorificarea masinii vechi a fost "un fleac" e transmisa glumind, prin parodierea faimoasei poante basesciene (care pastisa la randul ei o replica a lui Sergiu Nicolaescu); dupa un scurt moment de suspense ("tata... s-a intamplat ceva cu masina").
... Si o mentiune pentru dialoguri: avantajul pretului "super" si al garantiei de cinci ani e strecurat subtil, pe langa o intepatura la adresa guvernului ("asa prindem si autostrada Transilvania!").
Poti ajuta guvernul criticandu-l? (Desigur, asa cum il si poti naravi cu laude ipocrite.) Ca doar nu spune niciun disclaimer "genul reclamei: pamflet"! E o bravura neobisnuita pentru un important agent comercial din Romania sa aleaga linia, lipsita de compromisuri dar nu lipsita de riscuri, de a transmite un mesaj critic, fie si cu moderatie, la adresa oficialitatilor. E un semn de autoritate si soliditate menit sa intareasca brand-ul pe termen lung.
Comentarii